Це ж велика дурість — хотіти говорити, а не хотіти бути зрозумілим.
Феофан (Єлеазар) Прокопович, український богослов, письменник, поет, математик, філософ

Новий телесезон: «Закріпити позитив і рухатися далі»

1 вересня, 2006 - 00:00
МАЛЮНОК ІГОРЯ ЛУК’ЯНЧЕНКА

Початок осені для найбільших українських телеканалів традиційно є точкою відліку для нового телесезону, та проходить під знаком масштабних презентацій нової сітки мовлення. І майже кожний новий телесезон вносить істотні зміни в розвиток українського ТБ загалом. Бували навіть випадки, коли на початку нового сезону телеканали замовляли соціальні опитування, щоб з’ясувати, як глядач уявляє той чи інший канал. Адже це саме той час, коли можна складати прогнози на майбутнє. До того ж минулий телесезон (і це теж варто брати до уваги) відзначився, по-перше, кадровими перестановками, а по-друге, підписанням славнозвісного Меморандуму між телекомпаніями та Національною радою з питань телебачення і радіомовлення про співпрацю, спрямовану на розбудову національного інформаційного простору. Тому «День» звернувся до топ-менеджерів вітчизняних каналів із проханням поділитися своїми планами та прогнозами з приводу наступних запитань:

1. ЩО БУДЕ «ФІШКОЮ» ВАШОГО КАНАЛУ В НОВОМУ ТЕЛЕСЕЗОНІ?
2. ЯКИХ ЗМІН, НА ВАШУ ДУМКУ, СЛІД ЧЕКАТИ НА УКРАЇНСЬКОМУ ТБ ЗАГАЛОМ?

Юрій СТЕЦЬ, генеральний продюсер «5 каналу»:

1. «Фішкою» каналу, не тільки в новому сезоні, а і на майбутнє, буде залишатись оперативність і утримання першості в інформаційному полі України. З часів помаранчевої революції «5 каналу» деякі «мудрі» люди від медіа прогнозували обов’язкове падіння рейтингів, відхід в нікуди і таке інше. Отже, повторюся, «фішкою» каналу залишається вірність своїй стратегії, тобто найшвидше та найоб’єктивніше висвітлення подій, що відбуваються в країні та світі.

Ми прожили місяць липень у режимі марафону і черговий раз зрозуміли, що це наша ніша: якомога повніше інформування глядача. Відповідно, з нового сезону ми будемо кожного дня працювати фактично в режимі марафону. Всі ефіри, програми, які є на «П’ятому», і, які з’являться, будуть включені в контент дня, вони будуть розбирати події, аналізувати їхню хронологію, давати аналітичну думку експертів та безпосередніх учасників цих подій. Кожна редакція буде відповідати за свій сегмент контенту. Якщо новинна редакція — це обов’язкове оперативне висвітлення. Якщо редакція спецпроектів — більш глибоке аналітичне бачення причин, наслідків і якихось можливих для країни висновків на майбутнє у зв’язку з тим, що відбулося. Якщо редакція «Нового часу» — обов’язкове щоденне обговорення події разом із гостями в студії. В будь-якому випадку, ми будемо дивитися в бік людей, в бік глядача. Те, що буде цікаво їм, те, що отримуватиме хороший рейтинг — залишатиметься на каналі, те, що, відповідно, матиме малу глядацьку аудиторію — буде поступово замінюватися іншими проектами.

З приводу нових проектів, то це близько 5— 7, які з’являться на «5 каналі» в новому сезоні. Насамперед, хочу виділити два — «Українська незалежність» зі Святославом Цеголком та «Особливо небезпечно» з Катериною Філіпенко. В суті цих проектів, я думаю, глядач розбереться сам. Єдине, що хочу підкреслити — вони зроблені у жанрі журналістських розслідувань. Як зрозуміло із самих назв, програму Святослава буде присвячено становленню незалежності України, тому, як ми йшли до неї, як прожили останні 15 років, програма Каті Філіпенко розповідатиме про можливі небезпеки (в тому числі, й деякі кримінальні речі) в нашому повсякденному житті.

Крім того, на канал повертається програма «Український п’єдестал» про видатних людей спорту. Вона мала хороший рейтинг, але чисто технологічно ми не могли її робити протягом літа. Отже, з вересня місяця робитимемо обов’язково. Буде ще низка програм, щодо присутності яких в ефірі «П’ятого» вже зараз можна говорити про 99,9% Але поки не розкриватимемо конкретних назв, авторів, бо ще не маємо останньої крапки, підписаних контрактів. Зауважу тільки, що це нові люди, які не працювали на «5 каналі».

Також в новому сезоні ми змінюємо вечір. Ми робимо трохи інше його програмування. Великий інформаційний блок з 19.00 до 23.00 години буде пов’язаний з основною темою сьогоднішнього дня. Це буде цілісний інфовечір, що включатиме велику кількість програм, рубрик, ведучих, але об’єднуватиметься єдиним найголовнішим месиджем дня.

2. Я думаю, що слід очікувати сплеску повернення «старих» облич на телеекрани. Мені здається, що з’являться програми з тими ведучими, які є достатньо популярними, але зараз з якихось причин або недостатньо вдало себе реалізують, або взагалі не працюють на телеканалах. Я не буду називати прізвищ, але думаю, що саме поява добре знайомих глядачеві облич на інших телеканалах може бути цікавим. Якихось різких змін на українському телебаченні не буде — це точно. Дуже багато відбувалося протягом цього року: зміни менеджменту телеканалів, багато подій в Україні. Я думаю, зараз має пройти якийсь стабілізаційний період, принаймні, на провідних телеканалах, коли буде вивчатись глядацька аудиторія, здебільшого для того, щоб в майбутньому, можливо, робити якісь яскраві проекти. Це стосовно інформаційно-аналітичних програм. Щодо розважальних — я некомпетентний говорити, але думаю, на «1+1», «Інтері», Новому, ICTV обов’язково з’являться якісь нові серіали. Це абсолютно зрозуміло, бо це те, що дозволяє їм набрати хороші рейтинги. Але знову ж таки підкреслюю, в розважальному телебаченні я не є компетентним. Ще хотілося б, щоб починаючи з нового сезону на українському телебаченні з’явилося декілька нових яскравих облич. Щоб це були автори серйозних потужних аналітичних програм. Бо кадрова криза і постійне звертання до одних і тих самих ведучих, тих самих людей, трохи починає дратувати глядача. Думаю, всі провідні продюсери це розуміють і зараз розшукують ці нові обличчя. Чим більше їх з’явиться, тим цікавішим буде наше телебачення.

Юрій МОРОЗОВ, генеральный директор телеканалу «Студія «1+1»:

1. Головною «фішкою» нашого телесезону буде унікальний формат певного різновиду «реаліті-шоу» — «Танці з зірками», який ми робимо разом із компанією «Стар Медіа». Це формат ВВС, який був уже в ефірі чотирнадцяти країн і мав дуже гарні рейтинги. Тож зараз ми уточнюємо остаточний склад учасників, йдуть останні проби. Ми сподіваємося, що це дійсно буде подія в телевізійному житті.

В ефірі «1+1» вже з липня іде новий серіал «П’ять хвилин до метро». Наступного тижня ми запускаємо ще один 100-серійний серіал «Сестри по крові». Також чекаємо на серіал, який буде називатися «Петро Блискучий» («Петя Великолепный»). Цей серіал потрапить до нас від виробників «Не родися вродливою» і буде певним дзеркалом історії про Катю Пушкарьову, але в чоловічому варіанті. Ось три головні серіальні лінійки, на які ми будемо спиратися в наступному сезоні. І треба відмітити, що всі серіали — різних жанрів та тематичних наповнень. Але саме це й цікаво. Для нас головне ще й те, що два з них — продукти власного виробництва. В цьому телесезоні ми спираємося не лише на співпрацю із нашими партнерами з Росії, але й культивуємо виробництво українське. Компанії «Про-ТБ» та «Стар Медіа» допомагають нам у цьому.

До речі, про вітчизняне виробництво — воно стосується і кіно для «1+1». Наприклад, до новорічного ефіру в нас вже готовий фільм «Давай пограємо!». Це водночас і комедія, і сімейна драма на кшталт «Один вдома». Сценарій — Алли Сніцер за ідеєю Анастасії Матешко. Фільм знімав дебютант повнометражного кіно Олександр Ітигілов. Окрім цього зараз у виробництві — картина Андрія Дончика «Жага екстріму», яка, сподіваюся, теж з’явиться до нового року. Сценарій фільму належить нашому київському автору, відомому драматургу Анатолію Криму, п’єсу якого ми екранізуємо. І ще одна екранізація — нас приваблює популярний український бестселер Юрія Винничука «Діви ночі». Зараз фільм знаходиться в режисерській розробці і незабаром відбудеться кастинг та зйомки. Це один бік ефіру, так би мовити художній. Другий — у нас кардинально змінюються новини. В першу чергу — їхній дизайн. Також ми розраховуємо на новий контент ТСН. З’явиться нова ведуча — Наталя Мосейчук. Вона — серйозний професіонал, який переходить до нас із «5 каналу» не лише в якості новинаря, а й автора власної програми «Лінії долі». Ми залишаємо лінійку авторських програм — «Чорним по білому» Анатолія Борсюка, «Без табу» Ольги Герасим’юк. В’ячеслав Піховшек дещо змінює свій «Епіцентр» в бік прес-клубу, яким було ток-шоу «Іду на ви». Зміни відбудуться і у Ганни Безулик в «Я так думаю».

2. Думаю, перш за все, буде збільшуватися обсяг національного продукту, який ми будемо виробляти і для себе, і для продажу в Росію. Це — безперечно. Тільки в Києві чотири компанії вже зробили запуск великих серіальних проектів, що показуватимуться і в Україні, і в Росіїї. Далі — буде...

Віталій ДОКАЛЕНКО, президент Національної телекомпанії України:

1. Новий телевізійний сезон — досить умовне явище на телевізійному ринку. Насправді, у вересні рівень глядацької аудиторії, що повернулася з відпусток до активної діяльності, зрозуміло, збільшується. І, як правило, телеканали планують саме на цей період запуск нових проектів, з урахуванням нових тенденцій формують мережу віщання і так далі.

Для Першого Національного «новий телевізійний сезон» — це в останні півроку перманентний стан, оскільки, потихеньку вибираючись із статусу найбільш засуджуваного телеканалу, ми постійно працюємо над виробництвом і реалізацією свого нового телевізійного продукту. Сьогодні в ефірі — тринадцять нових програм, створених творчим колективом НТКУ, успішно працює творче об’єднання документальних фільмів, приваблюють глядацький інтерес спеціальні проекти, такі як «Голодомор», «Чорнобиль», «Ніч вибору», і це дає свої позитивні результати — обличчя каналу поступово змінюється. Наше завдання на даному етапі — закріпити позитив і рухатися далі.

У жовтні-листопаді 2006 року, думаю, приємно здивуємо і порадуємо глядача Першого Національного українським серіалом. Ми зважилися на створення ситкому «Родичі», зйомки якого зараз здійснюються на майданчиках НТКУ. Це перший вітчизняний телепродукт подібного формату. Режисер — Ігор Забара, сценарій написаний українськими авторами Артемом Кірсановим і Сергієм Дзюбою, акторський склад також виключно український.

Сюжет нескладний — українська родина виграє в лотерею вісім мільйонів гривень, і з цього моменту їхнє життя кардинально змінюється. Вони дізнаються про існування великої кількості родичів, які прямо або непрямо впливають на рішення — як «розумно» розпорядитися грошима. Виходить дотепно… Сценарій написаний вже для 21 серії, але в цілому ситком задуманий як 250-серійний. Звісно, непросто було вирішити всі проблеми, пов’язані з фінансуванням проекту, але ми ввійшли у знімальний період, і сподіваюся, серіал «Родичі» не розчарує глядачів Першого Національного.

Ще один проект, про який хочеться сказати особливо — це соціальний благодійний проект «Дорога додому», покликаний надати посильну допомогу дітям, які страждають на лейкемію. Це навіть не можна назвати телевізійним продуктом, це, за великим рахунком, спроба не просто привернути увагу громадян України до проблеми лікування лейкемії у дітей, але й можливість її вирішити. Основна мета реалізації даного проекту — збір коштів на лікування онкохворих. І хоча страждають від недуг діти, їхні батьки потребують не тільки дорогого медичного обладнання, допомоги донорів, але й в співучасті, простої людської підтримки. Програми, що плануються в ефірі, — це реальне життя хворих дітей і реальна допомога, надана їм. Крім цього, в проекті передбачається обговорення в студії найгостріших проблем, пов’язаних із лікуванням дітей, хворих на лейкемію, і оголошення результатів збору коштів і наданої допомоги. Даний проект непростий. Ініціаторами виступили «Клуб Успішних Людей» і Міжнародний фонд «Україна-3000». Враховуючи соціальну важливість даного проекту, ми не просто його підтримали, але й намагаємося максимально реалізувати.

2. Якими будуть основні тенденції розвитку телевізійного ринку в новому сезоні? Передусім, багато що буде залежати від стабілізації економічної ситуації в країні, від розвитку рекламного ринку, який на даний момент застиг у стані очікування.

Однозначно, яскравіше проявиться перерозподіл аудиторії за віковою і соціальною категоріями. Більш того, посилиться боротьба за глядача, який не був телевізійним глядачем, тобто буде пропонуватися телепродукт, контент якого привабить більш допитливу та вимогливу аудиторію. Нарешті, посилиться тенденція переформатування каналів під вузьконаправлені або спеціалізовані, як, наприклад у Росії, де вже існують канали «Рыбалка», «Драйв», «Женский канал» тощо. Звісно, всі ці процеси відбуватимуться поступово, але вже зараз можна говорити про їхній розвиток на телеринку України.

Підготувала Юлія КАЦУН, «День»
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ