Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Козак Мамай, Еней та пропаганда куріння

Місяць без реклами тютюнових виробів: чому книгарні бояться штрафів, а продавці сигарет — ні?
25 жовтня, 00:00
ВИШИВАНКА, ОСЕЛЕДЕЦЬ І ЛЮЛЬКА — ЧИМ НЕ КОЗАК? ПРОТЕ СЬОГОДНІ ЛЮЛЬКА (СИГАРЕТА, ПАПІРОСА) ЯК ОЗНАКА СПРАВЖНЬОГО ЧОЛОВІКА ВІДХОДИТЬ У МИНУЛЕ, ЛИШАЮЧИСЬ ЕЛЕМЕНТОМ РОМАНТИЧНОГО ОБРАЗУ. У МОДІ — ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ ТА ЕКОЛОГІЧНЕ МИСЛЕННЯ / ФОТО КОСТЯНТИНА ГРИШИНА / «День»

Останні кілька днів у Інтернеті не вщухають розмови про новий закон щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів, який уже більше місяця (з 16 вересня) — в дії. Згідно із законом, в Україні заборонена не лише реклама на радіо, телебаченні, в друкованих ЗМІ та на зовнішніх рекламних носіях, у мережі Інтернет, у магазинах та кіосках, а й спонсорство та стимулювання продажу тютюнових виробів. Активне обговорення та дискусії викликав не сам закон, а ситуація, що виникла як «побічний ефект» в цілому позитивної ініціативи. Представники однієї з книжкових мереж повідомили, що прибирають із полиць ті видання, на яких автор чи герої зображені з люлькою чи сигаретою. Під такий опис попадає, наприклад, «Енеїда» Івана Котляревського, на обкладинці якої Еней курить люльку, книжка Василя Шкляр «Залишенець», на звороті якої розміщено фото автора з сигаретою в руці, пригодницький роман Максима Кідрука «Навіжені у Мексиці», де один із героїв намальований із сигаретою... Причина такої вимушеної «цензури», за словами книготорговців, — бажання уникнути штрафів за пропаганду тютюнокуріння. Зокрема, у коментарі інтернет-виданню «Українська правда. Життя» директор мережі ТОВ «Книгарня Є» Катерина Федоренко підтвердила, що їхня мережа проводить такі «превентивні міри». «Пішли перевірки з боку податкової, органів захисту прав споживачів. Щоб уникнути цих штрафних санкцій, ми дійсно знімаємо з продажу книжки, де є фотографії з цигарками», — сказала пані Федоренко. За її словами, «вже є деякі точки, які постраждали, на які накладено штрафи. Це не наша мережа книгарень». Втім, інші великі книжкові мережі Києва повідомили, що вперше чують про такі дії. Не знав про це і президент Асоціації українських видавців Олександр Афонін. Таким самим сюрпризом, якщо вірити словам Ганни Герман, ця ситуація стала й для голови Державної податкової служби Олександра Клименка, з яким вона особисто обговорювала цю ситуацію. «Клименко був здивований цією інформацією. Він сказав, що він негайно перевірить усі факти, і просив запевнити всіх, що ніяких дій щодо зняття з продажу книжок, де автори зображені з трубками, не буде», — повідомила радник Президента.

Показово, що напередодні ситуації з книжками експерти та учасники проекту «Україна без тютюнового диму» озвучили результати моніторингу виконання закону про заборону реклами сигарет протягом першого місяця дії. Зокрема повідомили про те, що за цей час ніхто не був оштрафований. «Ще не було формальних приводів для штрафування — не було скарг від громадян. Ми поки лише збирали інформацію, щоб мати статистику — хотіли подивитися на картину в цілому. Пройшов місяць, і лише зараз готуються штрафи, щоб відпрацювати цю процедуру накладання штрафів. З кожного міста, де ми проводили моніторинг, буде надіслано одну-дві скарги, де вдалося зафіксувати чітке порушення закону.» — пояснив керівник проекту «Київ без тютюнового диму», директор Інституту медіа права Тарас ШЕВЧЕНКО.

Очевидно, що замість того, щоб розібратися в ситуації, порадитися з експертами та юристами, дізнатися, чи загрожує взагалі цей закон книжковим крамницям та чим саме, представники книгарень обрали метод «швидких превентивних дій». І їх можна зрозуміти. Порушнику нового закону світить штраф у розмірі 30 — 50 тисяч гривень. А формулювання «реклама й стимулювання продажу тютюну — це будь-який вид передачі комерційної інформації, рекомендації або дії, метою чи результатом або ймовірним результатом якого є стимулювання продажу тютюнового виробу або вживання тютюну, прямо чи опосередковано» не дає гарантії на єдину чітку інтерпретацію. А сьогоднішнє суспільство не виключає жодних абсурдних застосувань українського законодавства, очікує найгіршого навіть від на позір позитивних законопроектів та не довіряє виконавчим службам. І дана ситуація — хороший тому приклад.

Дехто схильний вважати, що дана ситуація з книжками — це провокація, мета якої — викликати неприйняття нового закону. Підстави для таких міркувань є. Під час оприлюднення результатів моніторингу координатор проекту «Україна без тютюнового диму», представник громадського об’єднання «Життя» Андрiй Скiпальський зауважив: «Уже є спроби повернути повнiстю закон назад i вiдновити рекламу в мiсцях продажу. Це законопроект народного депутата вiд фракцiї Партiї регiонiв Артема Синицi «Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо вдосконалення регулювання окремих питань у сферi виробництва та обiгу алкогольних напоїв i тютюнових виробів», який не приховує того, що вiн внiс цей закон на вимогу, або на прохання, чотирьох тютюнових компанiй». Наразі профiльний комiтет Верховної Ради не розглядав цього законопроекту.

Поки ж, за даними моніторингу, пряма реклама сигарет у місцях торгівлі переважно відсутня, закон виконується. «В основному залишилося стимулювання, реклами немає. І то, мені здається, залишилося тому, що немає чіткого розмежування — де стимулювання, а де не стимулювання», наголосила Ірина Назаревич, перший віце-президент Всеукраїнської федерації споживачів «Пульс». Щодо стимулювання продажу тютюнових виробів, то воно є, і з ними планують боротися. Саме нечітке формулювання, що ж таке стимулювання й які його основні, чіткі риси, лякає книготорговців.

«Наші волонтери фіксували досить багато прикладів, коли залишалися такі способи стимулювання продажу, як розміщення плакатів, що імітують кольорову гамму чи візерунок пізнаваного сигаретного бренду. Є ще такий спосіб — дуже поширений у кіосках — підсвічення вітрини, на якій викладений лише один бренд тютюнового виробника. Це спеціальне розміщення, щоб привернути увагу саме до цієї продукції конкретного бренду. Найбільше таких випадків було в кіосках. З ними взагалі проблеми в цьому питанні», — підсумував Тарас Шевченко.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати