Вишиванка — це генетичний код нації
Леся Воронюк, поетеса, ініціатор Дня вишиванки

По«ГРА»ємо!

Стартував Другий всеукраїнський театральний фестиваль-премія
21 березня, 2019 - 10:37
ФОТО НАДАНО ПРЕС-СЛУЖБОЮ НАЦІОНАЛЬНОЇ СПІЛКИ ТЕАТРАЛЬНИХ ДІЯЧІВ

Минулого року «ГРА» викликала неабиякий резонанс — адже вона стала першою загальнонаціональною театральною відзнакою з початку незалежності України. Вочевидь, алгоритм фестивалю-премії, сам її засновник (Національна спілка театральних діячів України), склад експертів та результати викликали довіру у вітчизняних колективів: кількість заявок збільшилася — з 70 до 83. Це, звісно, не охоплює увесь театральний простір України, але, по-перше, «ГРУ» зорієнтовано на активних, тих, хто відчуває себе у тісному зв’язку із загальним контекстом, а по-друге, багато хто подивився на рівень переможців і, треба думати, зробив якісь висновки щодо власних перспектив.

На підставі перегляду 83-х відеозаявок, що презентують прем’єри 2018-го календарного року, експертна рада сформує лонг-лист (до 30 назв у шести номінаціях — «За найкращу драматичну виставу», «За найкращу виставу камерної сцени», «За найкращу виставу для дітей», «За найкращу виставу в жанрі опери/оперети/

мюзиклу», «За найкращу пластичну/хореографічну виставу», «за найкращу пошуково-експериментальну виставу на перетині театральних жанрів»), котрий буде оголошений у Міжнародний день театру 27 березня.

Але деякі висновки можна зробити вже зараз.

«ГРА» зберегла свою широку географію. Від Ужгорода та Мукачевого на заході — до Харкова та Маріуполя на сході, від Одеси, Херсона, Миколаєва на півдні — до Чернігова на півночі — «грає» вся Україна. На місце Берегового, Кривого Рогу, Житомира, Сєвєродонецька, Запоріжжя, котрі, вочевидь, вирішили зробити творчу паузу, прийшли Ніжин та Чернівці. Більш широко представлена Одеса. Стабільно беруть участь у ГРІ Рівне, Полтава, Вінниця, Івано-Франківськ, Тернопіль, Суми, Хмельницький, Біла Церква, Дніпро та Харків (хоча й дещо зменшеним складом). Абсолютній чемпіон — Львів: нині представлені УСІ тамтешні державні театри, за винятком Національного імені М. Заньковецької.

«ГРА» продовжує чекати на Черкаський обласний театр ім. Т. Шевченка — і лишається тільки шкодувати, що знову відкладається його відкриття після ремонту, тож творча команда на чолі з П. Ластівкою не в змозі повноцінно реалізовувати свої творчі задуми...

Не скажеш, що це вже система (адже вона, як вважається, «настає» лише з третього разу), але знову немає серед заявників Кропивницького (ані муздрами, ані лялькарів), Луцька (так само), Чернівецького театру ім. О. Кобилянської, Коломийського ім. І. Озаркевича. Ці «хутори», схоже, живуть власним неквапливим життям і не поспішають комунікувати із загалом.

Майже вдвічі більше, ніж на першу «ГРУ», надійшло заявок із Києва — 33 замість 17. Підтягнулися «важковаговики» — Театр опери та балету для дітей та юнацтва, Театр драми і комедії на лівому березі Дніпра, Театр на Подолі, Київ Модерн-балет, а також численні угрупування, які представляють сучасний танець, завдяки чому «пластично-хореографічна» номінація розрослася з трьох до десяти претендентів. Продовжують «грати» театри ім. І. Франка та оперети, «Актор», «Колесо», «Золоті ворота», Дикий театр, Печерськ, майстерня Миколи Рушковського. Приєдналися Оперна студія НМАУ ім. П. Чайковського, Сцена 6, Creatorё PostPlayТеатр — Театр Переселенця,ТЕ-АРТ і навіть така екзотика, як Театр тіней «Teulis». На цьому тлі позиція Театру ім. Лесі Українки, Молодого, «Сузір’я» і Національної опери (при тому, що інші театри такого статусу — Одеський та Львівський — не вважають участь у загальноукраїнському проекті нижчим за свою гідність) виглядає демонстрацією — знати б тільки, чого саме.

Загалом ширше представництво Києва спричинене, напевне, ще й більшою інформованістю та включеністю до всіх етапів «ГРИ» саме киян — адже і оголошення шорт-листа, і власне фестиваль проходили тут із значним резонансом та увагою ЗМІ. Звичайно, добре було б (і про це йдеться як про перспективу) проводити фестиваль почергово в інших потужних театральних центрах — у Львові, Одесі, Харкові, Дніпрі. Але наразі для цього немає відповідного ресурсу, та й суто логістично Київ зручніший для приїзду театрів і зі сходу, і з заходу, і з півдня...

Зрештою, очевидним є підвищення художньої якості тих вистав, котрі висунуто театрами на розгляд експертів. «Дебют» у «ГРІ» Одеських театрі ім. В. Василька та оперного, Львівських ім. Л. Курбаса та Першого, згаданих уже київських колективів одразу підняв загальну «планку». Та й ті, хто вже випробував себе у минулому році, значно відповідніше поставилися до участі у фестивалі-премії — адже всі бачили рівень переможців і розуміють, з чим і ким їх порівнюватимуть.

Нинішня «ГРА» матиме також ще одну «звабу» для театрів — вперше введено індивідуальні відзнаки акторам, режисеру, сценографу, хореографу, автору музичного оформлення. Щоправда, претендувати на них зможуть лише ті театри і вистави, які увійдуть до шорт-листа, а визначатиме переможців повністю оновлений (згідно з Положенням) склад міжнародного журі. Але це відбудеться ще не скоро — 30 листопада.

Анна ЛИПКІВСЬКА, голова Експертної ради фестивалю-премії «ГРА», спеціально для «Дня»
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments