Чорне сонце серпня 2014-го
Як соціальні мережі та репортажі у віршах рятували життяЦя неймовірна історія сталася чотири роки тому, під час трагічних подій в Іловайську. Героями її є боєць добровольчого батальйону, який виходив з оточення, та відома київська журналістка. Якщо б я не була знайома з ними особисто, я б, напевно, вважала, що такого бути не може, все це вигадано, або, принаймні, значно перебільшено. Втім, всі ці події сталися в реальному житті — в серпні 2014 року, коли країна, щойно відсвяткувавши 23-й День незалежності, з жахом чекала вісточок зі Східного фронту.
6 — 11 серпня розпочалося звільнення Іловайська від незаконних сепаратистських формувань переважно силами наших добровольчих батальйонів. У відповідь — у ніч з 23 на 24 серпня відбулося пряме вторгнення на територію України російської армії.
Ось як описує події тих днів відомий історик та автор багатьох найінформативніших статей про події в Іловайську Ярослав Тинченко:
«У ніч з 23 на 24 серпня почалося масове вторгнення в Україну російських регулярних військ.
...Одна з колон російських військ, кількістю, за свідченням українських офіцерів, до 100 одиниць бойової техніки, ранком 24 серпня рухалася просто дорогою від кордону через Амвросієвку до Дзеркального — де був базовий табір військ «Сектора Б».
Крім розвідників цю колону, що рухалася без жодних розпізнавальних знаків, бачило багато людей — як військових, так і цивільних. Наприклад, поруч із нею тривалий час їхали у приватній машині двоє офіцерів 93-ї механізованої бригади, одягнутих у цивільне. Російські солдати сприйняли наших військових як сепаратистів та привітно махали руками. Офіцери, одразу як приїхали до Дзеркального, негайно доповіли про колону у штаб АТО. Але там сказали, що це, напевно, — наша колона, відтак — спостерігати, вичікувати.
Ані у штабі АТО, ані у штабах «Секторів Б» і «Д» тривалий час не могли повірити, що російські війська просто так візьмуть та у великій кількості зайдуть на територію України».
«Серпень 2014-го. Іловайськ. Частина ІІ», журнал «Український Тиждень», 25 серпня, 2015 р.
Тоді, 29 серпня 2014 року, після отримання гарантій з боку російської сторони щодо безпечного виходу українських військових з оточення, українські підрозділи почали вихід з «Іловайського котла». Але, як виявилося, це було початком найжахливішої трагедії цієї війни: після початку відступу наших бійців російські війська без розпізнавальних знаків впритул розстріляли з важкого озброєння колони під жовто-блакитними прапорами.
Один із бійців добровольчого батальйону дивом врятувався під час бійні в «зеленому коридорі» під Червоносільським і вирішив не здаватися в полон, а виходити до своїх. Повідомив свою дівчину СМСкою про свої наміри... і пропав зі зв’язку.
Так сталося, що мама цієї дівчини — відома українська журналістка та поетеса Маша Старожицька. Вона згадує, що тоді, дізнавшись про вісточку з фронту та подивившись новини, відчула власне безсилля. Почала писати «якісь пафосні пости у «Фейсбук», аби «керівництво країни негайно рятувало тих, хто виходить із того пекла, з тієї страшної війни, породженої брехнею, викривленим інформаційним світом, аби хоч хтось щось робив»... Але потім зібралася, і написала про все це так, як вона вміла і як було можна, щоб не видати бодай якусь секретну інформацію. Вийшов абсолютно унікальний «фейсбук»-пост — віршований репортаж.
Цієї ночі сиджу на підвіконні,
Очі ріжуть вогники криваво-червоні,
Це на тобі кров розстріляних
батальйонів,
Телевежа сирецька, башта моя Вавілонська.
Той, хто вийшов із пекла, тримає зброю
в долонях,
Йде повз соняхи, їх навколо мільйони,
І між ними спокійно, а далі куди —
невідомо,
Бо червоні озера під Червоносільським
і чорне сонце.
Голови соняхів нині схилилися долі
Під вагою зрілих думок у міцній
шкаралупі.
Надто довго були слухняними сонцю,
фатально довго,
Повертали тільки за ним, корилися долі.
Ти правий, вороги, з`ясувалося, всюди,
Ті, що просто всередині, розбивають
на друзки груди,
Ті, що слухають, чи ніхто жалітись не буде,
Тримають радари на горизонті.
Я виводжу тебе із цього згубного місця
По доріжці світлій в річці від місяця,
По словах ясновидиці,
Пунктиру на карті,
Зіроньці з неба.
Ти не зможеш більше тут загубитися —
Не треба.
«Фейсбук»-сторінка Старожицької Марії, 31 серпня 2014 р.
Через чотири дні, 4 вересня, ми зустрілися з Машою на похованні Олега Задоянчука — нашого колеги, відомого журналіста, який був мобілізований, пішов на фронт і практично відразу загинув під час обстрілу реактивною артилерію з російської території наших позицій біля кордону в Луганській області.
ФОТО РЕЙТЕР
Стоячі під тією самою Сирецькою телевежею з вірша, на військовому Лук’янівському кладовищі, медійники з різних редакцій переповідали один одному історію свого знайомства з Олегом, згадували, коли і як спілкувалися з ним в останнє, плакали під час залпів, якими віддали останню честь загиблому воїну — так, саме воїну, вже не журналісту... Але Маша з нами практично не спілкувалася — була зайнята постійними розмовами по телефону.
Коли сумна церемонія завершилася, вона пояснила, що відбувається.
З’ясувалося, що після того, як вона запостила вірш-репортаж на «Фейсбук», їй подзвонили друзі, в яких, у свою чергу, були свої друзі з Донбасу, якраз із тих країв, де ховався в соняшникових полях боєць, що виходив з оточення.
Коли хлопець та його побратими, які виходили з ним із оточення, змогли знову вийти на зв’язок, друзі Маші, по суті, забезпечили дистанційний вихід з оточення і цим бійцям, і багатьом іншим. Як пізніше писала сама журналістка, людина, яка цим займалася, вказувала хлопцям, куди йти від «старого елеватора», на якому териконі безпечно заночувати, звідки можна вибиратися лише повзком на пузі й тільки вночі, де повернути на розвилці й до якої місцини у жодному разі не можна наближатися.
Через кілька днів герой віршованого репортажу вийшов до своїх. І Маша знову написала вірш-репортаж, згадавши в ньому і сумну церемонію поховання колеги на Лук’янівському кладовищі.
Ніс автомат без ременю,
Притиснувши до грудей,
Неначе первістка.
Вдихав його рідний запах
Розпеченого металу і тижневого бою.
Йшов без дороги,
Аби не в полон і не в небо.
Їв насіння із соняхів, набивав рота,
Не міг проковтнути.
Бо пив тільки раз і з калюжі.
І так три доби
Йти, ховаючись,
Ночувати на териконах,
Торкати гранату в кармані,
Як важіль грального автомату -
Чи не вкоротити шлях,
Згадувати тих, хто має чекати,
І йти далі.
Пробиратися
По рядках вірша,
Шукаючи рими,
А їх немає.
Є тільки диво,
Про нього — потім.
Вийшов.
І зброю виніс.
Віддав новачку,
Що так рветься у бій,
А насправді ніколи не бачив,
Як умить попеліє пожежна машина,
На якій побратими з розвідроти «Донбасу»
Виїжджали з Іловайська
по зеленому-червоному-чорному коридору.
Подробиці потім,
Коли вийде останній,
А він ще йде.
Вже вручено всі ордени,
А він ще йде.
Відіспалися по домівках ті, хто вийшов,
А він ще йде.
Відрізано в поранених, що надто
довго чекали,
І руки, і ноги,
А він ще йде.
Оголошено перемир’я, знехтувано
перемир’ям,
А він ще йде.
На алеях героїв ховають загиблих,
А він ще йде
У комбата нові грандіозні плани
І вони не враховують того, хто ще йде,
А він ще йде.
І я знову чекаю до ранку.
«Фейсбук»-сторінка Старожицької Марії, 7 вересня 2014 р.
Пізніше Марія Старожицька написала п’єсу про Іловайськ під назвою «Котел», а потім зі своєю донькою Настею, чий хлопець із позивним «Лавр» і виходив з оточення, вони зняли документальний фільм «Війна химер». Про те, як бійці, які повертаються з війни, насправді назавжди залишаються на полі бою, разом із загиблими побратимами, і живуть далі «химерним життям», одною ногою на цьому світі, одною — на іншому...
Має стрічка і суто інформаційну, журналістську цінність — в ній представлені унікальні документальні зйомки з камер мобільних телефонів журналістів та солдатів, які були в Іловайську. Зокрема, відео спілкування з військовослужбовцями регулярної армії РФ, на якому чоловіки у російському армійському однострої з яскравим російським акцентом чітко відповідають, до яких частин та родів регулярних військ РФ вони належать. Це і є та правда, яку тоді, в серпні 2014-го, так боялася визнати українська верхівка...
Журналістика, яку Вікіпедія визначає як практика збору, інтерпретації інформації про події, теми і тенденції сучасного життя, її уявлення в різних жанрах і формах і подальшого розповсюдження на масову аудиторію, буває дуже різною. Як виявилося, репортаж можна написати навіть у віршах, а історію подій викласти у форматі п’єси та документальної драми. Втім, будь-яка якісна журналістика завжди має спільні риси: вона є щирою, вона є небайдужою, вона є чесною, вона завжди каже правду, вона бореться за правду і вона допомагає людям. Це і є ті самі журналістські стандарти, яких мають дотримуватися справжні журналісти — всюди та в усі часи.