Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Ростіть, дітки, до 40 градусів?

15 липня, 00:00

Лілія Григорович, народний депутат Верховної Ради й лікар за фахом, поділилася сумними враженнями: на вечірці, яку проводили підлітки, вони пили лише лимонад. Але через короткий час пані Лілія помітила у дітей порушення координації рухів. Як з'ясувалося, на столі були слабкоалкогольні напої, або "алкопопси".

Назву "алкопопсів" набули на ринку Європи ззовні безневинні напої міцністю 4-9 градусів. Це суміш лимонаду зі спиртом. Батьківщина їх - Велика Британія, яка два роки тому випустила перші алкопопси "Ту догз" та "Хупер Хуч". На сьогодні їх уже 50 сортів. Завозяться вони і в Україну. Поки що державні органи вилучають з торгівлі неякісні алкопопси. Такі, приміром, як польський шести-семиградусний "Дон вітто", де плавають невідомі пластівці тощо. Але Європа вже говорить про вилучення алкопопсів не лише за ознакою якості... Там постало питання про суворе обмеження їх реклами і продажу підліткам.

Виявляється, найбільша підступність їх у тому, що з ними підліткам легше призвичаїтися до алкоголю. Наркологи вже мають випадки зриву в лікуванні алкоголіків через вживання ними "малого алкоголю". А як розцінюють появу алкопопсів у нас, в Україні? Публікуємо дві точки зору фахівців.

Костянтин КРАСОВСЬКИЙ, директор Інформаційного центру з проблем алкоголю та наркотиків:

- Хоча представники західної алкогольної індустрії офіційно заявляють, що випускають алкопопси тільки для дорослих, дослідження, проведені у Великій Британії виявили, що п'є їх переважно молодь 12-17 років. Представник однієї з компаній пояснив функцію алкопопсів як полегшення для підлітків переходу від "солодкої водички" на алкоголь. Та і яскравий дизайн напоїв говорить про спрямованість саме на молодь.

Опитування серед 12-річних дітей показало: діти вживали алкопопси, не усвідомлюючи, що це алкоголь. А за вечірку дитина може випити 5-7 пляшок, що рівнозначно пляшці горілки. Більше того, за попередніми даними інституту токсикології України, спирт в алкопопсах більш шкідливий, ніж у горілці. Причина цього - менший контроль за якістю цих напоїв.

Декларація, розроблена членами Європарламенту, яка закликає до обмежень продажу напоїв типу "Рум-коли" підліткам, вже підписана 201 країною. В Італії не стали чекати загальноєвропейських дій, а ввели на алкопопси великий податок.

Зупиняти продаж алкопопсів ніхто не збирається, але комісія Верховної Ради України з питань охорони здоров'я, материнства та дитинства офіційно увійшла до комісії з фінансів з пропозицію про внесення змін у законодавство і зменшення "градусного розділу", що відмежовує алкоголь від безалкогольних напоїв, до європейського рівня. В Україні ця межа становить 8,5 %. Тоді як у Європі - 1,2 %. Якщо те саме буде зроблено в Україні, то бляшанки з "Гольфом" (Ізраїль) та "Шампанське" (Польща) не з'являться у кіосках та на базарах, оскільки з нового року там заборонено торгувати алкоголем. Не будуть продані вони й дітям (як, до речі, робиться в самих Ізраїлі та Польщі). Чи вистачить у Верховної Ради мужності прийняти таку ухвалу, чи вона чекатиме поки спиртовики почнуть додавати алкоголь у молоко для немовлят, аби швидше прилучити їх до своєї продукції, покаже час. Що ж до батьківщини алкопопсів, то у Великій Британії розглядається у другому читанні законопроект про право поліції вилучати алкопопси у підлітків і карати дорослих, які купують дітям підступний напій.

Микола СИЧЕВСЬКИЙ, директор київського колективного заводу "Росинка":

- Ще в сімдесяті роки ми мали розумну постанову про збільшення випуску слабкоалкогольних напоїв. Мета - переключення інтересу молоді з міцних напоїв та самогону на "малий алкоголь". "Росинка" виробляє продукцію на натуральній основі сокомістких екстрактах. Спирт ми одержуємо з найкращих спиртзаводів України і контроль над нашими "Джин-тоніком", "Віскі-колою", "Росинкою-вермутом", "Росинкою-сангрією" та "Росинкою-біттером" дуже суворий. Пляшка напою дорівнює 8 грамам горілки. Але ящик напоїв ніхто одразу не випиває. Навіть у найвіддаленішій перспективі, через алкопопси почне спиватися той, хто зіп'ється і без нього.

Проблема полягає в іншому. Алкогольний бар'єр - річ не однозначна. Приміром, в кефірі 1,2 % алкоголю, в квасі 1,5 %. Хіба це алкогольні напої? Ми не у Великій Британії і не можемо сліпо копіювати їхні дії. Якщо бар'єр буде знижено, я бачу такі перспективи: збиткову продукцію ми одразу перестанемо випускати. Наше місце на ринку миттєво захоплює фальсифікована продукція - невідоме вино, шампанське та їхні підробки. А головне - місце вітчизняного виробника посяде багатий іноземець. Він сплатить всі податки. Та чи зміниться щось від цього для українського споживача?

Адже не лише підлітки, а й їхні батьки не вміють, вибачте, пити. Не в розумінні - багато, а в розумінні - культурно. Кожен, хто вміє читати, на наших етикетках розгледить градуси. Ми попереджаємо споживача про вміст алкоголю. Далі - наступає його відповідальність за свої дії.

Не можна не погодитись з Миколою Петровичем - культури споживання спиртного у нас немає. Слушною здалася і пропозиція проведення "круглих столів" для з'ясування питання і широкого висвітлення проблеми у пресі. Приймати закони, не враховуючи думки виробників, дійсно безглуздо. Адже, як і у випадку з алкопопсами, можна не врахувати віддаленої дії.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати