Єдине виправдання існування військової промисловості – це безпека народу
Альфред Нобель, шведський хімік, винахідник динаміту, засновник Нобелівських премій

Місто з мрій

Про Париж весняний і аромат кави
7 квітня, 2017 - 12:12

Атмосфера Парижа вимагає відмовитися від вражень туриста. Тут необхідна підготовка. Для мене особисто Париж — це перш за все Хемінгвей, який десь тут, ще до часів своєї популярності, пив каву і писав оповідання. Кава — це єдине, що він міг собі дозволити тоді. Саме в цей період народжувався Хемінгвей як письменник. В обмеженні себе серед принад міста, яке у більшості асоціюється з суцільним святом, цей геній відточував свою інтерпретацію перцепцій людської долі й характерів. Коли дивишся на парижан, то мимоволі починаєш у своїй уяві малювати їхні портрети. Ось турист, а ось дідусь, який, очевидно, прожив тут усе життя...

Навряд чи, якби я була там як просто турист, встигла б відвідати таку кількість культурних та мистецьких місць. Що варто побачити, прочитати про історичні місця Парижа або переглядати на фото? Це все тільки доповнення до неймовірного виру вражень, коли бачиш все наживо! Це потік культурної та історичної енергії, який, як магніт, притягує мільйони туристів із різних країн світу.

«СВЯЩЕННА РІЧКА» І НІЧНЕ МІСТО

Наше знайомство зі столицею Франції розпочалося з прогулянки на човні Сеною, яку називають «священною річкою» — відкрилися краєвиди Парижа, що дух перехоплювали. Особливо гарно під час заходу сонця, коли нічне місто немов підсвічує свою неймовірну архітектуру.

Тут відчуваєш гармонію міста, захоплюєшся і закохуєшся у Париж. Після екскурсії стільки емоцій, що спати зовсім не хочеться! Є бажання ще більше дізнатись та побачити, зрозуміти, в чому ж магія цього міста....

СТИЛЬ

За чотири дні я побачила лише декілька авто червоного кольору, а всі інші були стриманого чорного, сірого та синього. Те ж саме можна сказати і про одяг парижан. Тут панує витончена класика французького шарму і стилю — сучасного, але все-таки стриманого...

Спорт як стиль життя! Зранку можна побачити, як чимало парижан бігають вулицями, парками, дорогами, вздовж Сени. Вікові категорії дуже різні. Найцікавіше те, що вони не просто турбуються про свою фігуру, але дбають про здоров’я у першу чергу. Полюбляють містяни й їздити на велосипедах (вдягнуті у діловий костюм)...

У «ГОСТІ» ДО... РОДЕНА

Наша культурна програма розпочалася з виставки скульптура, який нікого не залишить байдужим, так би мовити, «слідами Мікеланджело» — Гранд Палац та Огюст Роден. Усе своє життя митець боровся за право жити і творити в своєму стилі, руйнуючи канони. Його роботи заворожують, а кожна лінія, мазок скульптур — це просто диво. Точність передачі м’язів викликають відчуття, що зараз скульптура оживе. Найбільше уваги О. Роден приділяв кінцівкам, які він створював дуже масивними.

У Гранд Палаці такі шедеври майстра, як «Мислитель», «Громадяни Кале», «Поцілунок», зачаровують усіх відвідувачів виставки. Кожна скульптура сповнена внутрішньою силою і духовною величчю. «Мислитель» — найвідоміша робота майстра. Тут, як і в багатьох скульптурах Родена, позначилися його захоплення Данте і «Божественною комедією», а також традиціями Мікеланджело... За початковим задумом автора, скульптура називалася «Поет» і була частиною композиції «Ворота пекла».

Цікава історія створення «Поцілунку». Деякі мистецтвознавці вважають, що Роден зобразив на ній себе та свою кохану, хоча історично відомо, що скульптор узяв за основу героїв «Божественної комедії» Данте...

Зображення Оноре де Бальзака дивує та наповнює бажанням роздивлятися, адже скульптор зобразив письменника без прикрашення, максимально наближеним до того, яким він був у житті — у халаті, що любив носити вдома, створивши контрастні риси обличчя, намагаючись передати творчу силу, а не таким, яким зазвичай звикли його бачити... Цікаво, що Огюст Роден довго працював над цією роботою, аналізуючи життя літератора, адже особисто ніколи не був із ним знайомий.

Однією з «родзинок» виставки є графічні картини майстра, які він створював перед тим, як виконувати скульптуру.

ШЕДЕВРИ ІМПРЕСІОНІСТІВ ТА ПОСТІМПРЕСІОНІСТІВ

Наступна наша  зупинка — це знаменитий Музей д’Орсе — національний музей мистецтв у Парижі, який розташований у будівлі колишнього вокзалу на лівому березі Сени. Тут представлено переважно французький живопис, скульптура та прикладне мистецтво 1848—1914 років. Основу експозиції складають роботи імпресіоністів та постімпресіоністів. Музей відомий  перш за все шедеврами Моне, Деґа, Ренуара, Ван Гога...

Стіни музею пофарбовані в темні кольори. Як зазначають експерти, великою помилкою є світлі стіни в музеях. Темні стіни та спеціальне підсвічування додають певної містики пейзажам, які виставлені в музеї, такі як «Мадлен у лісі кохання» Еміля Бернара, «Зоряна ніч над Роною» Вінсента ван Гога, «Мрія» Пєра Сесиль Пюві де Шаванна.

СКАРБИ СІНЕМАТЕКИ І ЦЕНТР ЖОРЖА ПОМПІДУ

А зараз хочу розказати про те, що іноді забувають туристи, але варто звернути увагу. Французька синематека — найбільший у світі архів фільмів і усіляких документів, пов’язаних з кінематографом, — розташована в паризькому районі Берсі. Синематеку було засновано в 1936 році Жоржем Франжю та Анрі Ланглуа як некомерційну організацію для реставрації та збереження кінострічок, а також для демонстрації картин. Нині у її фондах понад 40 тисяч фільмів, а також тисячі матеріалів — це сценарії, ескізи, декорації, костюми, апаратура, афіші, фотографії.

Як зазначив директор зі зв’язків із громадськістю Крістоф Міхайлов, фінансується структура частково від інвесторів, а частково від продажу квитків. Попит та зацікавленість людей до синематеки великий...

Центр Жоржа Помпіду відрізняється своїм стилем та наповненням (це одне з найбільш відвідуваних місць французької столиці й займає третє місце за популярністю після Лувру та Ейфелевої вежі).

Зустрічав нашу групу представників ЗМІ з різних країн світу президент Центру Ж. Помпіду — Серж Лавінь. Він нагадав, що у 2017-му Центр відзначатиме своє сорокаріччя, й заходи планують проводити по всій Франції. У програмі святкування — 50 виставок, 15 шоу, а також концерти і вистави, які протягом року ставитимуться в 40 містах.

Центр Помпіду включає не тільки Музей сучасного мистецтва та велику бібліотеку, а й концертні та виставкові зали, Інститут дослідження та координації акустики й музики. Там можна побачити виставки сучасного мистецтва. Якщо вирішите відвідати вернісаж, то краще замовити екскурсовода, бо роботи дуже оригінальні й не завжди зрозуміла суть, але це треба добре роздивлятися... Масштаби Центру наскільки великі, що за день усе дуже важко оглянути.

ПАЛАЦ ГАРНЬЄ І ВИСТАВКА ВІД КУТЮР

Офіційна презентація культурного сезону-2017 відбулася в Палаці Гарньє (легендарний Оперний театр у Парижі) за участю міністра культури Франції Одрі Азулайті та міністра внутрішніх справ Франції Маттіас Фекль. Вони зазначили, що для них дуже важливим є саме культурний розвиток Парижа та Франції, й дуже зацікавленні у тому, аби якомога більше туристів приїздили в їхню країну. У цьому напрямі залучають експертів для  широкої популяризації культури Франції у світі, й саме це є одним із найважливіших завдань.

Прикрасою вечора була музична програма, в якій представили оперні номери, балет, драматичний номер (уривок із Шекспіра) та виступ популярної сучасної групи.

Нагадаю, будівлю театру, що розрахована на 2200 осіб, споруджено було ще у 1870-х в еклектичному стилі за проектом французького архітектора Шарля Гарньє. На фасаді напис: Acadйmie Nationale de Musique (Національна музична академія). Це незабутнє місце! Тут ти відчуваєш себе комфортно у вечірній сукні та на підборах. Ну, ти просто не можеш прийти сюди у кросівках або кедах (що зараз до речі модно та актуально, але точно не тут)...  Модниці світу, ви маєте це побачити — чорні сукні серед античних скульптур!

До речі, у рамках Паризького тижня моди в Будинку-музеї Бурделя відбувається виставка Balenciaga. Це збірка виключно з чорних суконь та інших предметів одягу із архівних колекцій Balenciaga. Тендітні та розкішні, стримані та урочисті, всі вони тільки чорного кольору, і кожну сукню хочеться вдягнути. Треба зазначити, що куратори вдало обрали майданчик для проведення виставки, розмістивши кутюрні речі серед творів античного і стародавнього мистецтва, що ще більше підкреслює велич модельєра та його бачення моди. Те, що актуально навіть сьогодні, створювалося аж у 1960-х. Крім суконь, відвідувачі виставки можуть побачити ескізи, які малював кутюр’є.

ХАЙ ЛУНАЄ МУЗИКА!

Паризька філармонія — чудовий концертний зал, який  був відкритий у 2015 році. Дизайном та акустикою займалася Нідерландська фірма. Особливістю є те, що тут не тільки відбуваються концерти, а й є можливості для навчання музикантів. Для цього пристосовані спеціальні зали — студії, які вміщують велику кількість різноманітних музичних інструментів, на яких усі охочі можуть спробувати свої сили і навики та удосконалити їх. Навчання тут проходять як у групах, так й індивідуально.

МАГІЯ ЛУВРУ

Приїхавши до Парижа, ви обов’язково відвідуєте Лувр — один із найбільших музеїв світу. Тут можна ходити тиждень і все не встигнеш роздивитися, а тому треба вибрати щось із програм, які пропонує музей, та обрати для себе найбільш цікаве. Нам пощастило відвідати виставку «Вермеєр і майстри жанрового живопису», яка стала найбільшою ретроспективою нідерландського живописця у Франції.

Велика увага приділена деталям зображеним на картинах, за рахунок цього вони неначе живі. Особливістю картин Вермеєра є сюжет та приховані смисли, які можна зрозуміти тільки якщо добре знаєш традиції, звичаї та упередження того часу.

На виставці можна побачити багато паралелей Вермеєра та інших живописців того часу. Вони всі мають схожі сюжети, але кожен у своєму виконанні. Наприклад, Ян Вермеєр «Жінка, що тримає ваги» (1664 р.) та Пітер де Хох «Жінка, що тримає ваги» (1664 р.)

РЕЗИДЕНЦІЇ КОРОЛІВ

Палац Фонтенбло — резиденція королів Франції. У дитинстві я мріяла жити в часи королів, бальних суконь та палаців. Немов потрапляєш у казку... Для мене тут підтвердилися та ще більше відкрилися мої уявлення. Нагадаю, Наполеон Бонапарт був останнім імператором, який використовував палац як резиденцію, отже, основна маса речей, архітектурне оформлення та інше залишилося саме таким, як за часів його правління. Тут збережено виставку портретів самого Наполеона та членів його родини. Не можна не звернути уваги на вбрання того часу, де підкреслено бажання імператора виглядати як правитель. Оформлення коридорів, вбиралень, спалень — усе показує помпезність та прагнення до величного.

Цікавою «родзинкою» є виставка дитячих іграшок, які включають у себе маленькі гармати, пістолі та все те, що потрібно було знати майбутнім правителям і те, чого їх навчали ще з дитинства...

Версаль описати словами дуже важко! Але атмосферу часів французьких королів, гармонію архітектурних форм того часу, неймовірний ландшафт, історичне значення збережено на всі 100! Така потужна історична атмосфера, потрясаюча архітектура — все це не може не вражати. А фраза: «Париж — побачити і закохатися» — дуже влучна.

«День» дякує за запрошення.

Подорож відбулася за сприяння Національного агентства розвитку туризму в Франції «Ату Франц», за участю та підтримки мерії Парижа та Міністерства культури Франції.

Ярослава ЯТЧЕНКО, «День» , фото автора
Рубрика: 
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments