Корінь демократії в активності громадян, а запорука - в забезпеченні прав людини.
Зеновій Красівський, поет, письменник, громадський та політичний діяч, політв’язень радянських таборів, член Української Гельсінської групи

Від трипільської етніки до рицарських гербів

Як київські музеї заробляють на сувенірній продукції?
19 липня, 2018 - 12:46
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

За інформацією ООН, понад мільярд людей щорічно подорожують різними країнами світу. Туризм, як окремий сектор економіки, забезпечує 10% ВВП світу і 6% — глобального експорту. Зокрема, за даними Державного комітету статистики минулого року, Україну відвідало 14,2 млн іноземців.

Придбати сувенір на згадку — атрибут будь-якої подорожі. Торгівля сувенірами є невід’ємною частиною туристичної інфраструктури.

Але індустрія сувенірного бізнесу не так розвинена в Україні. У порівнянні з іншими державами, ця сфера в нас є досить молодою. До прикладу, лише в червні 2018 року парламент зобов’язав Кабінет Міністрів протягом шести місяців затвердити перелік видів економічної діяльності, які належать до креативних індустрій. Бо це є одним з видів економічної діяльності, в якому є потенціал до створення доданої вартості і робочих місць через культурний або креативний вираз, а їх продукти і послуги — результатом індивідуальної творчості, навичок і талантів українців.

Щоб проаналізувати стан сувенірної продукції, ми вирішили звернутися до музеїв Києва, які користуються найбільшим попитом серед туристів, оскільки саме вони є «магнітами» туристичного маршруту більшості подорожуючих. Так, за даними Національного музею історії України, за день  у музей приходять близько 55 іноземців з 30 різних країн. Це число складає третину всіх відвідувачів.

У музеях є сувенірні крамнички, продукція яких — корпоративна та нагородна атрибутика.

«Найпопулярнішими серед товарів є листівки, блокноти, придбавши які турист може одразу написати побажання, а наша пошта, яка діє від музею, відправляє вже їхнім родичам та друзям. Додатковою продукцією, яка користується меншою популярністю, є скіфська і трипільська етніка (прикраси,  глечики, статуетки, блюдця, дзвіночки, які вироблені з кераміки та глини)», — зазначає менеджер з продажу сувенірної продукції Національного музею історії України.

Адміністратор експозиційного залу розповів про попит на подібні вироби: «Як правило за тиждень може бути більше 2500 і до 5000 грн. Заробляє музей більше за вихідні та святкові дні. Якщо аналізувати рік, найбільший потік людей переважає все-таки влітку. Однак сезон переважно розпочинається з березня і триває аж до жовтня».

Серед товарів, що користуються великим попитом, є також книги, бо туристам цікаво дізнатися історію української держави. Це праці авторів з науково-методичного відділу музею: «Національний музей історії України», «Музей історичних коштовностей України», «Київ — внутрішній світ», «Колекція зброї та військового спорядження».

Студенти, школярі, літні люди — кожен зможе придбати сувенір до вподоби та по кишені. Там є і ручна ексклюзивна робота, яка, зрозуміло, коштує дорожче.

Музей «Гетьманства» — це ще один осередок історично-культурної спадщини України, який теж має свій сувенірний прилавок, в якому представлені магніти, брелоки, підставочки для чашок. Крім того, є листівки з серії «Рицарські герби», їх розробив відомий історик та експерт з геральдики Євген Чернецький, а також поштові марки на козацьку тематику. 

«Влаштовуємо наукові конференції, круглі столи, публічні лекції, квести та турніри для дітей, наукові читання та персональні виставки. Часто музей сам ініціює певні заходи, а в деяких випадках приймає різні пропозиції», — зазначає працівник музею «Гетьманства» Володимир Панченко.

На запитання, хто більше підтримує ініціативи музею та популяризує його — держава чи громада, він відповів: «Не так, власне, держава, як громадські організації. Деякі видання нас популяризують. Серед них газети «День», «Культура і життя», «Слово просвіти». Тож, певним чином, співпрацюємо дуже навіть плідно. Досить часто телеканал «Київ» запрошує наших науковців для зйомок історичних сюжетів».

Третім музеєм, який ми відвідали в рамках нашої тематичної журналістської експедиції був один з найбільших художніх музеїв України — Національний музей українського народного декоративного мистецтва. Серед їхньої  тематичної  продукції — копії робіт відомих майстрів, таких як Катерина Білокур, Марія Приймаченко, а ще магніти, чашки, закладки, листівки, дерев’яні писанки, художнє скло, вишиванки.

«Ми співпрацюємо з різними майстрами, творчими колективами, художниками, фотографами та студіями друку. Проводимо заходи та маємо програми, такі як «Сімейне дозвілля», «День закоханих». Діяльність музею спрямована на відродження національної культури, поширення знань про традиції та звичаї нашого народу», — коментує співробітниця музею.

Сувенірна продукція — прекрасний спосіб запам’ятатися, а ще й розвинути туристичний бізнес. І хоча, в Україні він розвивається покроково та потребує ще підтримки держави, сувенірна індустрія може стати вагомою підтримкою бюджетів музеїв.

Літня школа журналістики відбувається за підтримки Центру інформації та документації НАТО в Україні

Яна ХРОМ’ЯК, Ірина ПІЦЬ, Літня школа журналістики «Дня» 2018
Рубрика: 
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments