Ми досі ще рятуємо дистрофію тіл, а за прогресуючу дистрофію душ — нам байдуже.
Василь Стус, український поет, перекладач, прозаїк, мислитель, правозахисник,

«Партнерські» автошляхи

Влада має намір вирішити проблему доріг у країні за рахунок приватного капіталу
10 квітня, 2013 - 11:50
ФОТО БОРИСА КОРПУСЕНКА

Інвестиційні проекти, які можуть бути реалізовані у рамках державно-приватного партнерства, вже готують Мінінфраструктури та «Укравтодор». Як йдеться в повідомленні міністерства, участь приватного капіталу дозволить не тільки збільшити темпи оновлення мережі доріг, а й зменшити платежі на їх будівництво з держбюджету. Хто та скільки платитиме за приватні дороги, чиновники поки не уточнюють. Тим часом фахівці закликають брати гроші переважно з транзитерів.

«Платними повинні бути автобани для транзитних вантажних авто, які переважно й б’ють українські дороги. А для місцевих жителів в рамках 50 чи 100 км такі автобани можуть бути безоплатними, — розповідає екс-міністр транспорту Микола Рудьковський.

Найбільш актуальними для реалізації на умовах державно-приватного партнерства чиновники вбачають будівництво 1-ї черги Великої кільцевої навколо Києва, доріг у напрямку Краківець — Рівне, а також автомагістралі Харків — Новомосковськ. У перспективі ж на умовах концесії також може бути побудована дорога Одеса — Монаші з мостовим переходом через Дністровський лиман, а також дороги Уллянівка — Сімферополь і Дніпропетровськ — Сімферополь.

Зазначимо, концесійними дорогами в Україні переймаються й на рівні національних проектів. Один із них — добудова кільцевої дороги в Києві — за прогнозами Держінвестпроекту, мав би реалізуватися вже через п’ять років. Концесійна ділянка дороги довжиною у 18 км і з мостом через Дніпро має поєднати Столичне та Харківське шосе. Будівництво оцінили в 428 млн євро.

Як запевняв наприкінці минулого року голова Держінвестпроекту Владислав Каськів, інвестори вже проявили свою зацікавленість в першій українській концесійній дорозі. Хто саме, Каськів не назвав, пославшись на конфіденційність інформації. Утім, обіцяного інвестиційного конкурсу поки так і не провели.

Проте, чи знайдуться бажаючі проінвестувати власні кошти в українські дороги, експерти сумніваються.

«На 99,9% сумніви в тому, що знайдеться бізнесмен, котрий буде готовий вкласти в концесію власні кошти за чинним законодавством. Тому що коли ми подавали законопроект до Верховної Ради, його там так доопрацювали, що він ставить концесіонера в невигідні умови. Тобто в людини, яка вкладає гроші в дорогу, немає гарантії, що вона їх поверне», — зазначає екс-міністр транспорту Йосип Вінський.

Тож у найближчому майбутньому, на думку Вінського, українцям доведеться користуватися винятково державними дорогами. Утім, безкоштовними їх теж важко буде назвати. Адже лише для підтримки нинішнього стану автошляхів, за оцінками екс-міністра, слід щороку інвестувати близько 20 млрд грн. Тому уряду таки доведеться піти на підвищення акцизу на пальне, вважає фахівець. Нагадаємо, «Укравтодор» розробив проект Держпрограми розвитку доріг до 2018 року вартістю 264 млрд грн. У той час як прем’єр-міністр Микола Азаров раніше оцінив ремонт 170 тис. км українських доріг у 500 млрд грн.

Олексій САВИЦЬКИЙ
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ