Бог любить Трійцю!
В Одеській обласній філармонії відкрився ІІІ Міжнародний фестиваль Black sea music fest
Захід відбувся за участі Національного одеського філармонійного оркестру (НОФО) під орудою художнього керівника фестивалю Хобарта Ерла. Різноманітні концертні програми чекають на любителів класики 21 і 24 червня. Серед них концерт творів Мирослава Скорика в Одеській опері і заключний концерт, у якому виконуватиметься музика французьких імпресіоністів. У ньому візьме участь всесвітньовідомий віолончеліст Стівен Іссерліс (Велика Британія).
Формат форуму не обмежується лише інструментальною музикою, а складається також із вокальних номерів у супроводі оркестру. Цьогоріч фестиваль відкрився виконанням напівсценічної вистави-опери Петра Чайковського «Іоланта» (режисер Раймундас Боніоніс, Литва).
Дія відбувається в саду королівського палацу, тож сцену щедро прикрашали квіти – дикі орхідеї і троянди, які створювали у глядача піднесений настрій. Цей твір наскрізь ідеалістичний: прозріння – його лейтмотив (на початку вистави основні діючі особи опери виходили з чорними пов’язками на очах).
Про мету і особливості цьогорічної імпрези розповіли промоутери акції.
Хобарт ЕРЛ, диригент:
- У німців: «Усі хороші речі – три» (alle gute Dinge sind Drei). У нас – «Бог любить Трійцю»… Цей символічний релігійний елемент доречний для опери П. Чайковського «Іоланта», останньої в творчості композитора. Прем’єрною постановкою цієї оперної напіввистави ми відкриваємо нинішній фестиваль. У ній беруть участь молоді, перспективні українські солісти і незмінний учасник – хор ОНМА ім. Н.В. Нежданової (хормейстер Галина Шпак. – В.К.).
Лірична опера «Іоланта» – це особливий твір. За кілька тижнів після прем’єри в Москві у грудні 1892 р. уперше на Заході у місті Гамбурзі опера була виконана під керівництвом композитора і диригента Густава Малера (для мене це особлива емоція!). Наступного року, незадовго до смерті композитора, Петро Ілліч особисто був присутній на черговій постановці згаданої опери в цьому ж місті...
В умовах обмеженого сценічного простору філармонії постановку вистави здійснив запрошений литовський режисер Раймундас БАНІОНІС (син відомого кіноактора Донатаса Баніоніса. Це його перше перебування в Одесі і перша спільна робота з НОФО):
- У часи СРСР опера Чайковського «Іоланта» знищувалася дуже тонко з ідейних міркувань, перш за все її релігійний підтекст: з тексту прибиралися слова, пов’язані з Богом. Тому цей твір став подібний до дитячого ранку. Думаю, що коли Чайковський писав цю оперу, то думав про Всевишнього, про його місце в нашому житті, що видно з музики, яка абсолютно «доросла» за характером мислення автора і прихованого в ній людського духу. Ми намагалися зробити з неї не «казочку», а притчу, чим, на мою думку, вона і є. Ми звернулися до первісного тексту, написаного братом композитора Модестом Чайковським.
Головне, що ми маємо в постановці на одеській сцені, – це співаки, які також братимуть участь у майбутній повномасштабній постановці цієї опери в Клайпеді.
Роль Іоланти виконує Юлія Алексєєва. Із задоволенням працюю також із іншими молодими виконавцями: Валентином Дитюком, Тарасом Бережанським, Марією Кушнір, одеситками Тетяною Муляр, Златою Олтяновою та іншими. Взагалі у вас чудові співаки, адже українці надзвичайно співучий народ!»
Як сказала під час відкриття фестивалю у своєму вітальному слові народна артистка України Галина Поліванова (раніше незмінна виконавиця ролі Іоланти), «якщо в Одесі проходить, то можна їхати куди завгодно». Аплодисментами публіка особливо відзначила участь у концерті Валентина Дитюка, Тараса Бережанського, Юлії Алексєєвої і Марії Кушнір.
- Третій фестиваль – це вже традиція, і приємно відзначити, що географія його учасників розширюється, - сказав меценат і відомий громадський діяч Сергій ГРИНЕВЕЦЬКИЙ. - Прикмето, що до нього приєднуються й інші проекти, зокрема, «Три С: Скорик – Станкович – Сильвестров». Вважаю це важливим із огляду на те, що таким чином ми демонструємо потужність сучасного українського музичного мистецтва. На музиці цих композиторів свого часу ми формувалися, – маю на увазі насамперед музику до кінофільмів. Щодо опери «Іоланта», то її постановка сприймається символічно, адже квінтесенція Іоланти – відкрити очі й подивитися на світ… Цього нині потребує наше суспільство: відкрити очі, мати віру і з цією вірою йти у майбутнє.
А Хобарт Ерл додав: «Наступний концерт присвячений творчості Мирослава Скорика. Нещодавно я диригував цією програмою (проект «Три С») у Львові. Сам Мирослав Михайлович її затверджував. Вона складається з творів Равеля, Дебюссі і Гершвина. Звучатимуть «Болеро», «Післяполудневий відпочинок фавна» і «Рапсодія в стилі блюз». Композитор вважає, що на його творчості найбільше позначився джаз та імпресіонізм. Відбудеться одеська прем’єра Концерту №2 для віолончелі з оркестром. В програмі також Каприс №19 із творів «24 каприси Паганіні», «Дзиґа» і «Гуцульський триптих». У мене виникла ідея, сподіваюся, що Мирослав Михайлович її підтримає: паралельно з виконанням музики на екрані демонструватимуться кадри з кінофільму Параджанова «Тіні забутих предків», для якого, як відомо, вона була створена».
У концерті братимуть участь відомі українські виконавці: заслужений артист України Йожеф Ермінь (фортепіано) і Олександр Пірієв (віолончель).
Чимало цікавинок чекає на одеських меломанів під час завершального фестивального концерту, який відбудеться 24 червня на сцені Одеської філармонії. У його програмі чільне місце відведено творам, у яких соло виконує віолончель. Це Концерт №1 для віолончелі з оркестром Сен-Санса та Варіації на тему рококо для віолончелі з оркестром Чайковського.
- Третього вечора ми продовжимо традицію запрошувати для участі у фестивалі відомих солістів, – зазначив диригент Ерл. – Цього року наш гість – британський віолончеліст Стівен Іссерліс. Він з п’ятірки найбільш відомих і найкращих віолончелістів планети. Це суперзірка віолончельної гри, який, зазначу, має одеське коріння. Його дідусь Юліус був достатньо відомим музикантом, випускником Московської консерваторії, де навчався у Сергія Танєєва і Василя Сафонова. Згодом жив в Одесі, тут викладав у консерваторії. Батько ж Стівена – Георгій, народився в нашому місті в 1917 році. Згодом сім’я емігрувала. Стівен не знає жодного російського слова, він англієць. У концертній програмі виконуватиме два твори: соло в Концерті №1 для віолончелі з оркестром Сен-Санса та Варіаціях на тему рококо для віолончелі з оркестром Чайковського. Звучатимуть також La valse та Сюіта №2 з балету «Дафніс і Хлоя» Равеля. В останньому буде задіяний хор Одеської музичної академії. Версію сюїти без хору Равель не хотів чути і віддавав перевагу оригіналу, в якому хор виконує вокаліз. Версія з хором, я впевнений, стане першим виконанням в Одесі. Цей балет Равеля є в репертуарі Національної опери України, і там ця річ звучить у супроводі хору, але в концертних залах України згадана сюїта з хором виконується дуже рідко».
Author
Володимир КудлачРубрика
Культура