Царство свободи здобувається також сильним примусом над собою.
Михайло Грушевський, український історик, громадський та політичний діяч

«Підтримка України Альянсом є дійсно результативною»

Голова представництва Александер Вінніков — про роль НАТО у посиленні спроможностей ЗСУ і сектора безпеки
6 лютого, 2020 - 19:02
ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

7 лютого 2019 року Верховна Рада ухвалила закон «Про внесення змін до Конституції України (щодо стратегічного курсу держави на набуття повноправного членства України в Європейському Союзі та в Організації Північноатлантичного договору)», ініційований Президентом Петром Порошенком. Зрозуміло, що це рішення має стратегічний характер, і залишається лише втілити його у життя, виконати необхідні умови, щоб приєднатися до цієї єдиної у світі дієвої організації колективної безпеки.

«День» звернувся до голови представництва НАТО в Україні Александера ВІННІКОВА з проханням розповісти про стан військового співробітництва України і НАТО, зважаючи на заяви президента США Дональда Трампа про те, що Європа повинна надавати більше військової допомоги Україні?

«СОЮЗНИКИ ПРОДОВЖУЮТЬ ЗАСУДЖУВАТИ НЕЗАКОННУ І НЕЛЕГІТИМНУ АНЕКСІЮ КРИМУ РОСІЄЮ ТА ЇЇ ДЕСТАБІЛІЗУЮЧІ АГРЕСИВНІ ДІЇ НА СХОДІ УКРАЇНИ»

— Тут ідеться насамперед про питання двостороннього оборонно-технічного співробітництва, і рішення про збільшення такої двосторонньої допомоги повинні приймати національні уряди, яких це стосується.

— НАТО є організацією, що базується на принципі консенсусу. Це означає, що у 2014 році, після початку російської агресії проти України, всі 29 країн НАТО погодилися з тим, що підтримка розбудови спроможностей та розвитку потенціалу в Україні має посилюватися. Ця єдність залишається. Союзники продовжують засуджувати незаконну і нелегітимну анексію Криму Росією та її дестабілізуючі агресивні дії на сході України та у Чорноморському регіоні. НАТО збільшило свою присутність у Чорному морі та посилило військово-морське співробітництво з Україною.

Ми можемо бачити, що підтримка України Альянсом є дійсно результативною. Завдяки Комплексному пакету допомоги для України, який було затверджено Комісією Україна — НАТО на саміті НАТО у Варшаві у 2016 році, НАТО зобов’язалося підтримувати Україну в досягненні мети впровадження реформ у галузі безпеки та оборони відповідно до стандартів і принципів НАТО, надаючи консультації на стратегічному рівні, а також через 40 спеціально розроблених заходів підтримки.

Через десять Цільових фондів країни НАТО виділили понад сорок мільйонів євро на підтримку України в таких сферах, як командування і управління, кібербезпека та медична реабілітація. Ми допомогли пораненим військовослужбовцям, жінкам та чоловікам отримати необхідне лікування. Ми надали Україні допомогу з підвищення стійкості до гібридних загроз та кібератак. Ми також збільшуємо нашу підтримку в Чорноморському регіоні за допомогою збільшення кількості навчань, портових візитів та обміну інформацією. Це лише кілька прикладів нашої підтримки. І багато країн Альянсу сприяють цим зусиллям.

«КРАЇНИ АЛЬЯНСУ ВИСОКО ЦІНУЮТЬ ТОЙ ФАКТ, ЩО УКРАЇНА ПРОТЯГОМ ЗНАЧНОГО ПЕРІОДУ ЧАСУ АКТИВНО СПРИЯЄ ЄВРОАТЛАНТИЧНІЙ БЕЗПЕЦІ»

— Чого намагається досягти НАТО у процесі співпраці з Україною у військовій сфері?

— Військове співробітництво між НАТО та Україною зосереджено на таких засадах, як спільна безпека, взаємосумісність сил, розвиток потенціалу та реформування Збройних сил України на основі цілей та завдань, визначених в Річній національній програмі Україна — НАТО, Стратегічному оборонному бюлетені та інших національних документах.

Країни Альянсу високо цінують той факт, що Україна протягом значного періоду часу активно сприяє євроатлантичній безпеці, доправляючи війська для співпраці із особовим складом з країн НАТО та країн-партнерів. Незважаючи на російську агресію проти України та конфлікт на Донбасі, що триває, Україна продовжує брати участь в операціях та місіях під проводом НАТО.

Ключовою метою співпраці в цій галузі є посилення демократичного нагляду за Збройними силами та оборонними інституціями України, як це було визначено в Законі «Про національну безпеку України» від червня 2018 року. Тепер наші радники підтримують своїх українських колег у розробці нової Стратегії воєнної безпеки України і нового Стратегічного оборонного бюлетеня — документів, які мають закласти стратегічну основу для подальшої оборонної реформи після 2020 року.

НАТО надає фахову підтримку і настанови щодо реформування оборонного сектора України через проведення військового діалогу, консультацій і співробітництва. Ця підтримка позитивно впливає на оперативні спроможності ЗСУ та їх взаємосумісність із силами НАТО. Крім того, це сприяє трансформації та модернізації сил оборони України, і тут ідеться не лише про устаткування та технічні питання. Модернізація також включає в себе впровадження євроатлантичних принципів та кращих практик у більш людиноцентричних аспектах, як, наприклад, питання гендерної рівності, або нова візія сержантсько-старшинського корпусу.

«МИ БАЧИМО ВЕЛИКЕ ВІКНО МОЖЛИВОСТЕЙ ДЛЯ ДОСЯГНЕННЯ УКРАЇНОЮ ЗНАЧНОГО ПРОГРЕСУ В СТРУКТУРНИХ РЕФОРМАХ»

— Яким чином військова співпраця НАТО — Україна впливає на реформу сектора безпеки і оборони України, зокрема на Збройні сили України?

— НАТО допомагає Україні в модернізації структури сил, механізмів командування й управління, реформуванні її логістичної системи, оборонних спроможностей, планування і процедур. НАТО також надає спеціальну допомогу у сферах зміцнення належного управління та боротьби з корупцією.

Якщо говорити з ширшої точки зору, то за останні два роки ми побачили прогрес у багатьох сферах реформи оборони. Країни Альянсу погоджуються з тим, що з 2014 року Збройні сили України пройшли довгий шлях. Їх тактичні та технічні спроможності значно зросли, і вони продовжують користуватися перевагами програм навчання та оснащення від низки країн НАТО.

Але для того, щоб підвищити рівень безпеки в Україні, слід зосередити увагу на структурних, всебічних, інституційних підходах, необхідних для того, щоб реформи мали сталий та незворотний характер. Ми очікуємо, що незабаром буде затверджена нова Стратегія національної безпеки, за якою будуть прийняті вищезгадані Стратегія воєнної безпеки та Стратегічний оборонний бюлетень. Ці документи забезпечать стратегічну основу для подальших реформ відповідно до стандартів та принципів НАТО. І ми визнаємо, що на шляху переходу від розробки та планування реформ до фактичного впровадження їх на практиці залишаються значні виклики. Але ми захоплені тією енергійністю, яку демонструє Україна у досягненні цих цілей, і бачимо велике вікно можливостей для досягнення Україною значного прогресу в структурних реформах у найближчому майбутньому.

«НАТО НАДАЄ ПІДТРИМКУ РЕФОРМАМ СЕКТОРА ОБОРОНИ ТА ПОВ’ЯЗАНОГО З НИМ СЕКТОРА БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ»

— Як НАТО і країни-члени допомагають Збройним силам України у переході до стандартів НАТО та досягненні взаємосумісності?

Заходи військового співробітництва спрямовані на підтримку розвитку спроможностей, системні реформи та трансформацію відповідно до стандартів, принципів, доктрини, концепцій та найкращих практик НАТО. Розробка та впровадження нової доктрини та концепцій є ключовими передумовами реформ та трансформації Збройних сил відповідно до стандартів НАТО.

Визначення необхідних державних ресурсів для оборонної реформи та зв’язок заходів із реформування з українськими планами безпеки та оборони з чіткими проектами із запровадження таких заходів необхідні для досягнення цілей та завдань України у сфері безпеки та оборони.

Така реформа потребуватиме політичної волі, багато роботи та достатніх ресурсів.

НАТО надає підтримку реформам сектора оборони та пов’язаного з ним сектора безпеки України за допомогою низки механізмів та інструментів, доступних у рамках Особливого партнерства Україна — НАТО. Це включає Спільну робочу групу з питань оборонної реформи, Процес планування та оцінки сил (ППОС), Програму з виховання доброчесності (BI), Програму підвищення рівня оборонної освіти (DEEP), інші Цільові фонди та програми розбудови потенціалу, Спільну робочу групу з питань оборонно-технічного співробітництва, а також консультативно-дорадчу групу, яка постійно працює в Представництві НАТО в Україні — в Києві.

Але реальна робота щодо впровадження стандартів, безумовно, знаходиться в царині національної політики.

«ДЛЯ УСПІШНОЇ РЕФОРМИ СЕКТОРА БЕЗПЕКИ ТА ОБОРОНИ УКРАЇНИ МИ ХОТІЛИ Б ЗАКЛИКАТИ НАШИХ УКРАЇНСЬКИХ ПАРТНЕРІВ ЗОСЕРЕДИТИСЯ НЕ ЛИШЕ НА ТЕХНІЧНИХ, А Й НА ЦІННІСНИХ СТАНДАРТАХ НАТО»

— Що ви думаєте про мету Міністра оборони Андрія Загороднюка щодо досягнення відповідності стандартам НАТО за два роки?

— По-перше, слід зазначити, що не існує набору обов’язкових стандартів. Впровадження стандартів є національною відповідальністю. Рішення про проведення належного аналізу та схема подальшої реалізації є суто національними.

Отже, НАТО не має визначеної низки стандартів, обов’язкових для впровадження в Україні, тому це стосується рішення української влади щодо досягнення певного рівня сумісності. І ці рівні не залежать від кількості впроваджених практичних (або «технічних») стандартів. Тому що якість може бути важливішою за кількість.

Однак, для успішної реформи сектора безпеки та оборони України ми хотіли б закликати наших українських партнерів зосередитися не лише на технічних, а й на ціннісних стандартах НАТО, як-от: демократія, належне управління, верховенство права, права людини та основні свободи. Вони включають у себе посилення цивільного контролю та демократичного нагляду за установами безпеки та оборони, відданість принципу мирного вирішення конфліктів, а також здатність та готовність робити свій внесок в операції НАТО.

Таким чином, імплементація стандартів та принципів НАТО потребує глибоких структурних реформ. Минулого року шляхом виборів народ України надав виконавчій та законодавчій гілкам влади безпрецедентний мандат на зміни. Важливо використовувати це унікальне вікно можливостей, щоб досягти значних успіхів на шляху реформ, включаючи реформу оборони.

«РУХ УКРАЇНИ ДО ПРИЙНЯТТЯ СТАНДАРТІВ НАТО ЗБІЛЬШИТЬ ІМОВІРНІСТЬ СПІВПРАЦІ З ОПК КРАЇН АЛЬЯНСУ»

— Яким чином Україна може розкрити повний потенціал військово-промислового співробітництва з країнами-членами НАТО? Що, на вашу думку, може цьому завадити?

— Оборонна промисловість України відома завдяки новаторському підходу і дієздатності, й багато країн НАТО вже співпрацюють з Україною в цій галузі на двосторонній основі. В контексті співпраці з НАТО для України може бути корисним посилення участі у Конференції національних директорів озброєнь НАТО (CNAD).

Місія Конференції та різних її підгруп полягає в тому, щоб забезпечити багатонаціональну співпрацю в галузі забезпечення сумісних військових спроможностей.

Рух України до прийняття стандартів НАТО збільшить імовірність співпраці із ОПК країн Альянсу. Більше того, Україні рекомендується співпрацювати з країнами НАТО, щоб запобігти потраплянню критичних технологій в руки конкурентів або потенційних супротивників. Нарешті, слід зазначити, що подальший шлях України до євроатлантичної інтеграції та наполегливі зусилля з реформування спрямовані на те, щоб зробити умови для майбутнього оборонно-промислового співробітництва більш сприятливими.

На якому етапі зараз заявка Президента України про приєднання України до Програми розширених можливостей? Чи це питання розглядається у штаб-квартирі НАТО?

Статус Партнера розширених можливостей є частиною Ініціатив взаємосумісності партнерів, що були започатковані на саміті НАТО в Уельсі. Метою цієї ініціативи були підтримка та розвиток взаємосумісності сил країни-партнера з силами НАТО після завершення бойових операцій в Афганістані, в яких брали участь багато партнерів. Розширені можливості стали доступними для найбільш передових країн-партнерів. Ці можливості включають регулярні політичні консультації й полегшення доступу до участі в операціях і навчаннях НАТО, обміну інформацією тощо. Україна бере активну участь в операціях та місіях під керівництвом НАТО. Зацікавлення України вітається і розглядається. І ці обговорення дійсно відбуваються наразі в штаб-квартирі НАТО. 

Микола СІРУК, «День»
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ