Високо піднімаються ті дерева, у яких глибоке коріння.
Фредерік Містраль, провансальський поет і лексикограф, лауреат Нобелівської премії з літератури 1904 року

Уряд хоче, щоби діти розучилися читати?

Учителі звернулися в «День» за підтримкою: «Ми стривожені, що в 10—11 класах може зникнути світова література»
18 квітня, 2012 - 00:00
ФОТО КОСТЯНТИНА ГРИШИНА / «День»

На початку квітня цього року в Київському будинку вчителя відбулася презентація нового проекту зі світової літератури (проект Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОНмолодьспорту та Полтавського державного педагогічного університету ім. Короленка) для 5 — 9 класів загальноосвітніх шкіл. Після його обговорення вчителі звернулися в газету «День» за підтримкою, оскільки вважають, що пропонований курс може взагалі витіснити предмет «Світова література» зі старшої школи. За словами освітян, у новому проекті вивчення курсу світової літератури за 10 — 11 класи пропонується «втиснути» в 5 — 9 класи. Вчителі стурбовані тим, що, з одного боку, відбудеться перевантаження програми, з іншого — програма старшої школи не відповідає рівню розвитку дітей 5 — 9 класів.

Освітяни Києва засудили проект — під зверненням до міністра Дмитра Табачника підписалися близько сотні вчителів. Вони вимагають переглянути проект програми зі світової літератури й залучити до його вдосконалення «незаангажованих і авторитетних фахівців». «Ми гостро стривожені тим, що такий проект для 5 — 9 класів, прийнятий без справжнього демократичного обговорення вчительською спільнотою, може надати поштовх до повного витіснення предмету «Світова література» з базового рівня старшої школи, що призведе як до масового звільнення вчителів, так і до ліквідації головного виховного чинника старшокласників, що в свою чергу призведе до погіршення стану духовного здоров’я нації», — йдеться у зверненні вчителів і науковців Києва. Освітяни апелюють до того, що негативну оцінку проекту надала кафедра методики викладання російської мови і світової літератури Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова.

У свою чергу в МОНмолодьспорту на це заявляють, що завдяки новому проекту зі світової літератури для 5 — 9 класів відбудеться «розвантаження» й «осучаснення» освіти. «Будь-які зміни мають відбуватися заради дітей, щоб прірва непорозуміння у сучасному технізованому світі (в якому діти орієнтуються набагато краще, ніж дорослі) зменшувалася», — вважають у міністерстві. Тож «вивільнення», очевидно, буде здійснюватися під інформатику та економічні дисципліни.

Проект обговорюватиметься до 20 квітня цього року, і приблизно 26 квітня його планують затвердити. За планами МОН-молодьспорту, він має вступити в дію з наступного навчального року.

Тетяна СТЕЦЕНКО, вчитель світової літератури Київського ліцею №142:

— Зараз ми працюємо за програмою, затвердженою 2005 року, яка розрахована на вивчення світової літератури з 5 по 11 класи: вивчаємо хід літературного процесу з давніх-давен і до сьогодення, а в 11-му знайомимо дітей із літературою постмодерну. Автори нової програми пропонують закінчити вивчення літератури в 9-му класі (тобто планується, що курсу «Світова література» в ЗОШ в 10 — 11 класах не буде). Твори ж постмодерну вводять в 9-му класі. Це — складні твори для розуміння: Милорад Павич, Хемінгуей, Аполлінер, Рільке, Ахматова. В цьому віці дитина інтелектуально не спроможна сприймати їх. При цьому в Міносвіти говорять про розвантаження, хоча відбувається перевантаження. Уроки літератури у 10 — 11 класах віддадуть на інші дисципліни, а курс «Світова література» залишиться тільки в спеціалізованих навчальних закладах — можливо, її будуть вивчати варіативно за вибором.

Важливо й те, що дуже часто ми з курсом «Українська література» проходимо паралельно вивчення текстів. І от як ми будемо говорити в 9-му класі про постмодерн, якщо на українській літературі про це ще не говорили? Все порушується... Сама ж по собі програма — жахлива. Є дуже багато текстів, які взагалі нічого цінного не несуть. Натомість можна було скористатися списком імен літературної премії Андерсена — це світова премія, яка присуджується авторам, які створюють літературу для шкільного, середнього і молодшого віку. Ми ж нарахували всього чотири прізвища лауреатів цієї премії на весь курс світової літератури. Якщо говорити про інтелектуальне перевантаження, то, наприклад, в 9-му класі пропонується «Собаче серце» Булгакова. Щоб його зрозуміти, потрібно знати історію, а її вивчають у старших класах. Натомість немає текстів Екзюпері — вони вважаються непотрібними. Я вважаю, що так ми можемо втратити не тільки курс, а й дітей, з якими можна спілкуватися.

Оксана МИКОЛЮК, «День»
Рубрика: 
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments