Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Дійшли компромісу

05 червня, 00:00

Мрія автомобілістів про повернення старої ціни на бензин, схоже, якоюсь мірою починає здійснюватися. Учора Кабінет Міністрів і керівники нафтових компаній, що працюють в Україні, підписали меморандум про заходи із стабілізації ситуації на ринку нафтопродуктів. Згідно з досягнутими домовленостями, найближчим часом роздрібна ціна бензину А-95 буде знижена до 2,9 грн. за літр. Із компанією «Укртатнафта» досягли домовленості про забезпечення сільгоспвиробників дизельним паливом на весь сільгоспсезон. Для цього Україні поставлять 200 тис. тонн дизпалива за ціною 1950 грн. за тонну.

Зі сторони «строгого, але справедливого» уряду меморандум підписав перший віце-прем’єр, міністр фінансів Микола Азаров. На стороні «бідних трейдерів» зіграли Павло Овчаренко (голова правління ЗАТ «Укртатнафта»), Петро Мірошников (президент НК «Альянс-Україна»), Микола Чорний (представник президента НК ЛУКОЙЛ, генеральний директор ПІІ «ЛУКОЙЛ-Україна»), Олександр Городецький (президент ТД «ТНК- Україна»). Підписанти постараються розробити формулу, за якою визначатимуть вартість палива залежно від світових цін на нафту. А поки що суть домовленостей полягає в тому, що нафтотрейдери зобов’язалися пожертвувати своєю рентабельністю на користь мереж автозаправних станцій, щоб ціна реалізації бензину А-95 у всій Україні не перевищувала 2,9 гривні за літр (за ціни нафти не вище $225 за тонну).

При цьому перший віце-прем’єр двічі пригрозив: якщо на якійсь заправці ціна буде вищою, це розцінюватимуть як надприбуток і цим почнуть займатися всі, кому належить...

А що натомість пообіцяв нафтотрейдерам уряд? Протягом наступного тижня знімуть обмеження на експорт нафтопродуктів, скасують надані уряду та регіональній владі повноваження із регулювання граничних цін на нафтопродукти. Чи «спрацює» цей важіль заднього ходу? Принаймні, відповідаючи на запитання «Дня» про внесок уряду в досягнутий iз нафтотрейдерами компроміс, М. Азаров назвав поступкою уряду вже те, що він веде з трейдерами цей діалог.

Жорстку позицію зайняв і енергетичний віце-прем’єр Андрій Клюєв. Він заявив, що уряд не гратиме в піддавки в питаннях державної власності, маючи на увазі додаткову емісію акцій «Укртатнафти». Він також спростував і назвав «чистої води провокацією» чутку про намір українського уряду в обмін на бензин продати нафтопровід Одеса — Броди.

Утім, без порозуміння з нафтотрейдерами Кабінету Міністрів на ринку нафтопродуктів лад не навести. Тим більше, що рівень проникнення російського капіталу в галузь такий, що войовничість Кабміну виглядає дещо демонстративною.

На останньому засіданні Кабінету Міністрів прем’єр-міністр Віктор Янукович заявив, що вжиті урядом заходи вже дають результати. За його словами, в деяких регіонах на деякі марки бензину зростання цін призупинене. Подекуди ціни навіть трохи знизилися. На той момент це були швидше побажання, бо заборона на експорт світлих нафтопродуктів не принесла очікуваного результату: компанії нарощували обсяги експорту з початку року, а тому тимчасове його обмеження пережили стоїчно. Джобберам також вдалося обійти настійні прохання Кабміну — крім заправних станцій, які належать державним компаніям, ціни ніхто не знизив. Загалом, обіцяне віце-прем’єром Андрієм Клюєвим 10-відсоткове зниження ціни на бензин не відбулося. Як інструмент і значною мірою засіб залякування для нафтотрейдерів використовували загрозу державного регулювання граничного рівня цін на паливо.

Характерно, що напередодні описаної зустрічі експерти ринку нафтопродуктів досить скептично ставилися до можливої перспективи спільних дій для подолання кризи. За їхніми словами, кожна зі згаданих прем’єром компаній має щонайменше одну, але серйозну причину для того, щоб близько з урядом не дружити, а поторгуватися. У «НК «ЛУКОЙЛ» навряд чи вже забули про невдачу з «Азмолом». «Татнафта», швидше за все, рада була б нагадати уряду про принципову позицію Фонду держмайна щодо додемісії на Кременчуцькому НПЗ. І, звичайно ж, ще не стала легендою знехтувана урядом пропозиція ТНК-ВР про реверсне використання українських нафтопроводів. Що протипоставив цим доводам український уряд, поки що залишається таємницею. Хоча головний козир, мабуть, мав приблизно такий вигляд: «…якщо вони працюють на нашій території, то повинні грати за нашими правилами та не збурювати регіони». Таку позицію уряду озвучив міністр палива й енергетики України Сергій Тулуб. Можливо, саме така тактика і принесла плоди: перші особи ЛУКОЙЛу і ТНК-ВР після зустрічі з прем’єром заявили про намір спробувати допомогти стабілізувати ринок. Проте тоді обидва стверджували, що про жодні цінові обмеження поки що не йдеться, і, залежно від зовнішньої кон’юнктури, можливе подальше зростання цін на бензин. Імовірно, головним аргументом нашого уряду були поклади мазуту, які в зв’язку із забороною на експорт мало не закупорили всі українські НПЗ. Обнадіявши росіян перспективою зняття обмежень на експорт, уряд вирішив цю проблему і змусив йти на поступки й протилежну сторону.

За стабілізацією ринку стежитиме спеціально створена робоча група на чолі з Миколою Азаровим. Зладжені зусилля всіх учасників теоретично повинні привести до того, що наприкінці наступного тижня ситуація буде стабілізована.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати