Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Iранський зліт

Авіабудівні амбіції Тегерана базуються на українських можливостях
27 січня, 00:00
АН-140 ВЕРСІЇ VIP — НА ЗЛІТНІЙ СМУЗІ ОСТРОВА КИШ. ІРАНЦІ ВЖЕ ВВАЖАЮТЬ АН СВОЇМ ЛІТАКОМ / ФОТО ОЛЕКСАНДРА ЗЕМЛЯНОГО

«Новий уряд України буде зацікавлений у розвитку відносин з Іраном, і підтримуватиме реалізацію проекту Ан-140 в Ірані». Про це заявив керуючий директор Іранської авіабудівної корпорації HESA Аббас Фалах на міжнародній аерокосмічній виставці IRAN AIR SHOW. Ця виставка відбувалася 18 — 21 січня 2005 р. на території острова Кіш удруге в історії Ісламської Республіки Іран.

На виставці були показані досягнення іранської авіабудівної промисловості, а також низки країн, які розвивають співпрацю з Іраном у цій сфері. За офіційною статистикою — 46 іранських компаній і підприємств, а також 50 зарубіжних із 13 країн. А саме — Німеччина, Франція, Нідерланди, Швейцарія, Італія, Малайзія, Швеція, Україна, Росія, Бельгія, Британія, Австралія, Об’єднані Арабські Емірати.

На відміну від минулої виставки, коли її відкривали перші світські лідери країни, цього разу представницький рівень був обмежений виступом заступника міністра транспорту ІРІ Іммами, головою вільної економічної зони острів Кіш Хусейном Хассемі, а також виступом й участю у виставці керуючого директора Іранської авіабудівної корпорації HESA Аббаса Фалаха. Україну представляло Харківське державне авіаційне виробниче підприємство, АНТК ім. Антонова і «Мотор-Січ». ХДАВП знову, як і понад два роки тому, продемонструвало свою продукцію, пропонуючи потенційним близькосхідним партнерам безпосередньо ознайомитися з можливостями сучасної української авіаційної техніки. Якщо на попередньому авіашоу в 2002 р. харків’яни демонстрували одразу два нові літаки: пасажирський Ан-140 та конвертований Ан-74ТК-300, то цього разу на острові Кіш була представлена новинка харківських авіабудівників — турбогвинтовий авіалайнер Ан-140 версії VIP з інтер’єром підвищеної комфортності. Цей Ан-140 взяв участь у демонстраційних польотах у перший день виставки. Після цього керівництво НЕSA відвідало український літак й оцінило особливості його VIP-компонування. У ході виставки відбулися кілька переговорів, пов’язаних із реалізацією проекту ІрАн-140.

Як заявив Надзвичайний та Повноважний Посол України в Ірані Володимир Бутяга, Україна й Іран збільшують обсяги торгового обігу. «За підсумками 2004 року, товарообіг між Україною й Іраном становив понад $400 млн. При цьому $4 млн. — поставки іранських товарів до України. $396 млн. — української продукції до Ірану. При цьому якщо в 2003 р. до Ірану здебільшого йшли поставки металопродукції (близько 86%), а 14% займала високотехнологічна продукція, то за підсумками 2004 року «високотехнологічний» показник вдалося підвищити в 2,9 разу (до 35%). «Технологічний» стрибок стався переважно за рахунок реалізації авіаційного контракту про розгорнення в Ірані виробництва літака Ан-140. Саме з цим проектом, який в ІРІ проходить під назвою ІрАн-140, ця країна значною мірою пов’язує реалізацію своїх авіаційних амбіцій.

Контракт про спільне виробництво, проектування, передачу технологій і виготовлення літака Ан-140 між фірмами АНТК «Антонов» (м. Київ), ХДАВП (м. Харків) і HESA (м. Ісфахан) — після перемоги в міжнародному тендері — було підписано 3 грудня 1995 року. Проектна потужність заводу в Ісфахані розрахована на складання 12 машин на рік. Поки ж українських комплектуючих зібрано на два серійні ІрАн-140 (у лютому 2001 р. та в березні 2003 р.). Це менше, ніж передбачає контракт. Керуючий директор корпорації HESA Аббас Фалах заявив, що вже в лютому на іранському авіазаводі HESA буде зібрано третій літак Ан-140. У 2005 р. (рік за іранським календарем починається 1 березня) на потужностях заводу буде зібрано ще 4 машини, а через рік HESA планує вийти на проектну потужність.

Зі слів А. Фалаха існують дві причини з продовженням термінів досягнення проектної потужності: «По-перше, не вдалося в повному обсязі проінвестувати цей проект, що й позначилося на темпах його реалізації. До того ж, у минулому ми мали контакти з західними країнами, і з Україною це був перший проект, у ході якого дві сторони вчилися взаємодії. Для цього також був потрібний якийсь час». Другою причиною керівник іранської корпорації HESA назвав деякі складнощі з поставкою комплектуючих і агрегатів на іранські підприємства. Як відомо, в контракті від 1995 р. була зафіксована постійна ціна на поставки комплектуючих. Із того часу ціни на низку імпортних комплектуючих значно зросли. Так, гвинт для двигуна на Ан-140 подорожчав на 40%. При закупівлі імпортних комплектуючих для складання в Ірані вже четвертої машини ІрАн-140 ХДАВП зазнає збитків. Вирішено, що вже для 9-го літака, що збирається на потужностях HESA, Іран повинен перейти на самостійні закупівлі комплектуючих.

Але хай би там що було, іранське керівництво та представники оборонного відомства країни зробили на Ан-140 велику ставку. На виставці IRAN AIR SHOW 2005 корпорація HESA представляла можливості літака ІрАн-140 в трьох варіантах: пасажирському, військово-транспортному, а також як патрульний літак для іранських військово-морських сил. Військово-транспортна специфікація розділялася на можливості ІрАн-140 із десантування парашутистів, перевезення мобільних артилерійських систем, як літаючий військовий госпіталь, а також вантажний літак, обладнаний рамповою системою для вантаження та вивантаження вантажів, аналогічною тій, якою оснащений вантажний літак Ан- 124 «Руслан». Представник іранської авіабудівної компанії HESA сказав, що «виконання робіт із обладнання літака ІрАн- 140 рамповою системою вантаження буде темою окремих переговорів із нашими українськими партнерами». На АНТК ім. Антонова в свою чергу відзначили, що інтерес до «рампового» ІрАн- 140 представники ІРІ проявили ще три роки тому, але далі цей проект поки що не просунувся.

Не виключено, що «військова» доробка Ан-140 може бути оперативніше реалізована у відносинах України з РФ. Так, голова ради директорів, який перебував на виставці ВАТ «Авіакор-авіаційний завод» Сергій Лихарьов повідомив, що найближчим часом ФСБ Росії повинна ухвалити рішення про закупівлю 13 нових літаків для вирішення спеціальних завдань: для розвідки, охорони кордонів і акваторій, моніторингу прикордонних територій. Головним претендентом на отримання цього замовлення виступав Самарський завод «Авіакор» — російський партнер Харківського державного авіавиробничого підприємства у виробництві літака Ан-140. Але через невизначеність подальшого характеру українсько-російських відносин підписання контракту з ФСБ було відкладене. Як альтернативний варіант літака Ан-140 ФСБ розглядає літак Іл-112. Але, на відміну від Ан-140, цей проект існує лише на папері. Для створення дослідного екземпляра Іл- 112 потрібні 3 млрд. рублів (близько $100 млн.).

Особливий напрям іранських авіазусиль — створення замкненого циклу виробництва цивільних вертольотів і вертольотів подвійного призначення. На Iran Air Show 2005 було показано новий вертоліт «Шахед- 278» (Shahed-278), який має висотну стелю понад п’ять тисяч метрів і може перевозити чотирьох осіб на відстань до 600 км. Вертоліт придатний для використання як у військових, так і в цивільних цілях. Shahed-278 виробляють на потужностях іранської авіабудівної корпорації HESA (Iran Aircraft Manufacturing ind. co.). Проте в цьому напрямі Іран потребує допомоги провідних вертолітобудівних фірм. Саме тому на виставці був представлений потенціал Росії в особі двох вертолітних заводів — Улан-уденського та Казанського. А між європейськими виробниками вертольотів — компанією «AgustaWestland» (Італія, Британія) та франко-німецьким підприємством «Euroсopter» — за ринок Ірану вже давно триває прихована закулісна боротьба.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати