Кожен повинен виконувати свою роботу, бути чутливим до великих подій, відчувати велич і небезпеку моменту. Як за маленькими вчинками волонтерів стоїть гуманізм, так і за нашими справами ховається щось велике.
Мирослав Попович, український філософ

«Медіаосвіта»: для студентів та учнів

У Херсонському державному університеті створили клуб, де навчають критичному сприйняттю інформації
26 лютого, 2021 - 12:27
ФОТО KHERSONLINE.NET

Протистояти маніпуляціям, розрізняти фейки, цінувати якісну інформацію, поширювати медіаграмотність серед молодшого покоління — такі завдання поставили перед собою учасники клубу «Медіаосвіта», який уже кілька місяців діє в Херсонському держуніверситеті.

Засновниця клубу, доцент кафедри англійської мови та методики її викладання Наталія БАЗИЛЕВИЧ говорить, що медіаграмотність для неї є одним із засобів формування активної життєвої позиції.

«Медіаграмотна людина ніколи не буде пасивним споживачем контенту. Навпаки, вона усвідомлено обирає інформацію і приймає рішення, уміє критично мислити і, що дуже важливо, має власну аргументовану думку», — розповідає «Дню» пані Наталія.

Вона додає, що коли планували активності в рамках клубу, сподівалися на зустрічі з учнями шкіл, ліцеїстами і студентами у звичному форматі. Втім, карантинні обмеження змусили перевести всю діяльність в онлайн.

Попри це учасникам вдалося провести чимало заходів, до яких долучилися уже понад 300 учасників. Це тренінги з ключових принципів медіаграмотності, безпечного користування інтернету, майстер-класи з живопису як способу запобігання цифровому стресу, диспути, веб-медіаквест та інші заходи. Під час них школярі старших класів херсонських шкіл і студенти ХДУ використовували різні онлайн-інструменти, грали в ігри, обговорювали сучасні засоби комунікації та їх вплив на життя.

Втілити ідеї Наталії Базилевич та її студентів допоміг грант від проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність», який реалізовує IREX у партнерстві з Міністерством освіти та науки та Академією української преси.

«Методика навчання медіаграмотності, розроблена IREX та матеріали проєкту «Вивчай та розрізняй...» допомагали ефективно проводити тренінги. Також частково матеріали проєкту я використала під час створення веб-квесту «Розвінчуємо маніпуляції ЗМІ», який розміщено на сайті кафедри англійської мови та методики її викладання і є у вільному доступі. Його можуть використовувати як викладачі нашого університету, так і вчителі шкіл під час проведення класних годин», — говорить Наталія Базилевич.

Також Наталія Базилевич розробила силабус із курсу «Лінгводидактика в загальних та спеціальних закладах середньої освіти», спрямований на розвиток компетентностей критичного сприйняття інформації.

Учасниця клубу «Медіаосвіта», студентка ХДУ Анастасія Шевченко говорить, що долучилася до проєкту, бо хоче допомагати іншим краще розбиратися в лавині інформації, яку ми споживаємо з різних джерел.

«Медіаграмотність — це запорука безпечного користування інтернетом, вміння знаходити якісну інформацію та не потрапляти в пастки фейків і маніпуляцій. Сьогодні ми багато часу проводимо у соцмережах. І я сама відчуваю, що іноді аж занадто багато. Тому особливо відзначу майстер-клас з малювання кавою, який проводила художниця Світлана Юр’єва. Це відволікло від звичного споживання медіаконтенту. І я вирішила, що практикуватиму щось подібне й надалі. І сподіваюся, що наш клуб цьому сприятиме, адже тут зібралися креативні люди, які мають багато ідей», — каже Анастасія Шевченко.

Ще один активний учасник студентського клубу Іван Берізка сподівається на продовження започаткованих активностей уже в офлайні, адже для нього важливе живе спілкування з аудиторією.

«Моя майбутня професія — перекладач. І оскільки сьогодні більшість інформації ми беремо з інтернету, навички критичного мислення, користування різними джерелами важливі для мене. Цікаво було долучатися до організації заходів, розповідати школярам і студентам про джинсу, дезінформацію», — каже Іван.

«Звичайно, я прихильник спілкуватися наживо, бо важко працювати з аудиторією, яка десь там, а хтось ще й із вимкненими камерами. Але вважаю, що ми впоралися непогано. Сподіваюся, що в нашого клубу є майбутнє, адже ми ще не охопили багато тем. Я б не хотів це покидати. Та й сама медіаграмотність — це процес, в якому постійно відбувається щось цікаве, є нові інструменти, виклики», — говорить Іван Берізка.

Наталія Базилевич також додає, що, незважаючи на завершення активностей у рамках грантового проєкту, клуб «Медіаосвіта» діятиме далі.

«Нам уже запропонували підготувати програму заходів з медіаграмотності для молодших школярів... А у середньостроковій перспективі плануємо долучитися до всесвітнього тижня медіаінформаційної грамотності, який проходить наприкінці жовтня, і провести фестиваль фейкоборців», — говорить Наталія Базилевич.

Іван АНТИПЕНКО, «День», Херсон
Газета: 
Рубрика: