Корінь демократії в активності громадян, а запорука - в забезпеченні прав людини.
Зеновій Красівський, поет, письменник, громадський та політичний діяч, політв’язень радянських таборів, член Української Гельсінської групи

Українці пересідають на електрокари

Чи зможе вітчизняний автопром випускати «зелені» автівки?
1 серпня, 2018 - 13:29
ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

Українці все частіше обирають «зелені» автівки замість традиційного автотранспорту. Торік продажі електрокарів зросли вдвічі, і цього року продовжують рухатись по висхідній траєкторії. Чим викликаний такий ажіотаж довкола електромобілів? Чи є в Україні відповідна інфраструктура та перспективи розвитку електротранспорту, нещодавно розбиралися експерти Центру громадського моніторингу та контролю.

20 ЕЛЕКТРОМОБІЛІВ ЩОДНЯ

Електромобіль — екологічний та економічний вид транспорту. Він зручний у використанні, не забруднює повітря шкідливими викидами і не створює шуму. За даними МВС, на 1 червня в Україні було зареєстровано 7871 електромобіль. Найбільше електроавтівок у великих містах— Києві, Одесі, Харкові, Дніпрі — та Київській області. Загалом, за даними Міністерства інфраструктури, щодня 20 українців купують електромобіль. Лише за півроку 2018-го в Україні було придбано у 1,4 раза більше екоавтівок, ніж за весь 2017 рік. Ринок електромобілів в Україні активно зростає, і цьому є очевидні причини, йдеться у аналітичному дослідженні Центру громадського моніторингу та контролю, який є у розпорядженні «Дня».

Нагадаємо, у 2015 році Президент України Петро Порошенко схвалив законодавчі зміни, які скасували ввізне мито на електромобілі. А минулого року Верховна Рада дозволила купувати електрокари взагалі без жодних податків впродовж 2018 року. Не потрібно сплачувати ПДВ (20% вартості) та акцизний збір (109 євро). Усе це, зазначають експерти, створило умови для зменшення ціни на електромобілі на 17% у 2017 році.

Утім, статистика свідчить, що українці віддають перевагу вживаним автівкам. За останні півроку частка нових електрокарів під час купівлі склала лише 15%. Беззаперечним лідером продажів є NissanLeaf, також популярні моделі BMW i3 і TeslaModel S. NissanLeaf із пробігом можна придбати за $13 000, новий — за $26000. Дорожчими є вживані BMW i3 — від $31000 — і TeslaModel S — від $65000.

Втім, важливим є не лише питання інфраструктури, а й заміни деталей, додають експерти. Вирішити його зможе локальне виробництво акумуляторів та електрокарів.  

ВИРОБЛЯТИ ЕЛЕКТРОМОБІЛІ В УКРАЇНІ В ЧОТИРИ РАЗИ ВИГІДНІШЕ, НІЖ У ЄС

Минулого року у Міністерстві інфраструктури анонсували 15-річну стратегію розвитку електротранспорту в Україні, яка серед іншого передбачає і власне виробництво електроавтівок.

«Перший (етап. — Ред.) буде присвячений активізації ринку, скасуванню мит та ПДВ щодо імпорту електричних транспортних засобів і зарядних станцій. Ця стадія розрахована на п’ять років. У другому етапі, який розрахований на десять років, ми сподіваємося налагодити виробництво електромобілів в Україні, — розповів міністр інфраструктури Володимир Омелян.— І третій, п’ятнадцятирічний, етап передбачає стимулювання локалізації виробництва електричних транспортних засобів, компонентів та обладнання».

Наразі у парламенті зареєстровані два законопроекти, які мають зменшити податковий тиск на імпортерів та виробників електромобілів і деталей до них. Зокрема, серед пропозицій — на 15 років звільнити від податків підприємства, які видобувають і продають літій, виробляють і продають літій-іонні акумулятори, виробляють і продають зарядні станції, продають електрокари, електробуси чи електровантажівки.

За словами першого віце-прем’єр міністра — міністра економічного розвитку і торгівлі України Степана Кубіва, виробляти електромобілі в Україні у чотири рази вигідніше, ніж, наприклад, у Німеччині. Наша держава цікава інвесторам своїми ресурсами, близькістю до Європи та умовами збуту. Адже в рамках Угоди про асоціацію з ЄС Україна може експортувати електромобілі до Європи без мит. Власне, у червні цього року найбільший виробник електротранспорту та літієвих батарей компанія BYD уже заявила, що розглядає Україну як майданчик для виробництва.

Зі свого боку представники українського автопрому готові працювати з іноземними інвесторами, тож з нетерпінням чекають на ухвалення законопроектів.

«На сьогодні відомі автомобільні концерни шукають майданчики для розміщення заводів з виробництва електромобілів та літій-іонних акумуляторів до них. Ми маємо гігантські запаси літію на території України, одні з найбільших в світі. І ми маємо сьогодні вільний доступ на ринки Європи. Тому Україна є привабливою для інвестицій у цій сфері. Іноземні концерни можуть прийти партнерами до нас — діючих заводів, а можуть будувати заводи з нуля», — переконаний директор зі стратегічного маркетингу та розвитку бізнесу Корпорації «Богдан» Михайло Сокол.

Експерти наголошують, що електромобілі — це не лише альтернативний вид транспорту, а й елемент енергоефективності та енергонезалежності держави. За оцінками фахівців, до 2040 року автівки з низьким рівним викидів складатимуть половину продажів у світі. Зважаючи на те, що наявні заводи вже зараз не встигають із замовленнями, Україна має хороші шанси стати однією з країн, де створюють електротранспорт.

Алла ДУБРОВИК-РОХОВА, «День»
Рубрика: 
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments