Завжди був націоналістом, пишаюсь цим. Негативних підтекстів цьому означенню надають неграмотні люди, плутають його із шовінізмом. Націоналізм – це любов до Батьківщини, а шовінізм передбачає ненависть до інших націй.
Роман Іваничук, український письменник, патріарх української історичної романістики, громадський діяч

Корейська історія успіху

Посол Кі-чан КВОН: Кожна країна повинна знайти баланс між стримуванням вірусу і відновленням економіки
21 травня, 2020 - 18:37

Останнім часом світові масмедіа дедалі більше пишуть про успіх  Республіки Корея в боротьбі з коронавірусом. Станом на 20 травня в країні від цього захворювання померло 263 людини, а інфіковано 11 110 осіб. І після безпрецедентної п’ятимісячної перерви в класи повертаються школярі. А тим часом чиновники з міністерства охорони здоров’я заявляють, що Південній Кореї вдалося уникнути другої хвилі інфекції.

«День» звернувся до посла Республіки Корея в Україні Кі-чан КВОНА з проханням розповісти, як його країні вдалося приборкати пандемію, не вдаючись до локдауну. 

«З МОМЕНТУ ВИЯВЛЕННЯ ПЕРШОГО ВИПАДКУ ІНФІКУВАННЯ КОРОНАВІРУСОМ 20 СІЧНЯ УРЯД КОНТРОЛЮЄ СИТУАЦІЮ»

— Щоб пояснити ситуацію з коронавірусом COVID-19 у Південній Кореї, хочу нагадати, що перший випадок захворювання на коронавірус стався 20 січня. І загальна кількість інфікованих цим вірусом на сьогодні (інтерв’ю записувалось 15 травня. — Авт.) 11 080, а померлих від цієї інфекції — 260.

Порівняно з учорашнім днем було виявлено 27 нових випадків інфікування і жодна людина не померла.

Справді, можна сказати, що з моменту виявлення першого випадку інфікування коронавірусом 20 січня уряд Республіки Корея контролює ситуацію.

Два тижні тому молодий 21-річний кореєць за одну ніч відвідав на Ітевоні, клубному районі Сеула, 4—5 танцювальних клубів і поширив вірус на інших людей, із якими він контактував. Як наслідок за останній тиждень кожного дня фіксувалось 20—30 нових випадків інфікування коронавірусом.

Відтоді наш уряд активно працює, намагаючись відстежити людей, які є носіями коронавірусу.

І наші органи охорони здоров’я активно намагаються знайти людей, з якими контактував згаданий молодик упродовж тижня. Вони переглядають камери спостереження, на яких зафіксовані їхні обличчя і записи розмов по телефону. І на сьогодні, більше ніж 10 тис. людей, які перебували в районі Ітевон, були протестовані.

Звісно, ця пандемія була певним розчаруванням для суспільства, але наш уряд добре контролює ситуацію через активне відстеження людей, які мали контакт з інфікованою людиною — носієм інфекції.

«ІЗ САМОГО ПОЧАТКУ ПОЯВИ КОРОНАВІРУСУ НАШ УРЯД СТАВ ПРОВАДИТИ ШИРОКЕ ТЕСТУВАННЯ»

— А які інші заходи використовує корейський уряд для обмеження поширення вірусу?

— Я тут можу розповісти про загальний підхід південнокорейської моделі боротьби з COVID-19, яка справді вважається в світі історією успіху. І цьому є кілька причин.

Передусім із самого початку появи коронавірусу наш уряд став провадити широке тестування. І це було можливо завдяки тому, що ми мали тестові набори.

Коли минулого року стало відомо про перші випадки захворювання коронавірусом у Китаї в місті Ухань, наше міністерство охорони здоров’я провело зустрічі з компаніями, які виробляють ліки.  Уряд заохотив їх терміново розробити тестові набори. І деякі компанії розробили ці тестові набори за два тижні, і наше Міністерство охорони здоров’я використало прискорену процедуру, щоб їх сертифікувати.

І коли 20 січня в Південній Кореї стався спалах коронавірусу, то корейський уряд на день забезпечив більше ніж 20 тис. тестових наборів. У цьому полягала головна підготовка.

Більшість людей, які мали певні симптоми коронавірусу, були протестовані безоплатно на початковому етапі. І відповідно кількість підтверджених випадків інфікування коронавірусом на початку дуже виросла. Це сталось тому, що наш уряд дуже агресивно проводив тестування.  Але досить швидко кількість випадків інфікування досягла плато — перестала збільшуватись — і зрештою потім різко впала.

Тобто на самому початку було активне тестування, це одна з причин, чому Корея стала історією успіху в боротьбі проти коронавірусу.

А друга причина успіху полягала у відстеженні поширення коронавірусу. Як тільки стає відомо про черговий випадок інфікування COVID-19, наприклад, коли носій вірусу відвідав нічний клуб, кафетерій чи ресторан, то уряд виявляє спочатку, де ця людина живе, і потім розсилає СМС усім громадянам, які живуть у цьому районі, щоб вони уникали цих нічних клубів, кафетеріїв чи ресторанів, щоб не заразитися інфекцією.

Крім того, завдяки цьому процесу влада застерігає людей, які були в цьому районі чи місці і в той час, пояснює, що вони наражались на ризик інфікування і тому бажано, щоб вони прийшли у клініку і зробити тест.

У такий спосіб можна ефективно відстежити чи виявити потенційних пацієнтів на початковому етапі.

І третя причина — це лікування. Оскільки на початковому етапі є багато пацієнтів і якщо їх розмістити в шпиталях, то можна зіткнутись із їх перевантаженням. Тому пацієнтів було розділено на три групи: найважчого, середнього, найлегшого рівня захворювання.

Тому людей із найважчим рівнем захворювання госпіталізують, надають відповідне лікування. Люди з середнім рівнем захворювання і легкими симптомами можуть звернутися до медичних центрів, які працюють під керівництвом великих компаній, як SAMSUNG, для навчання чи проходження практики для молодих працівників.

Ми використовуємо ці тренувальні центри та інші споруди, щоб розмістити пацієнтів з легкими симптомами.

У Південній Кореї також використовуються інновативні методи тестування. Наприклад, на самому початку появи цього коронавірусу уряд встановив майже 60 мобільних клінік для здійснення тестів. Людина не виходячи з авто може здійснити тест, який займає десять хвилин і причому без контакту з медичними працівниками, що зменшує ризик їхнього інфікування.

Іншими словами, корейська історія успіху є міксом цих елементів.

«БІЛЬШІСТЬ ПІВДЕННОКОРЕЙЦІВ ВВАЖАЛИ, ЩО МАСКА ДОПОМОЖЕ ЗАХИСТИТИ СЕБЕ ТА ІНШИХ ЛЮДЕЙ»

— А які заходи вживались щодо людей, щоб вони носили маски, і як при цьому не було закрито громадський транспорт, де завжди є велике скупчення людей і відповідно великий ризик інфікування?

— Від самого початку наш уряд рекомендував корейцям носити маски в громадських місцях. І люди так і робили. Можливо, це дуже відрізняється від європейських країн. У деяких країнах Європи люди не люблять носити маски. Якщо така людина в масці на вулиці, то інші дивляться на неї зі здивуванням.

Але в Південній Кореї ми так не думаємо. Від самого початку більшість південнокорейців вважали, в цьому був консенсус серед суспільства, що маска допоможе захистити себе та інших людей, тому її треба носити.

Тут у Південній Кореї на відміну від європейських країн не виникає суперечності щодо носіння масок на вулицях, у метро, автобусах.

Наприклад, у великих містах Південної Кореї є метро, а в Сеулі — десять ліній метро, яке використовує понад 50% мешканців столиці.

І якщо ви подивитесь на фото людей у метро, то всі вони носять маски.

Від самого початку пандемії уряд Південної Кореї ніколи не закривав функціонування метро і автобусів, вони досі діють.

«МИ ПОВЕРТАЄМОСЬ ДО МАЙЖЕ НОРМАЛЬНОГО ЖИТТЯ, АЛЕ НЕ ДО САМОЇ НОРМАЛЬНОСТІ»

— Чи є штраф за неносіння масок?

— Якщо ви не носите маски, за це не штрафують, але майже всі корейці носять маски. Кілька днів тому ми перейшли до політики посиленого соціального дистанціювання, що означає реалізацію дистанціювання в щоденному житті. І ми повертаємось до майже нормального життя, але не до самої  нормальності.

І з наступного тижня більше людей зможе ходити в ресторани, в кафетерії, кінотеатри, театри.

Кілька днів тому наша влада оголосила, що в метро — а це найбільше скупчення в громадському транспорті — можна заходити лише в масці.

Якщо ви забули взяти з собою маску, то на такий випадок влада відкрила магазини, де ви можете купити маску при вході до метро.

«НАШ УРЯД НІКОЛИ НЕ ЗУПИНЯВ КОМЕРЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ»

— А як уряду вдалося під час пандемії зберегти діяльність підприємств? 

— Одна відмінність чи особливість корейського підходу від інших країн світу, зокрема ЄС і США, полягала в тому, що наш уряд ніколи не зупиняв комерційної діяльності. Ресторани і кафетерії, нічні клуби, всі комерційні заклади залишалися відкритими від початку пандемії і до сьогодні. Ще одна відмінність полягала в тому, що небагато людей хотіли чи бажали ходити в ресторани, кафетерії чи кінотеатри. Вони боялися підхопити інфекцію. А тепер коронавірус загалом є під контролем і дедалі більше людей ходять у ресторани, кафетерії, кінотеатри. А також дедалі більше людей подорожують. Економічна діяльність є більш активною зараз, ніж дотепер.

«НАВІТЬ ЗА УМОВ ДУЖЕ СЕРЙОЗНОЇ СИТУАЦІЇ МИ НЕ ВВОДИЛИ ОБМЕЖЕНЬ ДЛЯ ГРОМАДСЬКОСТІ ТА БІЗНЕСУ»

— Але я читав, що експорт Кореї зменшився...

— Республіка Корея головним чином є торговельною країною, посідаючи сьоме місце в світі за обсягом торгівлі. Але наш експорт у квітні зменшився на 20—30% через зменшення попиту з боку США, країн ЄС і Китаю, який є нашим найбільшим торговим партнером.

Я припускаю, що і обсяг торгівлі з Україною теж зменшився. Але позитивом тут є те, що з самого початку корейський уряд дуже добре контролював коронавірус. І ми не закрили громадський транспорт, комерційну діяльність. Згідно з оцінками Організації економічної співпраці та розвитку, Південна Корея матиме рекорд найбільшого зростання цього року. І це сталося завдяки тому, що наша країна дуже добре контролює коронавірус, не припинила комерційну діяльність і не вдавалась до локдауну.

ПІСЛЯ БЕЗПРЕЦЕДЕНТНОЇ П’ЯТИМІСЯЧНОЇ ПЕРЕРВИ У КЛАСИ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ПІВДЕННОЇ КОРЕЇ ПОВЕРТАЮТЬСЯ ШКОЛЯРІ / ФОТО РЕЙТЕР

І навіть за умов дуже серйозної ситуації ми не вводили обмежень для громадськості та бізнесу. Кожна країна повинна знайти баланс між стримуванням вірусу і відновленням економіки. На мою думку, наш уряд зробив дуже добрий вибір, хоча й це був складний вибір.

«ЗАГАЛЬНА СУМА ДОПОМОГИ РЕСПУБЛІКОЮ КОРЕЯ УКРАЇНІ СТАНОВИЛА $700 ТИС.»

— Як вплинула пандемія коронавірусу на двосторонні відносини між Україною і Республікою Корея?

— Хочу почати відповідь з такого аспекту впливу коронавірусу на двосторонні відносини. 10 квітня відбулась телефонна розмова Президента України Зеленського з президентом Республіки Корея Муном. І під час цієї розмови український Президент звернувся з проханням надати гуманітарну допомогу. У відповідь наш уряд дуже скоро вирішив зробити це двома способами.

Загальна сума допомоги Республікою Корея Україні становила $700 тис. Із цієї суми $300 тис. призначались на пряму допомогу українському уряду. Ми збираємось надати тестові набори на згадану суму. А $400 тис. будуть перераховані до Офіса ООН з Координації Гуманітарних Питань (OCHA), яка займається наданням гуманітарної допомоги Україні.

Оскільки Південна Корея вважається країною-прикладом у боротьбі з коронавірусом, понад сто іноземних країн звертались до нашого уряду з проханням надати гуманітарну допомогу.

«НАБОРИ ДЛЯ ТЕСТУВАННЯ БУДУТЬ СКОРО ГОТОВІ, БО СЬОГОДНІ БАГАТО КОРЕЙСЬКИХ КОМПАНІЙ ВИРОБЛЯЮТЬ ВИСОКОЯКІСНІ ТЕСТОВІ НАБОРИ»

— Пане посол, ви згадали суму 300 тис. доларів для закупівлі тестових наборів для України. То ці кошти вже реалізовано і Україна отримала ці набори?

— Так, насправді ці набори ще мають бути доставленими. І в двосторонніх відносинах ми даємо Україні вибір: уряд може отримати від нас тестові набори чи готівку. Отже, ми можемо здійснити трансфер коштів на рахунок уряду.

Згідно з отриманою кілька днів тому інформацією, український уряд хоче отримати тестові набори, і ми їх надамо Україні. Думаю, що це відбудеться упродовж кількох тижнів.

Згідно з процедурою, південнокорейський уряд повинен підписати контракт з корейськими компаніями і обговорити з ними, як доставити ці набори  в Україну. Набори для тестування будуть скоро готові, бо сьогодні багато корейських компаній виробляють високоякісні тестові набори.

«ДЛЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ЦІЄЇ ІДЕЇ МАЄ БУТИ ПІДПИСАНО КОНТРАКТ МІЖ УКРАЇНСЬКИМИ І КОРЕЙСЬКИМИ КОМПАНІЯМИ»

— Що ви можете сказати про реалізацію ідеї, про яку сказав у інтерв’ю «Дню» посол України в Кореї Горін, щодо створення спеціального медикобіологічного кластера на території України з залученням корейських інвестицій?

— У даний момент Україна потребує багато тестових наборів, які будуть постачатися літаками, зокрема й з Республіки Корея. Але коли знову станеться спалах коронавірусу чи буде друга хвиля, тоді Україні буде потрібно більше стабільного постачання відповідного медичного обладнання, тестових наборів, масок і захисних костюмів.

Тому і виникла ідея побудувати спеціальний медикобіологічний кластер, щоб самостійно випускати таку медичну продукцію в співпраці між українськими і південнокорейськими компаніями. 

Можливо, південнокорейські компанії можуть надавати половину продукції з Кореї, а Україна тут на своїх підприємствах виробляти уже готову продукцію.

Для реалізації цієї ідеї (створення спеціального медикобіологічного кластера. — Авт.) має бути підписано контракт між українськими і корейськими компаніями.

На цей момент у мене немає жодної інформації щодо реалізації цього проєкту. Я лише знаю про існування такої ідеї. Можу лише додати, що українські та корейські компанії знають одне одного і тому можуть самостійно контактувати. Я знаю, що українське посольство в Сеулі було причетне до постачання корейської медичної продукції в Україну.

«УКРАЇНА МАЄ ВЕЛИЧЕЗНИЙ ПОТЕНЦІАЛ, ЩОБ СТАТИ ВЕЛИКИМ РИНКОМ, ВЕЛИКОЮ ЕКОНОМІЧНОЮ ПОТУГОЮ...»

— Пане посол, ви, мабуть, читали статтю міністра закордонних справ Дмитра Кулеби в The Diplomat про те, що розвиток відносин з Азією стане одним з головних пріоритетів зовнішньої політики України?

— Так, я читав цю статтю.

Чи бачите ви конкретні кроки реалізації Україною цього пріоритету?

— Такий пріоритет українського зовнішньополітичного відомства щодо розвитку відносин з країнами Азії — це мудрий крок. Адже такі  азійські країни, як Китай, Японія, Південна Корея, Індія, включаючи Сінгапур, мають передові технології. Індія також виробляє ліки і постачає їх для багатьох країн світу.

І якщо Україна матиме сильні зв’язки з тими країнами, тоді це дуже допоможе Україні в плані отримання інвестицій чи технологій тощо.

Україна хоче і може стати майданчиком для компаній з цих країн, щоб вони тут відкрили заводи. Але при цьому компанії будуть дивитися на багато аспектів. Так, в Україні є певні переваги, але й слабкі місця як ринку для інших країн.

Слабкі місця (недоліки) полягають у такому. Україна має величезний потенціал, щоб стати великим ринком, великою економічною потугою, але на цей момент нинішній стан економіки є досить слабким, порівняно з ситуацією до кризи 2014 року. 

Наприклад, український ринок авто щороку до 2014-го становив 400 тис. нових машин. А згідно зі статистикою, минулого року в Україні було закуплено близько 100 тис. нових авто.

Тому в цей момент ринок в Україні є малим, щоб іноземні компанії, зокрема південнокорейські, захотіли побудувати тут заводи з випуску авто.

Якщо Україна відновить економіку до докризового рівня, то це може стати добрим стимулом для приходу іноземних компаній у вашу країну.

Іншою перепоною для інвестування південнокорейськими компаніями в Україну є брак довіри до судової системи.  Кілька корейських компаній мали проблеми, коли вони звертались до судової системи України.

Третя причина — це корупція.

І якщо ви хочете привабити іноземні інвестиції, то, мабуть, вам треба надати якісь стимули, як знижки на оплату за електрику, промислову воду. Іншими словами, це один із способів, щоб зарубіжні компанії вважали Україну привабливим місцем для інвестування.

«ЩОБ ПРИЙШЛИ ІНОЗЕМНІ ІНВЕСТИЦІЇ, ПОТРІБНО, АБИ РЕГУЛЯТОРНІ НОРМИ БУЛИ БІЛЬШ ПЕРЕДБАЧУВАНИМИ, БІЛЬШ ТРАНСПАРЕНТНИМИ»

— Пане посол, ви тут перебуваєте вже досить часу, якраз початок вашої каденції збігся зі зміною влади. Чи бачите ви якісь зміни  в згаданому напрямі?

— Звісно, певні зміни є. Я тут провів один рік. І якраз цей час Президент Зеленський обіймає посаду глави держави, і я бачу багато зусиль щодо реалізації дуже всеохопних реформ у багатьох галузях. І коли мова заходить про інвестиції, то Президент Зеленський, міністр закордонних справ Кулеба, багато міністрів наголошують, що хочуть зробити Україну кращим місцем для інвестицій і запровадити нові регуляторні норми.

Вони також намагаються боротися з корупцією. І це добрі знаки і дуже позитивні.  

Але, на мою думку, для впровадження в життя нової політики потрібно більше часу. І водночас важливо побачити відчутні результати. Я бачу багато відданості від Президента Зеленського, міністрів, і це дуже  важливо. Але для того, щоб прийшли іноземні інвестиції, потрібно, щоби регуляторні норми були більш передбачуваними, більш транспарентними.

Я вже згадував такий аспект, як довіра іноземних компаній до судової системи.

Микола СІРУК, «День», фото автора
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ