Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Чого не сказав Гройсман?

Питання «на полях» заяв прем’єра під час відвідин Державного підприємства «Антонов»
29 листопада, 19:24
ФОТО НАДАНО КАБІНЕТОМ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

Через тиждень після скандальної еміграції багаторічного керівника авіазаводу Дмитра Ківи  в Азербайджан голова уряду Володимир Гройсман відвідав Державне підприємство «Антонов», де ознайомився із процесом виробництва літаків Ан-148/158, оглянув літак Ан-132 та «потренувався» на комплексному тренажері літака Ан-148, що використовується для навчання членів льотних екіпажів. 

В інтерв’ю «Дню» екс-генеральний конструктор ДП «Антонов» Дмитро Ківа («Я не пішов сам. Мене примусили піти», «День» від 22 листопада 2016 року) заявив, що посаду генерального конструктора зумисне розформували, щоб прибрати його з заводу. «Мені сказали, що є вказівка згори. Так, як у 2015 році, коли мене звільнили з посади керівника державного підприємства «Антонов» (рішення про звільнення було прийнято «Укроборонпромом», оскільки концерн тепер є керуючою компанією «Антонова». — «День»). Тоді я написав заяву сам. Бо мене переконали, що розділяють посади. Мовляв, я буду генеральним конструктором, а фінансами і комерцією будуть займатися інші люди, які в тому більше розуміються. Тому я погодився. А це вже другий раз, коли мені знову кажуть «є вказівка згори». На що я відповів: ви мене обманули тоді, я не буду писати ніяких заяв. Тоді вони підготували наказ про ліквідацію посади генерального конструктора. І оскільки посада ліквідована, то формально мені нічим займатися. Мені запропонували перелік посад на вибір, починаючи з техніка, конструктора. Найвища посада — керівник сектору», — розповів Ківа.

Правда, коли на прохання читачів, ми почали копати історію глибше, виявилось, що не все так однозначно, і до колишнього керівника справді є питання «Звільнення Ківи: альтернативна історія», «День» від 24 листопада). Утім, Володимир Гройсман звільнення Ківи ніяк не прокоментував.

Україна має достатні високотехнологічні рішення та можливості для того, щоб відродити авіабудування в Україні. Таку оптимістичну заяву зробив  у підсумку прем’єр-міністр України Володимир Гройсман під час спілкування із журналістами на Державному підприємстві «Антонов».

«Не кожна країна у світі може будувати літаки. Україна має такі технологічні рішення, має все для того, щоб практично повністю, «від нуля» будувати літаки, які мають попит у світі», — наголосив він.

«Сьогодні є усі умови для відродження авіабудування в Україні. Я б дуже хотів, щоби одним з символів України у тому числі був український літак, який є надзвичайно якісним», — наголосив Гройсман. Правда, прем’єр не уточнив, що саме вын називає сприятливими умовами». Переїзд багаторічного керівника ДП «Антонов» у Азербайджан? Чи розформування посади генерального конструктора?

Голова уряду слушно наголосив, що сьогодні на порядку денному стоїть завдання розвинути можливості, які має Україна щодо літакобудування. Розповідаючи про виклики на шляху до відновлення авіабудування, він наголошує на важливості знайти фінансову підтримку для того, щоб «у повітря підняли українські літаки», а також допомогти компанії ДП «Антонов» вийти з того стану, де вона сьогодні знаходиться.

Володимир Гройсман зауважив, що уряд займається реструктуризацією боргів концерну. Крім того, через державне фінансування фінансуються певні замовлення, які виконує концерн для держави.

Нагадаємо, що на початку листопада Президент України Петро Порошенко підписав закон про реструктуризацію на 10 років боргу державного літакобудівного холдингу «Антонов» на суму 706 млн грн і списання пені за нього на суму 565,8 млн грн. На думку влади, це рішення дасть змогу фінансово оздоровити підприємство і надати йому новий імпульс розвитку.

«Ідея наступна — знайти ресурси, надати можливість виробляти літаки, ці літаки ми маємо поставити на авіалінії України. У нас є державна компанія «Україна», є приватні компанії. Ми тоді зможемо продавати літаки, коли самі на них будемо літати. Сьогодні наше завдання полягає у тому, щоби налагодити серійне виробництво», — наголосив він.

…Утім, на думку директора Державного науково-дослідного інституту «Украеропроект» Кирила НОВІКОВА, такі заяви Гройсмана надто поспішні. Мають бути підстави, щоб говорити про те, що ринок авіабудування оживає, каже експерт. А їх немає. Ринок мертвий. «Побудовано та закладено будівництво одиниці літаків. У нас немає, на жаль, серійного виробництва літаків. В нас навіть дрібносерійного виробництва нема. Прем’єр в праві говорити лише про штучне виготовлення під замовника», — каже Новіков.

Більше того, наголошує експерт, наші літаки поруч з тим, що є справді хорошими за якістю і в дечому навіть унікальні у тих завданнях, які здатні вирішувати, є недостатньо неконкурентоспроможними на світовому ринку, тому що кожен літак, який випускає «Антонов» зараз  відрізняється один він одного. Нема серії. А у всьому світі літаки є типовими. «Просто у нас від моменту, коли заклали будівництво літака до його випуску, може пройти рік-два. За цей час зміниться і набір комплектуючих. І далеко не факт, що постачальник отримає все, за що він заплатив гроші по специфікації»,  — наголошує Новіков.

Якщо Гройсман каже, що ми маємо літати на вітчизняних літаках – це добре, проте авіакомпанії, які нас перевозитимуть, мають інакшу думку: їм поки що вигідніше купувати вживані імпортні літаки. І причин цьому багато.

З другого боку, каже експерт, заяви Гройсмана можна трактувати як іміджеві. «Інколи потрібно переконати закордонних партнерів, що ми в змозі», — каже експерт. І Новіков достатньо оптимістично дивиться на оновлення керівного складу українських державних підприємств авіагалузі і вектору, який їм задає «Укроборонпром».    Мовляв, це не завдання голови ради директорів створеної «Укроборонпромом» авіабудівної кооперації Михайла Гвоздьова знати стратегічно, що робити з авіабудуванням. І головне, за словами експерта, щоб в його команді були люди, які знають, що робити тактично, щоб підняти українські літаки. Мовляв, він особисто знайомий з менеджерами «Антонова», які пройшли відповідну кваліфікаційну підготовку, і продовжують вдосконалювати свої знання та навички в кращих бізнес-школах.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати