Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Тарифи й «апетити»

У «Нафтогазі» хочуть зменшити виплату дивідендів державі на мільярд гривень і підняти бонуси своєму менеджментові на 720%
21 лютого, 19:12
ФОТО АРТЕМА СЛІПАЧУКА / «День»

Кабінет Міністрів України направив на доопрацювання проект фінансового плану НАК «Нафтогаз України» на 2018 рік. Основні зауваження, згідно з даними, отриманими Інтерфаксом України від джерела у Міністерстві економічного розвитку і торгівлі (МЕРТ),  це зниження у 5,5 разу чистого прибутку і, відповідно, нарахувань дивідендів, які повинні бути сплачені до держбюджету.

Причинами відхилення фінплану стали також: серйозне завищення адміністративних витрат, планування приросту дебіторської заборгованості за реалізований природний газ і, як наслідок, приріст кредитних зобов’язань,  вказав співрозмовник агентства. На його думку, «Нафтогаз» в 2018 році повинен сплатити до держбюджету більше 35,5 мільярда гривень дивідендів, тоді як проектом фінплану передбачено лише трохи більше 6,53 мільярда.

Крім того, у міністерстві мають претензії до обліку «Нафтогазом» сумнівних боргів за 2017 рік та до розрахунку втрат через збитки «Укртрансгазу». Співрозмовник агентства вказує на заплановане НАК зростання адміністративних витрат (на 2,1 мільярда гривень — до 3,8 мільярда гривень). Джерело з МЕРТ звертає особливу увагу на те, що «бонуси для керівництва компанії закладено на рівні 720 мільйонів гривень», і відзначає, що ці виплати в 7,2 разу вище прогнозних на 2017 рік. За його словами, у міністерстві здивовані тим, що у фінплані НАК на 2018 рік заплановано дворазове збільшення дебіторської заборгованості перед компанією в 2018 році (на 55,8 мільйона гривень — до 110,1 мільярда гривень).

У міністерстві відзначають, що накопичення дебіторської заборгованості такими темпами може призвести до того, що вже в 2019 році компанія внаслідок застосування такого ж, як  2017 року способу нарахування резерву сумнівних боргів, може стати збитковою. Більше того, «Нафтогаз» в цьому разі не зможе обслуговувати свої кредитні зобов’язання, значна частина яких залучена під державні гарантії (станом на 1 жовтня 2017 року — 70,7 мільярда гривень)», — підсумовує співрозмовник агентства.

До «Дня» потрапила довідка, підготовлена МЕРТ для розгляду на Кабміні. У ній, зокрема, зазначається, що фінансовим планом НАК  «свідомо закладено «схему» мінімізації бази нарахування дивідендів, які, згідно із Закону України «Про управління об’єктами державної власності», компанія зобов’язана спрямувати до Державного бюджету України».

Зокрема, у 2018 році заплановано сплатити до держбюджету  6,5 мільярда гривень дивідендів, що становить лише 30% від суми чистого прибутку 2017 року. При цьому такі дивіденди розраховані, виходячи не із очікуваного чистого прибутку (25,1 мільярда гривень), а з планового (21,7 мільярда гривень). Такий підхід зменшив би  суму дивідендів державі на 1,02 мільярда гривень.

Фахівці Мінекономіки вважають, що при визначенні чистого прибутку «Нафтогаз» штучно занижує його розмір, здійснюючи нараховуння резерву сумнівних боргів за 2017 рік в загальній сумі 25,5 мільйона гривень. Компанія виправдовує такі дії тим, що резерв створюється з розрахунку наявності споживачів газу, згідно з покладеними на «Нафтогаз» спеціальними обов’язками (ПСО). Але її твердження, щодо «відсутності необхідного обсягу субсидій в бюджеті» є неприйнятним, оскільки визначення необхідної суми субсидій, по-перше, не є компетенцією НАК «Нафтогаз України», а по-друге, передбачений бюджетом розмір субсидій не призводить до простроченої заборгованості на термін понад 12 місяців.

Окрім того, на визначення бази нарахування дивідендів державі, згідно з твердженням «Нафтогазу», впливають також заплановані втрати (4,28 мільярда гривень) від участі в капіталі у 2018 році. Йдеться про значний чистий збиток ПАТ «Укртрансгаз» (майже 12,4 мільярда гривень), який буде сформовано   в першому кварталі 2018 року. При цьому НАК не наводить причини формування таких збитків...

У МЕРТ вважають, що база нарахування  дивідендів до бюджету (очікуваний чистий прибуток компанії) за 2017 рік повинна становити не 21,7 мільярда гривень, а 47,3 мільярда, тобто вона має бути більш ніж удвоє більшою. А оскільки в матеріалах Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» передбачено норматив нарахування дивідендів  для НАК «Нафтогаз України» — 75%, то розмір сплати компанією дивідендів до бюджету повинен становити не 6,5 мільярада гривень, а 35,5 мільярда. Різниця більш ніж у 8 разів вражає.

Не можна нехтувати і спробою «Нафтогазу» легалізувати у фінплані явно завищені адміністративні витрати на 2018 рік. Досить сказати, що вони заплановані в обсязі 3,9 мільярда гривень, тобто  на 2,1 мільярда більшими за адміністративні витрати, передбачені планом на 2017 рік. З чого вони складаються? Найбільш вражає зростання бонусів для керівництва компанії — на 620 мільйонів гривень, або на 720%.

Викликають подив, хоч і менші за обсягом, але в рази більші за темпами нарощення витрати на консалтингові послуги (13,8 мільйона гривень). Їх зростання заплановано у фінплані на 12,2 мільйона, або на 830%). Трохи скромнішими виглядають витрати на страхування відповідальності директорів та посадових осіб (членів наглядової ради у кількості 7 осіб) — 12 мільйона гривень. Їх збільшено на 2018 рік лише на 360%. Дрібничка!

А от витрати на навчання кадрів на основі МВА, на вивчення англійської мови, проведення семінарів і тренінгів як в Україні, так і за кордоном передбачаються у фінплані в сумі 36,8 мільйона гривень і перевищують вартість подібних заходів у фінплані «Нафтогазу» на 2017 рік на 819%.  Планувалося також підвищити витрати на послуги зовнішніх радників (на 246%), на проведення незалежних фінансових та антикорупційних розслідувань (344%). Загалом фінансовим планом НАК «Нафтогаз України» на 2018 рік адміністративні витрати збільшено на 217%. У їхній структурі понад 30% займають витрати інформаційно-консультаційного характеру. «Нафтогаз» пояснює їхню необхідність тим, що «для компанії критично важливим стає підтримка (відсутність спротиву) з боку ключових груп стейкхолдерів — суспільство, влада, банки, бізнес-партнери, потенційні інвестори)». Що й казати, це — досить красномовне визнання. По суті, державні гроші планується витрачати не тільки на лобізм, а й, можливо, на підкуп...

Важливо також, що зростаючі адміністративні та інші планові витрати  «Нафтогазу» є складовою цін на природний газ, що реалізується споживачам України. Причому 77,5% загального обсягу реалізації газу припадає на споживачів, що підпадають під дію спеціальних обов’язків (споживачі ПСО).  Таким чином, більша частина адміністративних витрат НАК «Нафтогаз України», відзначають у МЕРТ, фінансується за рахунок споживачів ПСО. Зростання витрат «Нафтогазу» напряму впливає як на рівень кінцевої ціни для цих споживачів, так і на обсяг відповідних субсидій для споживачів газу, які не здатні повністю оплачувати його вартість. Тому уряд розраховує, що фінплан «Нафтогазу» буде доопрацьовано, вивірено новою Наглядовою радою і без зволікань знову внесено на розгляд акціонера.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати