Всяка державна будова тільки тоді може бути непохитною, коли в її основу покладено не примус, а добру волю її складових частин.
Володимир Винниченко, український прозаїк, драматург, політичний і державний діяч

Уроки натхнення

У школах України з’явиться новий курс — стійкого розвитку
29 серпня, 2008 - 00:00

З 1 вересня в школах України розпочнеться викладання нового предмету — «Уроки для стійкого розвитку». Можна без перебільшення сказати, що викладання цього курсу є зовсім новим явищем в освіті України та й усього світу. Адже основний принцип нового предмету — навчити учнів діяти «тут і зараз». Іншими словами, учнів 7—8 класів, на яких розрахований курс, вчитимуть не тільки обговорювати суспільно важливі проблеми, а й приймати відповідні рішення прямо на уроці. Через це методика отримала назву «педагогіка натхнення до дії».

ВЧИМОСЯ ДІЯТИ

На відміну від існуючих шкільних курсів, що розглядають проблеми навколишнього середовища («Географія», «Біологія», «Основи екології» тощо) і надають учням лише теоретичні знання, навчальний курс «Уроки для стійкого розвитку» дозволяє учням визначати зв’язок тем, що розглядаються, з концепцією стійкого розвитку, з їхніми власними уявленнями щодо свого майбутнього і вибором власного стилю життя. Проблеми, пов’язані з кожною досліджуваною темою, висвітлюються на місцевих матеріалах, опрацьовуються учнями в індивідуальній практиці. Учні вдома виконують спеціальні дослідницькі завдання, які потім обов’язково обговорюються в малій групі та в класі. Робота над темою завершується прийняттям кожним учнем самостійного рішення щодо власного способу життя.

Курс «Уроки для стійкого розвитку» також передбачає зовсім новий спосіб викладання: на відміну від традиційної розповіді засвоєного матеріалу та опитуванні учнів, уроки проходитимуть у вигляді дискусії. І тому викладати може будь-який вчитель, що розуміє саму ідею стійкого розвитку, поділяє її та використовує рекомендовану методику.

Сам навчальний курс та методику було розроблено авторським колективом благодійної організації «Вчителі за демократію та партнерство» у співпраці зі шведською організацією «План глобальної дії». Протягом трьох років курс та підручники апробовувалися спочатку в п’яти, а потім в 55 школах різних регіонів України. І згодом уже апробований курс було схвалено науково-методичною радою з питань освіти Міністерства освіти та науки України та рекомендовано для учнів 7—8 класу.

Даний курс є не стільки «знаннєвим», скільки таким, що орієнтований на формування у дітей моделей поведінки та дій, які відповідають потребам стійкого розвитку. Важливо при цьому, щоб діти застосовували їх спочатку свідомо, а потім на рівні звички. Тому на уроках необхідно приділяти більше уваги обговоренню дітьми способу життя, поведінки в повсякденному житті та їхньому усвідомленню впливу цієї поведінки на розвиток людства. Діти мають звертати увагу на ресурси, що вони та їхні родини споживають, і замислитись над раціональністю такого споживання. Важлива ідея курсу — навчити дітей навичок економного споживання та свідомого ставлення до ресурсів, але не шляхом погіршення якості життя.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ — ЕКОНОМИТИ ВОДУ

Чому ж цей курс носить досить гучну назву «Уроки для стійкого розвитку»? Чи дійсно, він сприяє змінам в житті країни?

Наведемо приклад. Одна з тем курсу — «Вода». Протягом місяця учні досліджують, яким чином вони та їхня сім’я використовують воду. Вимірюють та визначають, чи не є зайвою і непотрібною насправді якась її частина, що витікає з крана. Пропонується подумати і обрати для себе певні дії: поміняти прокладки в кранах; закручувати воду, що просто тече, поки ми чистимо зуби, тощо. А потім знов виміряти результати. Економія має стосуватись лише даремно витраченої води, не треба менше витрачати (адже потрібно бути чистим). І економія починає вражати. Кожна сім’я, наприклад, може зменшити споживання води на 10 л на тиждень. У класі — 25—30 учнів (отже — 250 — 300 л/тиждень). За рік (тобто — 52 тижні) можна зменшити споживання води на 13000 — 15600 літрів. У минулому році курс викладався в 55 школах. Перемножуємо і отримуємо — понад 800 тисяч літрів води. Цифри абсолютно реальні. Погодьтеся, в країні, де водопостачання є проблемою, де вода подається погодинно і її не вистачає, така економія тільки завдяки освітній роботі є суттєвою.

Під час обговорення піднімаються і такі питання: вода економиться не тільки заради економії грошей; питна вода — вичерпний ресурс нашої планети, і її потрібно залишити і нашим нащадкам; кожна тонна води в нашому будинку — це витрати енергії на її видобуток, доставку, очищення, водовідведення тощо. Звідси виникає логічне запитання — чи варто витрачати все це даремно? А для нашої держави в умовах енергетичної залежності кожна навіть невелика кількість збереженої енергії — корисна.

Хоча, стосовно невеликої кількості, наведемо ще один приклад. В Україні 22 тисячі шкіл. Помножте цю цифру на 13 тисяч літрів води щорічно. І це за умови, що тільки один клас у школі вивчатиме цей курс. Теж саме стосується теми «Енергія», «Сміття» та інших.

Поки що навчальний курс є елективним, тобто не обов’язковим, і викладається за вибором школи. Але — якщо розглянути його як програму зменшення багатьох проблем в українських громадах — можна з упевненістю сказати, що ці Уроки є нагальною потребою для всіх українських шкіл сьогодні! Сама назва курсу «Уроки для стійкого розвитку» — свідчить про це.

Ігор СУЩЕНКО
Рубрика: 
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments