Складно підвести людину до розуміння якогось явища, коли її платня залежить від нерозуміння цього явища.
Ептон Білл Сінклер, американський письменник, журналіст

1412 автомобілів для «швидкої»

Сума тендеру — рекордна не лише для України, а й узагалі для Європи — 922 мільйони гривень
1 листопада, 2013 - 12:40
ФОТО НАТАЛІЇ СОЛОНЧУК

28 жовтня МОЗ провело процедуру розкриття пропозицій учасників тендеру на закупівлю автомобілів швидкої допомоги. Сума тендеру — рекордна не лише для України, а й взагалі для Європи — 922 мільйони гривень. За ці кошти уряд придбає й відправить до регіонів 1412 нових автомобілів швидкої допомоги.

Спеціально для тендеру було оновлено нормативну базу. Міністерство розробило й підготувало нові вимоги до технічної складової закупівлі. Усі ДСТУ були перероблені для того, щоб нові придбані автомобілі відповідали високим стандартам якості. Україна не      перший рік купує автомобілі швидкої допомоги, й замовники вже мають чималий досвід у підготовці й прийманні автомобілів. У нових вимогах урахували весь попередній досвід державних закупівель автомобілів.

Наприклад, шасі автомобілів швидкої допомоги зазнають максимального навантаження й зношуються під час експлуатації. Якщо завдання водіїв інших автомобілів — берегти машину й     щадити її, завдання водія «швидкої» — щонайшвидше доїхати до хворого й максимально швидко довезти його до лікарні, незважаючи на погоду та якість дорожнього покриття. Зрозуміло, що така експлуатація призводить до закономірно високих навантажень на шасі. Тому в тендерній документації були дуже високі вимоги до них.

Але машина швидкої допомоги — це не лише машина. Це ще й «мікролікарня», пересувний реанімаційний комплекс. Тому вимоги тендерної документації до нових закупівель автомобілів мають величезний перелік медичного устаткування, яким має бути оснащено кожен автомобіль.

В умовах високих тендерних вимог важливим завданням міністерства було, зокрема, залучення до тендеру максимальної кількості учасників, передусім, звісно, вітчизняних. І слід зауважити, що, незважаючи на високі вимоги до комплектації й шасі, заявки на участь у тендері подали вісім претендентів. Для того, щоб надати можливість усім охочим взяти участь у тендері, Міністерство тричі переносило дату  його проведення.

На думку Віктора Коваленка, представника компанії АІС, що бере участь у безпрецедентному тендері на закупівлю МОЗ автомобілів швидкої допомоги, міністерство зробило все можливе для того, щоб тендер відбувся чесно й прозоро.

Віктор Коваленко як представник компанії, що бере участь у торгах (АІС пропонує машини швидкої допомоги на базі шасі ГАЗ), заявив: «Я вважаю, що МОЗ зробив усе для того, щоб тендер відбувся чесно й прозоро. Тендерна документація глибоко опрацьована й всебічна. Судячи з тієї кількості пропозицій, що ми бачимо, МОЗ зробило все можливе й навіть більше для того, щоб забезпечити рівні конкурентні умови всім. Я впевнений, тендер проходить відкрито. Усі перенесення термінів відбувалися на прохання виробників. Зокрема й компанії, яку я представляю».

На процедурі розкриття були присутні не лише представники тендерного комітету МОЗ і виробників, а й представники громадських організацій і народні депутати. Зважаючи на грандіозну суму закупівлі, МОЗ спочатку взяв курс на максимально прозоре й відкрите висвітлення тендерного процесу.

Уперше в історії МОЗ велася онлайн-трансляція процедури розкриття пропозицій виробників, а у дворі міністерства для всіх, хто хотів, але не встиг акредитуватися на процедуру розкриття, був встановлений екран, на якому можна було побачити все, що відбувається в залі.

   Народні депутати, зокрема й ті, хто був не надто прихильний до міністерства й часто критикував роботу чиновників охорони здоров’я, були приємно здивовані не менше, ніж журналісти. Тендери всіма від початку сприймаються як поле для маніпуляцій і махінацій, а отже, повинні проводитися в тиші й подалі від сторонніх очей. МОЗ повністю зруйнувало цей стереотип.

«Процедура розпочалася вчасно, у присутності громадськості, депутатів, МВС, виробників. Дотрималися всіх вимог. Представлені й самі автомобілі. Наше завдання, завдання депутатів — прослідити, щоб усе відбулося прозоро й чесно, — стверджує народний депутат, член Комітету Верховної Ради України у питаннях охорони здоров’я Андрій Шипко. — Тендер проводиться прозоро, чесно, відкрито і юридично вивірено. Ви самі бачите кількість заявок, представників громадськості, преси на розкритті».

Рекордний тендер — ще й рекордне випробування для міністерства. Поки воно з честю витримало перевірку на етапах підготовки передтендерної документації й процедури розкриття. Залишається висловлювати стриманий оптимізм і щодо того, що решта етапів тендеру — вибір переможця й приймання продукції, будуть проведені так само відкрито, прозоро і якісно.

Сергій Петренко
Газета: 
Рубрика: