Ваші мертві обрали мене.
Джеймс Мейс, американо-український історик, політолог, дослідник голодомору в Україні

Осмислена економія

Як діти вчать батьків суттєво скорочувати споживання води й електроенергії та разом формують екофілософію родини
11 жовтня, 2013 - 11:43
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

У всьому світі найбільш популярними зараз є екотренди. Нарешті вони добралися й до нас, хоч і не так масштабно. П’ять років тому в Україні розпочався українсько-шведський проект «Освіта для сталого розвитку в дії». Його завдання — навчити дітей не смітити, економити ресурси (воду, електроенергію), дбайливо ставитися до всього живого і самих себе, а глобальна мета — сформувати в дітях екологічне мислення, правильне бачення світу і себе в ньому. Завдання є дуже важливими, з огляду на екологічну ситуацію в Україні, проблеми зі сміттям та природними ресурсами.

Організатори цього міжнародного проекту почали з п’яти шкіл. Для цього у загальноосвітніх закладах, які пішли назустріч такій глобальній ідеї, запровадили курс «Уроки сталого розвитку». Перший етап проекту, який закінчився 2012 року, охопив понад 50 тисяч учнів, близько 100 тисяч батьків та членів родини із восьми областей (Донецька, Житомирська, Київська, Миколаївська, Тернопільська, Харківська, Черкаська та АР Крим). 2013 року розпочався другий етап, і до проекту долучилися Вінницька, Дніпропетровська, Івано-Франківська, Львівська, Луганська, Рівненська та Хмельницька області. Таким чином, на перше вересня 2013 року уроки сталого розвитку почали викладати у 900 школах України у 14 регіонах. Що таке сталий розвиток, і чому він важливий для сьогодення і майбутнього, знають уже 58 тисяч учнів.

Ефективністю нової моделі навчання, а також її результатами зацікавилися експерти Академії педагогічних наук України. Дослідження, яке проведено у Житомирській, Миколаївській та Київській областях, показало, що у дітей, які кілька років вивчали курс сталого розвитку, майже удвічі (0,63 бали проти 0,38 бала) є вищою мотивація зберігати природні ресурси, економити електроенергію, воду. Ці діти розуміють, чому потрібно турбуватися про довкілля, — тобто у них вже з’явилася своєрідна екологічна філософія. Фахівці переконані, що діти, які розуміються на сталому розвитку, і нині, і в дорослому житті не будуть простими споживачами. Основне для них — це творення світу.

За даними дослідників та учасників проекту, за час його впровадження учні шкіл-учасниць та їхні батьки навчилися суттєво скорочувати споживання води та електроенергії — на 10—12%, а також зменшили обсяги твердих побутових відходів — до 15%. А це вже — мільйони кубометрів води і газу, і мільйони тонн сміття. Плюс екологічні акції: прибирання, висадка дерев тощо. Нещодавно творча група авторів проекту розробила «Уроки для сталого розвитку» для першокласників та завершує роботу над матеріалами для дошкільнят. Тому що дослідили: щоб виробити в учнів середніх класів екологічні навички, потрібно кілька років, а в молодшому ж віці сформувати екологічну свідомість легше.

Олена ПОМЕТУН, науковий керівник проекту «Освіта для сталого розвитку і дії», член-кореспондент НАПН України:

— Найважливіші зміни, які є наочними, — це зміна в енергоспоживанні. Є такий простий крок: коли ми не залишаємо вдома прилади і техніку в режимі очікування, то це — мінус 15% на вашому лічильнику за місяць. Діти самі це вимірюють, роблять висновки, діляться з батьками. Це настільки «живі» приклади, що більшість з батьків дуже позитивно реагують. Те ж стосується води, сміття, зменшення споживацьких апетитів. Батькам курс дуже подобається, тому що програма дійсно дозволяє економити сімейний бюджет. Інколи ми зустрічаємо батьків-ентузіастів, які хочуть поширити цей курс на всю школу, тому що, як правило, в школі його починають викладати за вибором в одному-двох класах. Потім, коли ми залучаємо більше вчителів, коли утворюється команда, тоді в школі починає змінюватися життя. Для дітей дуже важливо, коли їх підтримують. У початковій школі батьки взагалі вчаться сталому розвитку разом з дітьми. Бо курс побудований на співпраці з батьками — нам їх треба змінювати, і з дітьми це робили легше. До того ж така практика дозволяє гармонізувати стосунки між дітьми в класі, між дітьми і батьками, особливо це стосується підлітків. Бо не у всіх родинах є моделі бажаної поведінки. Дитині потрібен позитивний зворотний зв’язок, і дуже багато тут залежить від дорослих. На сьогоднішній день існує чотири курси за вибором: у 3—4 і 8—9 класах. Це означає, що їх офіційно внесено в навчальний план і викладають щотижнево, як інші предмети (вводять за рахунок варіативної частини навчального плану, тобто, якщо школа хоче і готова це зробити). У 5-му, 6-му і 7-му класах, на жаль, немає вільних годин. Тому там ми пропонуємо цикли позакласних занять: на виховній годині у формі десяти циклів.

Оксана МИКОЛЮК, «День»
Рубрика: 
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments