Все гине там, де володар не є готовий кожної хвилини захищати свою владу, як лев, як вовк, як собака.
Іван Мазепа, український державний діяч

MH-17: коли відповість Кремль?

«Україна має провести власне розслідування катастрофи», — колишній голова СБУ
17 липня, 2017 - 19:33
ФОТО REUTERS

Російська війна проти України своїми трагічними наслідками зачепила не лише нашу країну. 17 липня 2014 року над Донбасом зенітним ракетним комплексом «Бук» російського виробництва був збитий рейсовий пасажирський літак Malaysia Airlines. Він виконував регулярний рейс MH-17 з Амстердама (Нідерланди) до Куала-Лумпура (Малайзія). Унаслідок трагедії загинули 298 осіб (283 пасажири та 15 членів екіпажу, в тому числі 80 дітей). Найбільше серед загиблих було громадян Нідерландів, Малайзії та Австралії.

Напередодні третьої річниці катастрофи рідні жертв влаштували мовчазний протест біля Посольства Росії у Гаазі. У парку навпроти посольства вони встановили символічну лавку пам’яті, на якій прикріплена меморіальна табличка з написом: «Чекаємо на відповідальність та повну ясність», йдеться на сайті rtlnieuws.nl. Нижче додано напис російською мовою: «Гуманність вища за політику». Впродовж години рідні жертв сиділи у парку. Вони вимагали від Росії «припинити грати в ігри», розкрити правду про трагедію та передали письмове звернення у російське посольство.

ФОТО АРТЕМА СЛІПАЧУКА / «День»

Раніше, як відомо, Нідерланди заявили, що п’ять країн, включно з Україною, які співпрацюють у розслідуванні, погодилися, що судовий процес відбуватиметься у Нідерландах. Малайзійський міністр транспорту Ліу Тіонґ Лаі нещодавно повідомив, що до кінця року будуть відомі імена підозрюваних у причетності до злочину. Ще раніше головний прокурор Нідерландів Фред Вестербеке сказав, що його відомство зібрало дані про 100 осіб, включно з тими, хто організовував транспортування ракетної установки з російської території на українську і назад.

«Рішення про переслідування відповідальних осіб за збиття малайзійського літака у голландському суді має певні переваги для Нідерландів, — коментує «Дню» стратегічний аналітик, Гаазький центр стратегічних досліджень Сійбрен де ЙОНГ. — Таким чином, ми уникаємо складних питань стосовно того, яка законодавча система застосовуватиметься, уникаємо дискусії про те, хто буде платити за юридичні процедури. Трибунал ООН був би кращим, але цей шлях був заблокований Росією в минулому році. Процес, як і організація будь-якого іншого міжнародного суду, зайняли б надто багато часу, як і необхідність вирішити міжнародні питання щодо видатків на провадження такого суду».

ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

«Суд у Нідерландах не може розглядати питання відповідальності держав. Питання відповідальності держав може розглядати єдина міжнародна судова установа — міжнародний суд ООН, на юрисдикцію якого Росія не погодилася, — коментує «Дню» доцент кафедри міжнародного права Інституту міжнародних відносин КНУ ім. Т.Г Шевченка Микола ГНАТОВСЬКИЙ. — Рішення суду в Нідерландах буде ще одним аргументом для того, щоб говорити про відповідальність РФ, але цього замало для притягнення РФ до відповідальності. Там буде йтись про кримінальні справи, конкретних індивідів, які причетні до підготовки і збиття Боїнга. Поки що юридичних шляхів на міжнародному рівні до притягнення РФ до відповідальності немає».

Згідно з доповіддю експертно-журналістської відомої групи Bellingcat про трагедію літака «Малайзійських авіаліній» на Донбасі, до його збиття безпосередньо причетна Росія, яка є єдиним правдоподібним кандидатом на роль винуватця. Про це повідомляє Deutsche Welle. «Російський «Бук» під номером 332, що належав 53-й зенітно-ракетній бригаді збройних сил РФ, — це єдиний правдоподібний кандидат на роль пускової ракетної установки, що збила Boeing, який здійснював рейс MH-17», — йдеться в розслідуванні Bellingcat.

У Кремлі категорично відкидають висновки слідства Нідерландів. Представники Москви заперечують, що літак збила російська ракета, і покладають відповідальність на Україну. Також Росія скористалася своїм правом вето у Раді Безпеки ООН, щоб заблокувати створення міжнародного суду у справі рейсу MH-17. «Зауважу, що перед Україною немає юридичної відповідальності за те, що вона не ввела тоді воєнний стан і не закрила повітряний простір, — каже Микола Гнатовський. — Тому що в України не було відповідної інформації про те, що на території Донбасу може бути техніка противника, яка здатна збивати літаки на подібній висоті і про те, що противник взагалі має намір збивати пасажирські літаки. Важлива деталь — повітряний простір закрила Росія, що дає привід підозрювати, що російська сторона була поінформована про можливість здійснення такого удару».

Складається досить складна та в деякій мірі дивна ситуація. Всі розуміють, що Росія винувата, але притягнути її до відповідальності не можуть. Який вихід? «Більш імовірно, що завдяки провадженню за законодавством Нідерландів суд може виносити жорсткіші вироки, оскільки справа не повинна «конкурувати» з іншими міжнародними злочинами, — вважає експерт з Нідерландів Сійбрен де ЙОНГ. — У нас також є можливість провести судове засідання, яке може бути не ідеальним, але це може забезпечити закриття справи для родичів тих, хто загинув. Безпосереднім наслідком такого вироку буде те, що засуджена людина позбавлятиметься права на вільне пересування, і їй, наприклад буде складно виїхати з Росії».

«В міжнародному праві це працює таким чином: держави, які вважають, що РФ щодо них порушила відповідні закони (в даному разі вчинила підготовку і реалізацію теракту проти MH-17), мають право закликати РФ до відповідальності,  — каже українській правник Микола Гнатовський. — Цими країнами можуть бути Україна, Малайзія, Нідерланди та ін. Відповідальність може полягати в компенсаціях, вибаченнях, наданні гарантій неповторення подібних речей. Якщо вона відмовиться це робити, то згадані держави мають право запровадити проти неї контрзаходи. Такі контрзаходи не можуть мати силовий характер без санкцій Ради безпеки ООН, але вони можуть мати характер, подібний до тих заходів, які вже запроваджені проти РФ за анексію Криму та участь з збройному конфлікті на Донбасі».

Тим часом Валентин Наливайченко, який на час трагедії очолював Службу Безпеки України, вважає, що наша країна має провести власне розслідування катастрофи. «Україна не лише має бути активним учасником міжнародного розслідування злочину MH-17 та бути зацікавленою у встановленні істини, але й провести і поставити крапку у власному розслідуванні. Слідство також має дати відповіді на всі питання, зокрема, якою була головна мета вбивць і чи не мала доля MH-17 спіткати літак AFL2074 «Аерофлоту» для того, щоб дати можливість ворогу розпочати повномасштабне вторгнення в Україну, використавши т.зв. casus belli?» — заявив він. За словами Наливайченка, українська влада має розуміти, що результати розслідування трагедії MH-17 є важливим доказом агресії Російської Федерації проти України, який має бути використаний нею в національному та міжнародних судах.

Іван КАПСАМУН, Валентин ТОРБА, «День»
Рубрика: 
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments