Все можна виправдати високою метою — та тільки не порожнечу душі.
Павло Тичина, український поет, перекладач, публіцист, політичний і громадський діяч

У кампанії Кучми використовувалася агітація у день виборів

2 листопада, 1999 - 00:00

Команда чинного Президента Леоніда Кучми напередодні і в день виборів, окрім прямої реклами цього кандидата, використала приховані прийоми агітації і зробила максимум можливого для недопущення у національний телеефір основних опонентів.

Найгучнішим телескандалом передвиборного тижня стало скасування чотирьох із запланованих п'яти теледебатів за участю всіх кандидатів у програмі каналу «1+1» «Епіцентр- дебати». Офіційною причиною стала хвороба ведучого програми В'ячеслава Піховшека, але багато хто вважає, що програму було знято з ефіру під тиском президентської адміністрації після невдалої появи Леоніда Кучми в ефірі першого випуску програми.

Однак, окрім лобових, застосовувалися і більш витончені прийоми.

30 жовтня велика частина сюжетів УТН була присвячена наслідкам Великої вітчизняної війни, спогадам ветеранів, порівнюванням мирного часу і воєнного. У ефірі програми новин йшли сюжети про жахи воєнного часу. Під загальним лозунгом — «тільки б не було війни» — звучали і висловлювання ветеранів. Всі вони практично зводилися до однієї думки — «краще відносна стабільність, ніж війна».

Очевидно, що сюжети УТН були розраховані на найбільш активну категорію виборців — пенсіонерів. Нагадування про війну в переддень виборів істотно впливають на людей, котрі пройшли її й жили в післявоєнний час.

Вранці у день виборів на державному каналі УТ-1 без попереднього анонсування був показаний документальний відеофільм про звірства в Чечні. Фільм складався з кількох сюжетів, відзнятих невідомими людьми. Деякі фрагменти фільму — показ подробиць відрізання і відрубування голів заручників, котрі перебувають у чеченському полоні, відрізання пальців — просто шокуючі.

Те, що фільм транслювався на українському державному каналі саме в день виборів, є прямим доказом його використання у виборчій технології.

Наслідок цієї пропагандистської кампанії можна побачити на прикладі 69-річної київської пенсіонерки Оксани Василівни. Вона віддала свій голос за Леоніда Кучму, тому що «він нікуди не втручається, ми живемо без війни — і це найголовніше».

Крім того, в день виборів, коли заборонено агітацію, канал УТ-2 показував 10-хвилинний виступ Кучми на заключному концерті-конкурсі народної творчості у Києві. У своєму виступі він обіцяв допомогу працівникам культури. Показ виступу закінчився заставкою: «Проголосуй за своє майбутнє».

У дні перед виборами і у день виборів на державному каналі транслювалися ролики типу — автолюбитель, порпаючись у моторі свого автомобіля червоного кольору, думає, «міняти машину, чи не міняти». Після його роздумів про те, що машину ще можна відремонтувати, немолода жінка в кадрі говорить: «Почекай міняти».

Експерти подібні сюжети відносять до прихованої агітації. При цьому, довести те, що сюжети носять агітаційний характер, практично неможливо. Українське законодавство не визначає ступеня відповідальності за проведення прихованої агітації, як, проте, і самого поняття — «прихована агітація».

Наталія САВЧЕНКО, ЦЖД
Газета: 

Додати коментар

Фото Капча
Введіть символи з картинки

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ