Нема свободи людини без свободи народу. І немає свободи народу без свободи людини.
Ярослав Стецько, український політичний діяч, один із керівників ОУН

Новаторство і традиції

3 і 4 листопада в Києві відбудеться прем’єра барокової опери «Дідона та Еней»
2 листопада, 2017 - 11:23
ГОЛОВНІ ПАРТІЇ ВИКОНАЮТЬ: ДІДОНА — АСПІРАНТКА НАЦІОНАЛЬНОЇ МУЗИЧНОЇ АКАДЕМІЇ ІННА ГУСЄВА (СОПРАНО) ТА ЕНЕЙ — СОЛІСТ НАЦІОНАЛЬНОЇ ОПЕРЕТИ ЄВГЕН ПРУДНИК (БАРИТОН) / ФОТО НАДАНО ОРГАНІЗАТОРАМИ ДІЙСТВА

У «Мистецькому Арсеналі» молода команда співаків та інструменталістів Open Opera Ukraine представить оперу Генрі Перселла «Дідона та Еней». Цей шедевр епохи бароко (1689) неодноразово виконувався в Україні, але лише зараз, вперше, він буде представлений з максимальним дотриманням особливостей та норм часу написання твору — у традиції історично поінформованого виконавства (Historically Informed Performance, НІР). При цьому оркестр використовує копії історично достовірних інструментів, відреставрованих спеціально для проекту.

«Якщо музиканту дорогий матеріал, який він виконує, він обов’язково має поцікавитися, як він звучав та як виглядав нотний текст за часів його написання, — вважає музичний керівник постановки Назар КОЖУХАР, всесвітньо відомий знавець та виконавець НІР. — Шлях історичного осмислення музики спонукає виконавців до певної міри бути дослідниками». Нагадаємо, Назар Кожухар є учнем видатного скрипаля Олега Кагана, лауреатом легендарного Конкурсу скрипалів імені Давида Ойстраха, а також він виступає організатором численних проектів у царині старовинної музики.

Процес підготовки прем’єри опери «Дідона та Еней» тривав понад півроку й був зав’язаний на співпраці професійних музикантів із різних міст України. Він включав супровідну освітню програму для професійного музичного середовища та широкого культурного загалу, в межах якої відбулися майстер-класи, лекції, відкриті репетиції з участю всесвітньо відомих музикантів — експертів НІР. Зокрема, за програмою проекту у вересні 2017 року з освітньою місією Україну вперше відвідала Емма Кіркбі, найбільш знамените сопрано англійської барокової музики.

Концертну версію опери вже почули меломани Львова та Сум, а сценічну версію матимуть нагоду побачити лише кияни. Її створила молода режисерка Тамара ТРУНОВА, яка крім гучних драматичних прем’єр останніх років, представлених у Київському театрі драми і комедії на лівому березі Дніпра, є постановницею низки музичних вистав. Зокрема, опери Джованні Баттіста Перголезі «Служниця-пані» (Національна опера, 2016) і сучасної британської музично-драматичної п’єси «Під небом синім» (Національна оперета, 2017).

«Для мене це одвічна історія незбігів, — розповідає про «Дідону та Енея» Тамара. — Вона надзвичайно сучасна та правдива, про фатальну пристрасть, за якою людина не бачить справжніх намірів предмета свого кохання та друзів».

Головні партії виконають: Дідона — аспірантка Національної музичної академії Інна Гусєва (сопрано), Еней — соліст Національної оперети Євген Прудник (баритон), Белінда — солістка Національної оперети Тетяна Журавель (сопрано).

Оскільки опера невелика за обсягом (вона триває майже годину), її виконанню передуватиме інструментальний твір епохи англійського бароко — «Буря» композитора Меттью Локка, створена за мотивами п’єси Вільяма Шекспіра; а також церковний твір Генрі Перселла «Te Deum and Jubilate Deo».

Любов МОРОЗОВА, музикознавець
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ