Інколи здається, що історія нічого не вчить. Але це не так. Вона таки вчить — якщо в цієї вчительки життя НАВЧАЮТЬСЯ
Володимир Панченко, український літературний критик, літературознавець, письменник

Натхненний оперою

Тадей Едер відсвяткував 70-річчя
19 лютого, 2013 - 13:12
ТАДЕЯ ЕДЕРА ВІТАЮТЬ НАРОДНІ АРТИСТИ УКРАЇНИ — ЗАНЬКІВЧАНИ ТАЇСІЯ ЛИТВИНЕНКО ТА ФЕДІР СТРИГУН / ФОТО ОЛЕНИ ХРАМОВОЇ

У неділю директор Львівського національного театру опери і балету ім. Соломії Крушельницької відсвяткував ювілей. Привітати Тадея Едера приїхали директори європейських та українських оперних театрів, керівники музичних академій, оперні виконавці світової слави. Рідний театр присвятив Тадею Олександровичу кількагодинну виставу «Натхненний оперою!», участь у якій взяли солісти опери і балету, а також хор та симфонічний оркестр. Як стало відомо «Дню», до ювілею Президент України Віктор Янукович нагородив Тадея Едера орденом князя Ярослава Мудрого IV ступеня — «За значний особистий внесок у розвиток вітчизняного театрального мистецтва, багаторічну плідну працю та високий професіоналізм».

Нагадаємо, увагу громадськості та мистецьких кіл Тадей Едер передовсім привернув творчими проектами, серед яких, зокрема, замовлення Мирославу Скорику та постановка на львівській сцені опери «Мойсей» і балету «Повернення Баттерфляй». Нагадаємо також, що за ініціативи Тадея Олександровича Львівський театр опери та балету першим на теренах СНД вступив до міжнародної асоціації Opera Europa, що об’єднує провідні театри Західної Європи. Величезна заслуга Едера, поза сумнівом, і в тому, що будівля оперного, на відміну від інших театрів Львова, — в ідеальному порядку!

— Я як музикознавець із великим інтересом вивчала історію нашого оперного театру, — говорить Любов КИЯНОВСЬКА, професор Львівської національної музичної академії ім. Миколи Лисенка. — Ще понад 100 років тому театру пощастило мати в особі підприємливого й артистичного директора Тадеуша Павліковського видатного режисера й театрального діяча. Потім театр очолив геніальний підприємець Людвіг Геллер, який спромігся притягнути до театру дуже багато інвесторів і продовжити лінію нових постановок. На мою думку, Тадей Едер має синтетичні риси — і Павліковського, і Геллера, й він підтверджує той діалектичний розвиток — по спіралі, коли на якомусь етапі знову з’являється особистість, яка акумулює в собі дуже багато нових ідей і є надзвичайно енергетичною. Тадей Олександрович — творча особистість.

— Тадей Едер вирізняється харизмою, баченням життя, неповторним почерком у професії... І вік Тадею Олександровичу — не перешкода, — вважає Андрій МАЦЯК, генеральний директор Львівського національного академічного драматичного театру ім. Марії Заньковецької. — Ми, молодші, напевно, більш прагматичні, більш спокійні. Я переконаний, що ми ще роки й роки дивуватимемося його творчим «кульбітам», захоплюватимемося його цікавими рішеннями. Він є нестандартний, він є часом дивний у своїх рішеннях, але він — неповторний!

— Присвоїти театрові ім’я Соломії Крушельницької, встановити у Дзеркальній залі погруддя Соломії Крушельницької, Модеста Менцинського, Олександра Мишуги, Ярослава Вощака, сценографа Євгена Лисика, які в різний час творили славу театрові, а також Папі Римському Іванові Павлу ІІ, який поблагословив творців опери «Мойсей», — все це задуми Тадея Олександровича, — нагадує Надія ТРУШ, керівник інформаційної служби Львівського національного театру опери і балету ім. Соломії Крушельницької. — Саме Едер зініціював встановлення скульптурного портрета Крушельницької в міланському «Ла Скала». За його керівництва Львівська опера здобула статус «національної».

— Львівська музична академія та Львівська опера дуже пов’язані між собою, адже майже 95 відсотків працівників оперного театру — це випускники нашої академії! Більше того, Тадей Олександрович є почесним професором нашого освітнього закладу, й це також закономірно, тому що він бере активну участь у підготовці й вихованні спеціалістів, відкриває їм цю дорогу, дає можливість у подальшому вдосконалюватися, — підкреслює Ігор ПИЛАТЮК, ректор Львівської національної музичної академії ім. Миколи Лисенка. — Він є прикладом прекрасного сучасного менеджера, який розуміє ринок, знає потреби цього ринку і старається діяти саме до потреб цього ринку. Впродовж останнього часу Львівська опера посіла гідне місце в європейському контексті.

Тетяна КОЗИРЄВА, «День», Львів
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ