Свобода не може бути частковою.
Нельсон Мандела, південноафриканський державний і політичний діяч

Борги. Зворотний бік

Україна з початку року повернула МВФ 335,75 мільйона доларів
6 лютого, 2019 - 11:10
ФОТО РЕЙТЕР

Перший платіж у розмірі 88,5 мільйонів доларів віддали на минулому тижні. Другий, в розмірі 257,25 млн СПЗ за програмою stand by, як за даними Міжнародного валютного фонду, потрібно було внести  5 лютого. Ще одна велика виплата запланована на вересень — 114,3 млн СПЗ і 295,5 млн СПЗ.

Загалом, виплати за боргом перед МВФ 2019 року складуть близько двох мільярдів доларів.

А загалом протягом 2019 року Україні доведеться виплатити 14,2 мільярда доларів (417 млрд гривень) державного боргу, 56,4 млрд гривень — складають виплати за зовнішніми запозиченнями.

І на жаль, економіка росте повільніше, ніж борги. В Україні в січні 2019 року доходи бюджету становили 54,5 млрд грн, що на 10,75% (6,6 млрд грн) нижче, ніж заплановано. Тож Мінфіну довелося збільшити обсяги внутрішньої позики, щоб компенсувати «дірку» в 41,7 мільйона гривень.

Про це повідомили в прес-службі Міністерства фінансів. Там головною причиною невиконання «плану» назвали рекордне відшкодування ПДВ на 19,7 млрд грн. До того ж, частина цієї суми — гроші за деклараціями листопада. «Відшкодування ПДВ відбувається в автоматичному режимі, навіть якщо сума до відшкодування після завершення перевірок перевищує плановий показник», — зазначають у Мінфіні.

Скоротилися й обсяги імпорту. Разом це призвело до того, що податкові надходження виявилися нижчими за план. Як написав на своїй сторінці у Facebook керуючий приватним інвестиційним фондом на фондовому ринку США Володимир КОМПАНІЄЦЬ, податкова в січні зібрала 19,9 млрд грн (на 13,38% або 3,1 млрд грн менше, ніж у січні минулого року). План не виконали на 7,7 млрд грн (27,77%).

«Рік почався тяжко для бюджету, в січні недовиконання плану надходжень склало 10,75% або — 6,6 млрд грн. 1. Податкова в січні зібрала 19,9 млрд грн, це — 3,1 млрд грн до січня 2018 року або — 13,38%, план невиконаний на 7,7 млрд грн або — 27,77%. Але треба відзначити, що в січні відбулось рекордне відшкодування ПДВ на суму 19,7 млрд грн внаслідок часткового погашення накоплених боргів по відшкодуванню ПДВ. 2. По митниці в січні невиконання плану на 3 млрд грн або — 11,78%, зібрано на 2,6 млрд грн менше, ніж рік тому або -10,36% до минулого року. Масова контрабанда як йшла, так і йде. 3. У грудні 2018 року в Державний бюджет надійшло 54,5 млрд грн, це на 697,2 млн грн менше, ніж в січні 2018 року або — 1,26%, план надходжень невиконаний на 6,6 млрд грн або 10,75% до плану. 4. По ЄСВ зібрано 19,1 млрд грн, +4 млрд грн до січня минулого року або +26,1%. 5. Місцеві бюджети отримали 19 млрд грн, хоча це +3,3 млрд грн або +20,77% до січня минулого року, але план надходжень в місцеві бюджети невиконаний на 1,1 млрд грн або — 5,58% до січня минулого року», — пояснює Компанієць.

В чому причина такої ситуації з державними фінансами, можливо, ми отримаємо з відповіді Кабміну. Перший віце-прем’єр-міністр — міністр економічного розвитку та торгівлі Степан КУБІВ,  виступаючи на погоджувальній раді парламенту, запевнив Верховну Раду та суспільство, що звіт уряду про виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів за 2018 рік буде подано до 15 лютого 2019 року, тобто у 45-денний строк після завершення календарного року, згідно з Регламентом Верховної Ради. «Сподіваюся, що попри активну фазу виборчої кампанії всі зосередимося на голосуванні за важливі законодавчі ініціативи», — сказав урядовець.

Кубів нагадав, що на першому засіданні Стратегічного урядового комітету під головуванням прем’єр-міністра уряд презентував стратегічні законопроекти і ТОП-5 стратегічних цілей у 2019 році: економічне зростання, ефективне врядування, розвиток людського капіталу, верховенство права та боротьба з корупцією, безпека та оборона. У кожному з цих напрямів визначено важливі законопроекти, які потребують підтримки парламенту.

Нагадаємо, на цьому тижні розпочала роботу нова, десята, сесія Верховної Ради України восьмого скликання. І завтра, тобто в середу, парламент традиційно розгляне питання ратифікації, а також доопрацьований варіант проекту закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення принципів процесуальної справедливості та підвищення ефективності проваджень у справах про порушення законодавства про захист економічної конкуренції у повторному другому читанні.

Про це повідомив спікер Верховної Ради Андрій ПАРУБІЙ під час погоджувальної ради. Спікер ВР зазначив, що законопроект отримав велику кількість правок. Тому депутати можуть не встигнути розглянути його в середу.

«Ми зможемо його пройти в середу, а у четвер прийняти рішення після завершення обговорення», — додав очільник парламенту.

Нагадаємо, у квітні минулого року нардепи не підтримали у другому читанні проект закону №6746. Так, після низки невдалих голосувань за прийняття законопроекту в другому читанні Парубій виніс на голосування пропозицію відправити його на повторне друге читання у комітет, за що проголосували 238 депутатів ВР.

Проект передбачає внесення змін до основних законів у сфері захисту економічної конкуренції. Він спрямований на закріплення у цих законах прав осіб, які беруть участь у справах, що розглядаються органами АМКУ, гарантій цих прав та механізмів їх реалізації.

Зокрема, законопроект передбачає встановлення строків, протягом яких має бути завершено розгляд справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Особа, щодо якої розпочато справу, має право знати у вчиненні якого порушення вона підозрюється та користуватися послугами перекладача.

Планується встановити, що особа, яка бере участь у справі, має право ознайомлюватися з матеріалами справи та усіма доказами, на яких ґрунтуються рішення АМКУ.

Проектом пропонується удосконалення інституту слухання у справі, зокрема, закріплення за особою права до прийняття органом АМКУ рішення у справі бути заслуханою (аналогічно відповідному інституту в конкурентному праві ЄС) незалежною від розслідування спеціальною уповноваженою посадовою особою — уповноваженим зі слухань.

За юридичною особою закріплюється право надавати зауваження та коментарі до пояснень своїх працівників.

Крім того, за особою, яка бере участь у справі, закріплюється право заявляти відводи посадовим особам АМКУ, які здійснюють щодо неї окремі процесуальні дії під час розгляду справи, за наявності на те відповідних підстав.

Проектом також передбачається вдосконалення Програми звільнення від відповідальності за вчинення антиконкурентних узгоджених дій між конкурентами (картелі) («leniency») і встановлення правил врегулювання спорів у справах про картелі («settlement»).

При цьому забезпечується конфіденційність відносин між юристом та клієнтом («legal privelege»).

Зазначається, що особа, щодо якої прийнято рішення органом АМКУ, має право на оскарження в суді такого рішення.

Автори законопроекту (Вікторія Пташник, Альона Сотник, Тетяна Острікова, Андрій Вадатурський) сподіваються, що прийняття проекту сприятиме підвищенню ефективності системи захисту економічної конкуренції та запобіганню необґрунтованому втручанню у свободу підприємництва.

Алла ДУБРОВИК-РОХОВА, «День»
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments