Найрідкісніша мужність - це мужність думки
Анатоль Франс - французький прозаїк, літературний критик

«Віват, Опера!»

8 лютого в Національному будинку органної та камерної музики нову програму представить співак з унікальним голосом (колоратурний бас) Сергій КОТКО
5 лютого, 2019 - 10:54
ФОТО АРТЕМА СЛІПАЧУКА / «День»

Концерт значно порушить камерний формат програм цього залу. Лунатимуть арії та дуети з найвідоміших і улюблених оперних шедеврів А.Вівальді, Г.Ф.Генделя, В.А.Моцарта, Дж. Россіні, Ж.Бізе, Дж.Пуччіні, Дж.Верді, С.Гулака-Артемовського, Дж.Гершвіна та інших класиків різних епох та музичних стилів.

— Ідея створити програму, цілком «зверстану» з оперних арій та дуетів виникла невипадково, — розказав «Дню» Сергій КОТКО, соліст Національного будинку органної та камерної музики. — Сьогодні навколо опери точаться дискусії, викликані радикальними режисерськими постановками на більшості світових оперних сцен як у Європі, так і в Америці. В цих спектаклях сучасні режисери, які переважно не є за основним фахом музикантами, намагаються «осучаснити» сюжетну канву опер, написаних 100 або 200 років тому, поміщаючи своїх героїв у незвичні місця дії — то Кармен сидить на сцені з оголеними литками і полоще якусь ганчірку у відрі просто на сцені, то дія з міфологічної першооснови несподівано переноситься до психіатричної лікарні... Такі експерименти, на мою думку, примушують глядача забувати, що насправді художня цінність опери, як музичного мистецтва, полягає насамперед у пріоритеті вокалу, співу, а не в сценічному антуражі, не завжди доречному й стилістично виваженому. Згадаємо, як ще в позаминулому сторіччя аристократи дозволяли собі з’являтися у власній оперній ложі саме під час виконання вихідної арії примадонни, очікуючи, приміром її верхнє «соль» третьої октави у власній оперній ложі...

У наш динамічний час опера, звичайно, змушена різними способами йти на компроміси, адаптуватися, щоби, не втрачаючи своєї привабливості для широкої публіки, все ж зберегти первісну жанрову ідентичність. Тож саме видовищність виходить на авансцену оперних постановок.

У нашому концерті намагалися презентувати оперні арії, які становлять квінтесенцію оперної дії та характеристик тих героїв, голосом яких «говорить» співак зі сцени з публікою. Програма дасть можливість слухачам насолодитися музикою композиторів різних епох, і саме вокальна сторона є тут універсальним ключем для розуміння стилю кожної арії. Так, у моєму виконанні прозвучить арія Роланда Nel Profondo з однієї з найкращих опер доби Бароко «Орландо Фуріозо» А.Вівальді (відомої ще як «Несамовитий Роланд»). Арія Зороастра — мудрого чарівника — з опери Г.Ф.Генделя «Орландо» продовжує лінію віртуозного вокалу барокових опер.

Музика цих композиторів вражаюче віртуозна та водночас надзвичайно красива і дає можливість співаку максимально продемонструвати технічні переваги свого голосу, розкрити усі грані виконавської майстерності. Знаменита арія «Зі списком» Лепорелло, який оголошує «донжуанський список» перемог свого господаря, з легендарної опери Моцарта «Дон Жуан» завжди захоплює слухача неймовірно комічною атмосферою любовної інтриги. Кардинально іншого, потужного і темброво насиченого вокалу, максимальної експресії вимагає музика вердієвських опер.

У концерті також звучатиме арія Джованні да Прочіди з маловідомої в Україні опери Верді «Сицилійська вечірня». Тут розкішна вокальна кантилена, широкий діапазон, благородство постави персонажу працюють на створення суворого й водночас мужнього ватажка бунтівників-сицилійців проти французьких поневолювачів...

У тандемі з моєю колегою, Іванною Пліш, ми презентуємо дует Одарки й Карася з оперного шедевру С.Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм», і я переконаний, що ця знаменита іскрометна, комедійна сценка не залишить нікого байдужим. А дует Порги і Бесс з однойменної опери Дж.Гершвіна перенесе публіку у світ яскравого бродвейського мюзиклу. Іпровізаційно-блюзова стихія негритянського фольклору, примлихливі розхитані ритми, романтична мрійливість музики цього дуету завжди зачаровують слухачів будь-якого віку. Музика цього твору — це своєрідний оперний місток між самобутніми оперними культурами Старого і Нового світів. Ці та інші оперні арії та дуети, що звучатимуть у концерті «Віват, Опера!», виконані без будь-яких технологічних та візуальних фільтрів, на мій погляд, мають ще раз довести, що самоцінність людського і власне, співацького голосу, ніхто не здатний нівелювати. Саме через це опера й сьогодні впевнено займає свою привілейовану нішу в складному конгломераті сучасних культурних цінностей.

У концерті також візьмуть участь чудові музиканти Ірина Калиновська (орган), Катерина Баженова (фортепіано), Тамара Рой (флейта)».

ДОВІДКА «Дня»

Сергій КОТКО (колоратурний бас) закінчив музично-педагогічний факультет Національного педагогічного університету ім.М.П.Драгоманова (клас вокалу народного артиста України Владлена Грицюка), Харківський державний університет мистецтв ім.І.П.Котляревського (клас професора Л.Цуркан) та аспірантуру Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім.М.Т.Рильського НАН України за спеціальністю «Музичне мистецтво». Співак вдосконалював свою майстерність під час стажування у відомого педагога Наталії Прокопенко.    

Сергій Котко брав участь у числених фестивалях та конкурсах, серед яких молодіжна програма Большого театру, міжнародний конкурс вокалістів Competizione dell’Opera (Москва, 2011), Вагнерівський фестиваль у Байройті (2011). На міжнародних конкурсах у Києві в 2005 та 2011 роках співак здобував першу премію.

З 2011 року Сергій Котко соліст Національного будинку органної та камерної музики України. В його репертуарі твори композиторів від доби бароко до наших сучасників. Особливої уваги заслуговують програми, складені з оперних арій Г.Ф.Генделя (завдяки співакові деякі з них в Україні прозвучали вперше), оперних арій Дж.Верді, програма «Перлини української пісні 60-х років ХХ століття» та ін.

Світлана СКИБЕНКО
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

comments powered by HyperComments