Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

В Укравтодорі згадали про... магдебурзьке право

З наступного року місцева влада отримає на ремонт 117 тисяч кілометрів доріг гроші і навіть ремонтні бригади
14 серпня, 13:17
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

З наступного року на українські дороги чекає нова реформа. 117 тис. кілометрів автошляхів місцевого значення Укравтодор передасть в управління облдержадміністрацій. У своєму ж підпорядкуванні автодорівці залишать 52 тис. кілометрів доріг державного значення. Як сподіваються в Укравтодорі, такі зміни дадуть місцевій владі можливість самостійно ухвалювати рішення щодо оптимального розподілу ресурсів на ремонт з урахуванням особливостей регіонів.

«Це принцип, який в управлінні дорогами є в переважній більшості європейських країн і навіть наших північних сусідів — Білорусі та Росії, — констатує голова Укравтодору Євген Прусенко. — Неправильно, коли рішення щодо ремонту тієї чи іншої ділянки доріг між селами будь-якої області ухвалюється в Києві. І ресурс розподіляється в Києві».

Разом із самими дорогами місцевій владі обіцяють віддати й надходження на їх ремонт, і навіть самі ремонтні бригади. За планом, уже наступного року вони мають відремонтувати 7 тис. 700 кілометрів автошляхів місцевого значення. За попередніми підрахунками, ремонт коштуватиме трохи більше 10 млрд грн.

При цьому в Україні, за словами голови Укравтодору, понад 2 тис. км доріг, які вже не підлягають ямковому ремонту. «Це такі дороги, на яких вже ніякий ямковий ремонт не допоможе. Там треба суцільно переробляти покриття. Для цього зараз шукаються додаткові ресурси, щоб ці роботи терміново виконати. Але зрозуміло, що це буде напівміра. Кардинально ситуацію треба буде змінювати наступного року», — каже Прусенко.

Реконструкцію ж усіх автошляхів країни Укравтодор оцінює в 500 млрд. грн. При цьому в минулому році на ці цілі витратили лише близько 7 млрд.

КОМЕНТАРІ

Євген ЧЕРВОНЕНКО, екс-міністр транспорту (2005), екс-голова Запорізької облдержадміністрації (2005—2007):

— Це позитивна ідея, яка зменшує корупційну складову. Бо, коли губернатор на місці, то йому видніше, на які дороги і скільки грошей витрачати. Раніше все визначали та затверджували вищі чиновники у Києві: куди витрачати гроші, яких підрядників наймати. Тепер начальник місцевого автодору повністю підпорядковується губернатору. Вкрасти багато вже не вийде, бо народ ближче і спитати з нього легше, бо всі знають, що гроші на будівництво доріг у руках місцевої влади. Головне, аби кошти виділялися пропорційно кількості доріг, що знаходяться на утримання обласної адміністрації. У автодору зараз на рахунках більше 9 мільярдів гривень, але реально казначейство не віддає ці гроші. Окрім того, стан доріг у нас такий, що за рік-два питання з поновленням нормального стану доріг у нас не вирішиться. Я дуже боюся, що зі шляхами у нас буде катастрофа. Відсоток латок та ямкового ремонту перевершив норму.

Володимир ГРОЙСМАН, міський голова Вінниці:

— Така децентралізація буде позитивною. Коли це сконцентровано і управляється з Києва і території не можуть впливати на рішення — це неправильно. Єдине питання, що залишилось вирішити, як будуть розподілятися під цей обсяг робіт. Обласні державні адміністрації та обласні бюджети треба забезпечити ресурсом для того щоб було звідки ремонтувати і утримувати дороги. Як показує європейський досвід, децентралізація завжди зменшує корупцію та зловживання. Вже доведено європейським досвідом, що на місцевому рівні ресурси використовуються на 30% ефективніше, ніж, якби вони були централізовані. Якщо передадуть повноваження і ресурси, як можна буде направляти на дороги, то ситуація покращиться. Думаю, що в перспективі самі адміністрації будуть делегувати певні функції з ремонту та утримання доріг районним адміністраціям, територіальним громадам. Це було би ще ефективніше. Чим нижче — тим краще.

Петро ШКУТЯК, депутат Івано-Франківської обласної ради, член комісії облради з питань бюджету, фінансів, податків та інвестицій:

— Тепер місцеві адміністрації матимуть більше впливу на проведення дорожніх робіт. Але все одно будуть перекоси. Одним населеним пунктам даватимуть більше грошей — іншим менше, в залежності від симпатій губернатора до того чи іншого керівника.

Петро АДАМИК, депутат Львівської міської ради, член комісії комунального майна та власності:

— Місцевому керівництву набагато краще відомо на що потрібно витрачати гроші. Бо нині виглядає все так, що центральна влада збирає гривню податків у львів’ян, а назад віддає 22 копійки. Частку з забраних грошей повертає у вигляді субвенцій. Наприклад, дають гроші на стадіон. А ми кажемо: «Дякуємо, але нам стадіон не треба. Нам потрібні нові труби, дороги, транспорт». З цим же рішенням з передачі доріг до підпорядкування Обладміністраціями. Спочатку говорилося, що ці функції напряму передадуть місцевим громадам і вони б самі вирішували що для них актуально. Але замість цього, виділенням коштів на дороги будуть керувати губернатори і нічого систематично не зміниться. Скоріше на все просто перекинуть відповідальність за дороги на губернаторів, не давши їм повноважень.

На сьогоднішній день, податків на обслуговування доріг, які ми платимо у вигляді акцизу на бензину, мало би бути десь 40 мільярдів гривень. Але чомусь їх збирають тільки 7 мільярдів гривень. І навіть вже прописані асигнування зараз казначейство видає дуже важко. Платежі затримуються на 3—4 тижні.

Окрім того, самі ж цифри, що на разі виділяються на ремонт доріг є незначними, порівняно з потребою. Так, для відновлення дорожньої мережі України за оцінками самого Укравтодору потрібно більше 500 мільярдів гривень, а наступного року планується виділити у 50 разів менше.

Петро ДЕМЕНТЬЄВ, начальник відділу транспорту і зв’язку управління промисловості та розвитку інфраструктури Херсонської облдержадміністрації:

— На нашу думку, така ініціатива доречна і необхідна сьогодні. На місці краще видно, які автошляхи потребують негайного ремонту, відповідно, з’явиться можливість швидше направляти кошти на ці роботи. На рік можна буде точно запланувати об’єми робіт по конкретних відрізках. Особливо це стосується під’їздів до окремих населених пунктів, з якими треба відновити зручне сполучення. Поки що не визначено, який саме підрозділ ОДА займатиметься цим спектром роботи, але ми вже готуємось до прийому доріг у наше відомство. Механізм передачі розробляється в Кабінеті міністрів, і як тільки все буде готове, ми приступимо до юридичних аспектів і власне до роботи над дорогами місцевого значення. Сьогодні є чимало проблем у цій галузі, тож така реформа, на мій погляд, принесе позитивний результат. Сподіваюся, що фінансування з державного бюджету проходитиме вчасно, а вже в області можна буде підключити місцеві бюджети: як обласний, так і конкретного населеного пункту, на території якого виконуватимуться ремонтні чи будівельні роботи.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати