Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

«Розтяжка» для КС

Упродовж місяця суд має вирішити — чи відповідає Конституції указ Президента про розпуск парламенту, від чого залежить і доля виборів
11 червня, 18:37

11 червня Конституційний суд України розпочав розгляд по суті провадження за конституційним поданням 62 народних депутатів про відповідність Основному Закону указу Президента України Володимира Зеленського про дострокове припинення повноважень Верховної Ради та призначення позачергових виборів до парламенту.

Засідання було відкритим, а отже, журналісти мали змогу фіксувати баталії, які розгорнулися в суді. Для студентів юридичних факультетів, юристів, адвокатів і взагалі фахівців з конституційного права — це був гарний урок для вивчення, осмислення і порівняння зі своєю позицією (в кого вона сформована). Це однозначно стане предметом для вивчення і підвищення рівня знань.

Юридичних тонкощів дуже багато, кому цікаво, запис засідання можна знайти в інтернеті. Логічно, кожна сторона захищала свою позицію, наводячи аргументи. Причому, важливим був не лише зміст, а й стиль виступів.

На початку засідання в залі суду з’явився Президент Володимир Зеленський. Ще напередодні він заявив, що це станеться вперше за 28 років. «Не мені розповідати вам, що таке дух і буква закону, — розпочав свій виступ Зеленський під час засідання КС. — Я впевнений, що рішення про розпуск Верховної Ради України відповідає обом цим критеріям. Народ України аплодує рішенню про розпуск Верховної Ради. Люди впевнені, що оспорювання цього рішення — це просто спроба народних депутатів ще на кілька місяців утриматися в своїх кріслах, за недоторканність і можливість збагачення. І суспільство дуже уважно стежить за цією справою. Ви точно всі про це знаєте, і, думаю, ухвалите справедливе рішення, за яке нам усім не буде соромно і перед своїм народом, і перед своїми дітьми, і перед усіма українцями. Наша юридична позиція незаперечна і досконала. Це доведе мій представник Федір Веніславський. Я зараз йому передаю слово, а сам, з вашого дозволу, залишаю зал, щоб ніхто потім не сказав, що моя присутність впливала на суддів, і рішення було ухвалено під тиском».

Головний аргумент представника Президента в Конституційному Суді полягає в тому, що до коаліції з фракцій «Блок Петра Порошенка» та «Народний фронт» з 29 березня 2016 року входили лише 216 парламентаріїв, а коаліційна угода не передбачала персонального членства в більшості, відповідно це підтверджує відсутність коаліції Верховної Ради VIII скликання впродовж понад двох років. За його Федора Веніславського, відсутність коаліції також підтверджується непроведенням рад коаліції, які мали збиратися на регулярній основі. «Президент України пан Зеленський станом на 21 травня мав усі юридичні підстави, щоб прийняти указ, він повною мірою відповідає Конституції», — сказав представник президента в КС.

«У Президента можуть настати обставини для дострокового припинення повноважень парламенту лише після 17 червня 2019 року, тобто коли сплине місячний термін, гарантований Конституцією України, на формування нової коаліції», — заявив народний депутат із фракції «Народний фронт», один з ініціаторів конституційного подання Ігор Алексєєв. Водночас нардеп зазначив, що після 17 червня настає період, коли, згідно з Конституцією, дострокове припинення повноважень парламенту неможливе через те, що до чергових виборів залишається менше півроку. Алексєєв зазначив, що на момент оприлюднення указу Президента термін у один не сплив. На думку нардепа, це вказує на неконституційність цього указу.

За процедурою судді після завершення відкритої частини слухань перейдуть до закритої. Згідно з законом про КС вони мають ухвалити рішення протягом місяця. Яким буде це рішення, мало хто може наразі спрогнозувати. Зрозуміло лише одне — судді знаходяться в досить складній ситуації, адже впливають різні фактори. З одного боку, довіра громадян до нинішнього складу Верховної Ради дуже низька, з іншого — є Конституція і закони, яких потрібно дотримуватися. Плюс не потрібно забувати про політичний вплив на Конституційний суд. В нашій країні це явище поки нікуди не ділося. Старі політичні сили, які втратили підтримку серед виборців, прагнуть зберегти статус-кво до осені, а новий президент хоче закріпити свій електоральний успіх на виборах. 

«ЯКБИ Я БУВ СУДДЕЮ КС, ТО Я ЗАЯВИВ БИ ПРО АБСОЛЮТНУ НЕКОНСТИТУЦІЙНІСТЬ РІШЕННЯ ПРЕЗИДЕНТА»

Iгор КОЛIУШКО, засновник та голова правління Центру політико-правових реформ:

— Я вважаю, що указ Президента України щодо розпуску парламенту не відповідає Конституції. Він не мав права видавати такий указ, тому що не було підстав статтею 90-ю Конституції України. Якщо Конституційний суд винесе рішення про неконституційність указу, то згідно Основного Закону, згаданий указ втрачає чинність. Відповідно зникає правова підстава для проведення дострокових виборів. Це означає, що виборча кампанія зупиниться. Відповідно наступна виборча парламентська кампанія буде відбуватися восени. Щодо того чому поспішив Президент з питанням перевиборів, то в цьому я вбачаю лише політичний інтерес. Поки ніхто не розібрався, хто такий Володимир Зеленський і що буде робити його команда, то вони мають на меті якомога швидше провести вибори в парламент для того, щоб зіграти на тих самих настроях, які його привели до президентства. А восени вже треба буде розповідати про те, що ти зробив за сто днів. І тоді рейтинги можуть змінитися. Якби я був суддею Конституційного суду, то я заявив би про абсолютну неконституційність рішення Президента щодо розпуску парламенту. І тут я не бачу навіть предметів для дискусії. Я не знаходжу ніяких аргументів для цього рішення.

«РОЗПУСК ПАРЛАМЕНТУ ВВАЖАЮ І КОНСТИТУЦІЙНИМ, І ЗАКОННИМ, ОСКІЛЬКИ ДЕ-ФАКТО НЕМАЄ КОАЛІЦІЇ»

Сергій СОБОЛЄВ, народний депутат, член Комітету з питань правової політики та правосуддя Верховної Ради:

— За три з половиною роки немає ніякої коаліції у Верховній Раді. Тому всі розповіді про те, що ця коаліція була і виконувала свої конституційні функції, не відповідають дійсності. І всі це бачили. Окрім того, будь-який аргумент про те, що коаліція нібито потрібна виключно для того, щоб внести на посаду пропозицію прем’єр-міністра не витримує ніякої критики. Адже якщо ми піднімемо питання, хто саме вносив цю кандидатуру в свій час, то побачимо, що ніякого подання коаліції не було. Це ще одне підтвердження того, що так звана коаліція не виконала своєї елементарної функції про внесення пропозиції щодо прем’єр-міністра. Тому розпуск парламенту вважаю і конституційним, і законним, оскільки де-факто немає коаліції. Вступає право (не обов’язок, а саме право) Президента розпустити парламент. Конституція говорить, що фракції, які нараховують більше ніж половину конституційного складу парламенту, то це і є коаліцією. Тому, якщо немає 226 людей в більшості фракцій, які формують коаліцію, то президент на 30-й день може Верховну Раду розпустити і призначити нові вибори. Безумовно, в цьому питанні може бути не лише юридична, але й політична складова.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати