Вдосконалюватися - значить змінюватися, бути досконалим - означає змінюватися часто
Вінстон Черчилль, державний діяч Великої Британії, письменник, найбільше відомий як прем'єр-міністр цієї країни у роки Другої світової війни, лауреат Нобелівської премії з літератури 1953

Подарунок друга

Росія підняла експортне мито на нафту. Бензин подорожчає
28 вересня, 2002 - 00:00

З 1 жовтня в Україні подорожчає бензин. Про це у четверг оголосило Міністерство палива й енергетики. Причиною пiдвищення цін стане рішення Росії збiльшити експортне мито з $ 21,9 за тонну до $ 26,2. Наша країна не входить до Митного союзу СНД, отже нафта для неї подорожчає істотно. Наприклад, Кременчуцький нафтопереробний завод із жовтня отримуватиме сировину за ціною $ 190 — 200 за тонну, хоч сьогодні поставки здійснюються за $ 170.

Наскільки виросте ціна бензину на АЗС, Мінпаливенерго прогнозувати не наважується. Консультації з компаніями, які постачають нафту в Україну, відповіді на це запитання не дали. Єдине, про що уряду начебто вдалося домовитися з найбільшими нафтотрейдерами, що одночасно є власниками НПЗ, щоб ціни зростали не вибухоподібно. «Вони пообіцяли перерозподіляти свої витрати на сплату експортного мита між пальним різних марок. Наприклад, мазут подорожчає трохи більше, а бензин, може, трохи менше», — повідомив перший заступник держсекретаря Анатолій Корзун. Він не зміг назвати аргументи, які навів Кабмін у дискусії з нафтовими компаніями. Тому неясно, що ж може примусити власників НПЗ стримувати ціни. Не виключено, що ціни на різних заправках зростатимуть неоднаковими темпами.

Характерно, що рішення про підвищення експортного мита на нафту Москва прийняла без яких-небудь попередніх консультацій із Києвом. Хоч раніше президенти двох країн доручили своїм урядам максимально інформувати одна одну про подібні плани. Головною причиною, що спонукала Росію підняти мито, стала необхідність погашення нею наступного року величезної суми боргів перед іноземними кредиторами. Йдеться про суму понад $ 20 мільярдів. Нафтове експортне мито є дуже істотною статтею прибутків російського бюджету. Виходить, що починаючи з жовтня, українські водії почнуть оплачувати зовнішні борги північного сусіда. У 2003 році прибутки бюджету Росії від мита на нафту, що поставляється в Україну, досягнуть $ 0,5 мільярда.

Проте більш серйозною загрозою, ніж підвищення цін, може стати загальне зниження цінової привабливості українського ринку для російських постачальників нафти. Вони останнім часом помітно знизили обсяги поставок сировини на переробні заводи в Україні, а після підвищення експортного мита ця тенденція напевно посилиться. Та ж «ТНК» не приховує, що сьогодні більше заробляє, постачаючи нафту Казахстану чи Китаю, ніж Україні. Навіть якщо нафту транспортувати через Одесу до країн Середземномор’я, російські компанії отримують більший прибуток, ніж якщо залишатимуть її для переробки з метою продажу бензину в нашій країні.

Однак Мінпаливенерго запевнило, що запаси палива на українських НПЗ достатні, щоб повністю задовольняти попит внутрішнього ринку. Також керівництво Міністерства впевнене в тому, що російські компанії, що контролюють більшість українських НПЗ та АЗС, не будуть спекулювати і створювати штучний ажіотаж. При цьому держчиновники посилаються на меморандум про співпрацю, підписаний між урядом і найбільшими нафтотрейдерами. Отже, ціни виростуть, але наскільки, точно поки не знає ніхто. Приблизно, подорожчання автомобільних марок пального може становити від 10 до 20%.

Сергій СИРОВАТКА, «День»
Рубрика: 
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments