Хто соромиться визнати недоліки свої, той з часом безсоромно виправдовуватиме своє невігластво, яке є найбільшою вадою.
Григорій Сковорода, український просвітитель-гуманіст, філософ, поет і педагог

Ягоди – на літаку

Україна розпочала експорт лохини в ОАЕ та Сінгапур
29 листопада, 2019 - 11:10

Аналітики проекту EastFruit оцінюють обсяги експорту свіжої лохини з України 2019 року приблизно в 3 тисячі тонн.

«Головною відмінністю експортного сезону 2019 року від усіх попередніх років став початок масових експортних відвантажень лохини авіатранспортом у напрямку ОАЕ та Сінгапуру», — говорить економіст інвестиційного департаменту продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (ФАО) Андрій ЯРМАК.

«Авіадоставка ягід із України здійснювалася пасажирськими літаками, що було найбільшим недоліком, позаяк часто у вантажному відсіку не знаходилося місця для лохини, та й кожна партія була дуже маленькою за обсягом. У результаті експортер був змушений зберігати свій товар у холодильнику аеропорту в очікуванні наступного рейсу, де місце також гарантувалося, адже не завжди можна передбачити обсяг завантаження літака багажем пасажирів. Проте цей рік дозволив багатьом побачити, що українські ягоди можуть, навіть з урахуванням вартості і проблем постачання авіатранспортом, конкурувати за ціною та якістю на таких вимогливих ринках, як Емірати й Сінгапур: наприклад, у серпні в Сінгапурі Україна була п’ятим найбільшим постачальником лохини, поступаючись тільки США, Канаді, Перу і ПАР», — зазначає експерт.

Втім, порівняно невеликий обсяг експорту ягоди через ліміти за обсягом кожної партії не був головним недоліком авіалогістіки. Значно більшою проблемою були високі витрати на доставку в розрахунку на кожен кілограм.

На думку Тараса БАШТАННИКА, директора компанії «Українська ягода» (бренд Uberry), переваги більш високої закупівельної ціни на лохину на ринках Сінгапуру та ОАЕ нівелювалися вартістю доставки.

«Я вважаю, що чиста ціна виробника при постачанні свіжої лохини в Євросоюз автотранспортом була порівнянною з ціною при експорті на Близький Схід і в Сінгапур авіатранспортом. Однак зазначений напрямок, безсумнівно, є перспективним, позаяк конкуренція на ринку ЄС у майбутньому лише зростатиме, що може негативно позначитися на цінах», — каже  Баштанник.

Про перспективність ринку ОАЕ для української лохини заявляє і Євген Харлан із компанії «Нікардія» (бренд iBerry). Тиждень тому ця компанія уклала угоду на експорт фіксованих обсягів лохини протягом всього наступного сезону в ОАЕ з одним із найбільших імпортерів цієї країни Farzana Trading. Щоб гарантувати виконання даного контракту, «Нікардія» уклала також ексклюзивний договір з Міжнародними авіалініями України (МАУ) з гарантією блоку вантажних місць на рейсах до Дубая, що зробило iBerry своєрідним монополістом авіапоставок.

Детальніше про ці практики ринку ягід розкажуть у ягідному блоці найбільшої плодоовочевої конференції країни «Овочі та фрукти України-2019. Експортний прорив», яка відбудеться уже вшістнадцяте в Києві 3—5 грудня 2019 року.

Однак конкуренція і на ринку ягід ОАЕ продовжує посилюватися. Уже зараз українські компанії розробляють варіанти постачання лохини морським транспортом контейнерними партіями, що надасть можливість не лише багаторазово знизити витрати, а й збільшити обсяги експорту і частку ринку, яку здобула українська лохина в цьому регіоні.

Термін постачання залишається головною проблемою — адже щоб лохина успішно перенесла настільки тривале транспортування, вона повинна мати можливості для поліпшення якості, а виробник — сучасну інфраструктуру для охолодження, сортування і пакування. Поки що цим можуть похвалитися лише поодинокі компанії.

Алла ДУБРОВИК-РОХОВА, «День»
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ