Хто забуває уроки історії, приречений на їх повторення
Джордж Сантаяна, американський філософ і письменник іспанського походження

Пристрасті на прикордонні

Кришталевий глобус за найкращу режисерську роботу 52-го Міжнародного кінофестивалю у Карлових Варах отримав Петер БЕБ’ЯК — режисер українсько-словацького фільму «Межа»
11 липня, 2017 - 12:30
ФОТО З ФЕЙСБУК-СТОРІНКИ ФІЛЬМУ «МЕЖА»

«Межа» (словац. Ciara) — кримінальний трилер про контрабанду на кордоні між Україною та Словаччиною. Внесок України склав 7 мільйонів гривень при 37-мільйонному бюджеті; також важливі ролі другого плану зіграли наші найзатребуваніші кіноактори — Станіслав Боклан і Римма Зюбіна. 

Фільм починається влітку 2007-го, напередодні приєднання Словаччини до Шенгенської зони. Головний герой — мешканець прикордонного містечка Адам Крайняк, батько великої сім’ї та керівник злочинної групи, яка займається контрабандою цигарок. Ускладнення починаються зусібіч: українсько-словацький кордон скоро перекриють, старша дочка Луція одружується з місцевим злодієм Іворою, український партнер Адама хоче опанувати торгівлю новим, набагато прибутковішим і небезпечнішим товаром — наркотиками. Загальне напруження сягає критичної межі після невдалої контрабандної операції, в результаті чого Крайняк стає боржником українського боса Крулла (Боклан), якого всі бояться. 

Впливове видання The Hollywood Reporter одразу після фестивальної прем’єри охарактеризувало фільм як «захоплююче поєднання місцевої специфіки та жанрових елементів». Рецензент «Репортера» Бойд ван Хоей також зауважив: «Це чудово знята та потужно зіграна мейнстрімна розважальна картина, яка має зробити міцний бізнес у Центральній Європі, й, можливо, так само збудить ентузіазм дистриб’юторів в інших країнах, особливо якщо отримає нагороду в Карлових Варах, де відбулася прем’єра». 

Як мейстрімна розвага, «Межа» включає багато знайомих тропів з кримінального кіна, трилеру й сімейної драми. Але Беб’як і Балко (сценарист Пітер Балко. — Д.Д.) використовують ці прийоми, виходячи з конкретної місцевої історії, а операторська робота демонструє темні ліси регіону, напівзруйновані неонові заправки, непримітні села, незліченні пункти перетину кордону та особливу локацію: повністю затоплений кар’єр, який виглядає моторошно навіть у денному світлі. 

Таким чином, автори поважають правила жанру, так само, як і дуже скромне місце, де розгортається історія, разом з Беб’яком мудро уникаючи божевільних погонь на автомобілях, масових вибухів або епічних перестрілок. Це не означає, що насильства там немає — зовсім навпаки, насправді, — а скоріше, що воно відповідає тій жорстокості, яка відчувається вірогідною в декораціях маленького містечка. Закручена, дедалі більш зловісна музика Славо Соловіча довершує це вражаюче скомпоноване єдине ціле». 

«Межа» вийде в український та міжнародний прокат восени цього року. 

ДОВІДКА «Дня»

Міжнародний кінофестиваль у КАРЛОВИХ ВАРАХ (Чехія) вперше проведений (без конкурсу) у 1946 році у Карлових Варах і Маріанських Лазнях (Марієнбаді). З 1948 року — лише в Карлових Варах. З 1956 року належить до категорії А. Місцем проведення є готель Thermal. Довгий час фестиваль проводився раз на два роки, з 1994 року став щорічним. За підсумками основного конкурсу вручаються наступні нагороди: «Кришталевий глобус» за найкращий фільм, Спеціальний приз журі, Приз за найкращу режисуру, Приз за найкращу чоловічу роль, Приз за найкращу жіночу роль, Спеціальна згадка журі. 

Петер БЕБ’ЯК (нар. 1970, Партизанське, Тренчинський край, Словаччина) — словацький актор, режисер, продюсер і сценарист. У 2001 році разом із Растіславом Шестаком заснував продюсерську компанію DNA Production Company. «Межа» — його третій повнометражний фільм.

Дмитро ДЕСЯТЕРИК, «День»
Рубрика: 
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments