Єдине виправдання існування військової промисловості – це безпека народу.
Альфред Нобель, шведський хімік, винахідник динаміту, засновник Нобелівської премії

Цигарки повинні подорожчати!

Громадськість надіслала прем’єру пропозиції: як залучити гроші до державного бюджету, покращуючи здоров’я українців
8 грудня, 2014 - 17:45
ФОТО З АРХІВУ "ДНЯ"

Разом із формуванням нового уряду розпочнеться процес ухвалення Держбюджету на 2015 рік і вкотре постане питання про ручне коригування ставок акцизів, зокрема й на тютюнові вироби. Минулого року надходження від цього акцизу сягнули 17,9 млрд, тому політика оподаткування тютюнових виробів завжди окрема, не стільки, здається, економічна, як політична тема для кожного Кабінету Міністрів. Ще у жовтні у ЗМІ з’явилася інформація, що Міністерство фінансів та Державна фіскальна служба – повідомлення з’явилися у різний час – домовляються із тютюновими корпораціями про запровадження фактично мораторію на підвищення акцизів на тютюнові вироби на 2015 рік. Чому раптом так, і які є економічні підґрунтя утримувати акцизи на одному рівні, відомства не пояснюють. Чи не суперечить така практика інтересам держави,  нормам, визначеним в Угоді про асоціацію з ЄС та інтересам громадського здоров’я?

ІСТОРІЯ ПИТАННЯ

На початку 2009 року в Україні вирувала економічна криза і надходження до бюджету стрімко падали. Потрібно було знайти додаткові джерела, і тодішній уряд ініціював різке підвищення тютюнових акцизів. Всупереч шаленому спротиву Партії регіонів Верховна Раду підвищила акцизи з 1 травня, і акцизні надходження 2009 року перевищили рівень 9 млрд гривень, що було майже втричі більше, ніж у 2008 році.

Наступний уряд теж використовував підвищення тютюнових акцизів для наповнення бюджету, і в 2012 році доходи досягли 16,6 млрд гривень.

А далі фінансами в державі стала керувати група Арбузова – Клименка, яка з 2013 року запровадила авансові платежі з оплати тютюнових акцизів. У січні–квітні 2013 року надходження різко збільшуються – загалом на 2,6 млрд гривень більше, ніж за ті ж чотири місяці 2012 року (хоча реалізація сигарет не зросла), тоді як за наступні 8 місяців загалом надходження були вже на 1,3 млрд гривень меншими.

У 2013 році середній акциз дорівнював 2,15 гривні на 1000 сигарет, було реалізовано 75 млрд сигарет, тобто доходи 2013 року від тютюнових акцизів мали бути: 75*2,15=16,1 млрд гривень, що менше, ніж в 2012 році. Зменшення надходжень відбулося тому, що середній акциз зріс на 6,4%, тоді як реалізація сигарет зменшилася на 8,5% (переважно через запровадження у грудні 2012 року заборони куріння в багатьох громадських місцях). Фактична ж сума надходжень від акцизів у 2013 році дорівнювала 17,9 млрд грн., тобто розмір «акцизного авансу» склав приблизно 1,8 млрд гривень.

Але щось змусило тодішню владу спочатку налякали різким зростанням акцизів, а потім відмовилися від цього зростання в обмін на «вагомі аргументи». 19 грудня 2013 року Верховна Рада за скороченою процедурою ухвалила законопроект №3757 щодо ставок окремих податків, яким не було передбачено жодних змін до ставок тютюнових акцизів у 2014 році, хоча ще 16 грудня уряд заявляв, що пропонує підвищити тютюнові акцизи на 40%.

В результаті за перше півріччя 2014 року бюджет отримав від тютюнових акцизів на 1,7 млрд гривень МЕНШЕ, ніж у першому півріччі 2013 року.

УРЯД ЯЦЕНЮКА ТА ТЮТЮНОВІ АКЦИЗИ

Для протидії цій негативній тенденції новий уряд України ініціював підвищення ставок тютюнових акцизів: на 25% з 1 липня і ще на 5% з 1 вересня. В результаті у ІІІ кварталі 2014 року доходи від тютюнових акцизів були на 0,95 млрд гривень більше, ніж у ІІІ кварталі 2013 року. У серпні 2014 року, вперше за всю історію України, місячні надходження від тютюнових акцизів перевищили 2 млрд гривень.

Угода про асоціацію між Україною та ЄС (Стаття 352) передбачає «поступове наближення акцизних ставок на тютюнові вироби… відповідно до Рамкової конвенції ВООЗ про контроль над тютюном 2003 року». Стаття 6 Рамкової конвенції визнає, що цінові й податкові заходи є ефективним і важливим засобом скорочення споживання тютюну різними групами населення, особливо молоддю і визначає, що країни мають здійснювати податкову політику… спрямовану на скорочення споживання тютюну. Таким чином, основною метою податкової політики стосовно тютюнових виробів є скорочення їх споживання.

Досвід України переконливо доводить ефективність такої політики. За даними опитувань Держстату, кількість курців в Україні за 2008–2013 роки скоротилася з 10,1 млн до 8,1 млн. осіб, або на 20%. Чим більшим було річне зростання ставок акцизу, тим більшим були як зростання надходжень до бюджету, так і скорочення поширеності куріння. Зменшення реалізації сигарет в Україні на 49 млрд штук або на 40% за п’ять років лише незначною мірою було обумовлено зростанням обсягу нелегального обігу сигарет в Україні. За результатами опитувань 2013 та 2014 років лише 5% опитаних курців показали пачки, які частково можуть бути контрабандними, тобто річний обсяг незаконних продажів не перевищував 3 млрд сигарет.

В 27 країнах ЄС загалом завдяки росту акцизів та іншим заходам контролю над тютюном продаж сигарет та тютюну для самокруток у 2002–2013 роках скоротився на 26%, проте сумарні доходи від оподаткування тютюнових виробів зросли з 71 млрд до 91 млрд євро, або на 27%. З 1 липня 2006 року мінімальний рівень акцизу на пачку сигарет в ЄС становив 1,28 євро, а з 1 січня 2014 року він зріс до 1,8 євро. В Україні наразі такий акциз становить лише 6,08 гривні (0,32 євро). Єврокомісар Й. Хан 28 листопада сказав, що Україні цілком реалістично провести комплекс реформ для подання заявки на членство в ЄС вже в 2020 році. Однією з цих реформ має стати підвищення тютюнових акцизів до європейського рівня, тобто на 30–40% щороку. Про реалістичність таких високих темпів росту акцизів свідчить досвід нових членів ЄС. Наприклад, Румунія в 200–2010 роках підвищила акциз з 0,28 до 1,5 євро, при цьому щорічні доходи бюджету Румунії від тютюнових акцизів зросли на 1 мільярд євро.

Чому ж Міністерство фінансів відкрито заявляє про домовленості з тютюновими корпораціями не підвищувати акцизи – а значить скорочувати надходження до бюджету, стимулювати споживання та сприяти зростанню поширеності куріння – ось основне питання. Чи зміниться риторика нового уряду – побачимо у найближчі тижні.

Попередній же уряд Яценюка вже показав, що здатен до рішучих кроків для збільшення тютюнових акцизів, і досвід цього року довів ефективність таких кроків для зростання надходжень державного бюджету.

В 2015 році потрібно знов підвищити тютюнові акцизи, мінімум на 30%. Це не тільки дасть додаткові надходження до бюджету, але і скоротить поширеність тютюнокуріння, а отже й кількість викликаних тютюном хвороб і смертей.

Костянтин КРАСОВСЬКИЙ, завідуючий сектором контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень МОЗ України
Рубрика: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments