Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

«Блокада»: в чому проблема?

«День» аналізує хід реалізації нещодавнього рішення РНБО щодо нейтралізації загроз енергетичній безпеці України
17 лютого, 20:13
Фото з архіву "Дня"

У четвер Рада національної безпеки і оборони України дала низку доручень МВС, СБУ і Нацгвардії в рамках забезпечення невідкладних заходів щодо нейтралізації загроз енергетичній безпеці України і посилення захисту критичної інфраструктури. У рішенні РНБО, оприлюдненому на сайті Президента України, МВС і СБУ, зокрема, доручено невідкладно «вжити вичерпних заходів щодо забезпечення громадського порядку в районі проведення антитерористичної операції в Донецькій і Луганській областях».

Ці відомства, відповідно до рішення РНБО, мають забезпечити належну охорону об'єктів газо- і електропостачання, транспортної інфраструктури в районі проведення АТО на Донбасі і забезпечити достатній рівень умов безпеки для їх безперебійного функціонування. Більше того, Національній поліції, Національній гвардії і СБУ доручено забезпечити безпеку і виключити в установлений законом спосіб спроби порушення громадського порядку на об'єктах критичної інфраструктури. Всі розуміють, що в цьому, прямо скажемо, дещо м'яко й обтічно сформульованому наказі йдеться про заходи з припинення блокади залізничних колій, якими доставляється вкрай потрібне зараз Україні антрацитове вугілля з неконтрольованих районів Донбасу.

Тут, як то кажуть, ні відняти, ні додати: читай і виконуй. «Але ці кроки мали були відразу зроблені владою, - сказала, виступаючи у четвер на телеканалі «112», головний редактор газети «День» Лариса Івшина і додала: - А по факту ми бачимо інструментально слабку роботу». І дійсно, вже наступного дня агентство «Інтерфакс-Україна» передавало, що у відділі комунікації поліції Донецької області повідомили: «Інформація про нібито підготовку правоохоронцями штурму блокпостів, встановлених на автодорогах і залізничних шляхах, які з’єднують окремі райони Донецької і Луганської областей з рештою території України, не відповідає дійсності».

При цьому поліцейські виявили слабкість: «Сьогодні вранці в Бахмутський відділ поліції звернулися представники Донецької залізниці, які повідомили, що блокувальники відмовляються повернути їм захоплений раніше тепловоз. Машиніст у супроводі дільничного офіцера поліції прийшли (так у тексті) сьогодні до місця блокування в Бахмуті і попросили передати їм тепловоз для того, щоб вони могли його забрати". За даними поліції, машиністу і дільничному було відмовлено в поверненні тепловоза . У цей час блокувальники підпалили перед тепловозом шини, в зв'язку з чим на місці працювали співробітники Державної служби з надзвичайних ситуацій. На місце була викликана слідчо-оперативна група Бахмутського відділу поліції, яка зафіксувала цей факт. Зараз щодо них проводиться перевірка».

Тим часом топ-менеджмент найбільшого українського гірничо-металургійного холдингу «Метінвест» і корпорації «Індустріальний союз Донбасу» стверджує, що блокування залізниці на лінії розмежування в зоні АТО може призвести до зупинки промислових підприємств, гуманітарної катастрофи і до можливої «націоналізації» їх власності , що розташована в окремих районах Донецької і Луганської областей (ОРДЛО).

На тимчасово непідконтрольній Україні території розташована низка підприємств групи «Метінвест» - об'єднання «Краснодонвугілля» (Луганська обл.), Єнакіївський металургійний завод (ЄМЗ), Макіївський металургійний завод (філія ЄМЗ), «Комсомольське рудоуправління» та Харцизький трубний завод (ХТЗ, всі - Донецька обл.). «Юридично всі вони були перереєстровані в містах, підконтрольних Україні, - Сєверодонецьку і Маріуполі», - відзначають у «Метінвесті». - Це означає, що всі ці підприємства в своїй діяльності керуються законодавством України, отримують всі необхідні ліцензії в Україні та платять податки, збори та інші обов'язкові платежі до державного бюджету України, а також приносять валюту в країну за рахунок своєї експортної виручки».

Індустріальні гіганти нагадують, що в кінці січня група людей, які називають себе колишніми бійцями українських добровільних батальйонів, заблокувала рух поїздів на декількох залізничних перегонах в Луганській області і оголосила про початок торгової блокади непідконтрольних Україні територій. Таким чином були заблоковані не тільки поставки коксівного вугілля на адресу українських металургійних підприємств, а й поставки енергетичного вугілля, необхідного для роботи теплоелектростанцій, констатують у «Метінвесті». Виконавчий директор ІСД Максим Завгородній підкреслює, що на підприємствах ІСД і «Метінвесту», зареєстрованих в Україні, працюють і отримують зарплату українці. За його словами, в ОРДЛО зупинилося практично все, крім гірничо-металургійного комплексу. «У мене немає слів щодо ситуації. Це колапс. Підприємство зараз перебуває на «гарячій» консервації. Є питання постійних витрат на підтримання основних фондів і соціальну підтримку людей - це в сфері відповідальності акціонерів», - зазначив виконавчий директор.

Однозначно не сприймають блокування залізничних шляхів і поставок енергетичного вугілля в керівництві України. «Ми - країна демократична, ми поважаємо права всіх на мирний протест. Але я категорично не сприймаю використовувані абсолютно незаконні дії для того, щоб проявити такий протест», - сказав прем'єр-міністр Володимир Гройсман на засіданні РНБО. Президент України Петро Порошенко на тому ж засіданні заявив, що учасники блокування руху залізничного транспорту на лінії розмежування в зоні АТО своїми діями передовсім шкодять Українській державі. За його словами, через брак енергетичного вугілля виникли проблеми з енергопостачанням Києва, Чернігова, Краматорська, Кременчука і Сум.

«Вони (учасники блокади) «захищають» українську металургію від українського ж коксу, українські сім'ї - від українського тепла, українські будинки від українського світла, українців від робочих місць», - сказав Порошенко. Виступаючи на урочистих зборах, присвячених Дню вшанування учасників бойових дій на території інших держав, він також зазначив, що від блокади поставок вугілля держава втратить до $2 мільярдів валютної виручки з відповідними наслідками для курсу гривні. Крім того, за його словами, на окупованих територіях десятки тисяч шахтарів залишаться без роботи. «І значна частина з них, щоб вижити, щоб заробити, піде куди? Правильно - до бойовиків. І цей рух вчора переконливо продемонструвало Головне управління розвідки», - підкреслив Президент.

«Ми стурбовані нинішнім перешкоджанням поставок вугілля з неконтрольованих урядом районів Донецької та Луганської областей і його потенційним впливом на енергетичну систему України, українську економіку і жителів України», - йдеться в заяві посольства США в Україні, оприлюдненій на офіційній сторінці в Фейсбуці. «Блокада залізничного сполучення між контрольованими державною владою територіями і ОРДЛО суперечить інклюзивному підходу до громадян України, які проживають на територіях, де органи держвлади тимчасово не здійснюють своїх повноважень», - йдеться в коментарі представництва Європейського Союзу. Диппредставництво закликає причетних до блокади негайно припинити її. «Влада в свою чергу має вирішити цю проблему якомога швидше», - сказано в повідомленні.

Але «силова» частина влади, тобто Національна поліція, лише сигналізує, дозволяючи запідозрити себе в бездіяльності. «Народний депутат України став на заваді проведенню огляду осіб зі зброєю під час проведення перевірки автобуса на блокпосту в м. Бахмуті Донецької області», - повідомляє все той же відділ комунікації поліції Донецької області в п'ятницю. Як вказується в повідомленні, автобус «ПАЗ» із 20 пасажирами в камуфляжі, деякі з яких були в масках на обличчі, був зупинений на блокпосту близько 13:00 в п'ятницю. Автобус рухався у супроводі одного з народних депутатів України, ім'я якого не повідомляється. «Під час перевірки осіб та огляду салону автобуса був виявлений мисливський карабін «СКС», який мав візуальні ознаки зміни конструкції. На місце події була викликана слідчо-оперативна група поліції, представник дозвільної системи. Але народний депутат забрав зброю до себе в автомобіль і поїхав з місця, не давши можливості працівникам поліції провести необхідні слідчі дії», - розповіли в поліції. Правоохоронці переконують, що ввезення в зону АТО або вивезення з неї зброї, навіть при наявності дозволу на володіння, перебуває під пильним контролем поліції. «У разі порушень правил зберігання та користування зброю буде вилучено, а порушник притягнутий до відповідальності», - йдеться в повідомленні. Блажен, хто вірує в це. Правда, пане Аваков?

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати