Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

«Iнакше історія не простить!»

Як Явдоха Пошивайло стала фундаторкою першого в Україні приватного музею гончарства
03 квітня, 10:41
МАЛЮВАЛЬНИЦЯ ЯВДОХА ПОШИВАЙЛО В ДОМАШНЬОМУ МУЗЕЇ ГОНЧАРСТВА. ОПІШНЕ, ПОЛТАВЩИНА. 1979 / ФОТО МИКОЛИ БЕЗНОСА

«Я хочу розповісти про наше прекрасне Опішне. У нас в Опішному золоті майстри, гончарі, кравці, у нас на весь світ усі люди. Наше Опішне славилося завжди садками, людьми робочими, талантами...» — ці слова належать опішненській гончарці-малювальниці Явдосі ПОШИВАЙЛО, 110-та річниця від дня народження котрої минула 6 березня цього року.

Народилася майстриня в Опішному Зіньківського повіту Полтавської губернії в багатодітній селянській родині Данила та Ганни Бородавок. Доля з раннього віку приготувала їй тяжкі випробування. У шість років залишилася сиротою. Згодом згадувала: «Я осталась сиротою. Батьків не пам’ятаю: люди забрали, і в людей я росла, і вчилась малювати. Тоді я вивчилася й пішла по кустарях...» З десяти років вчилася малювати в майстерні відомого опішненського скульптора Федота Пругла, в майстернях Сергія Горілея, Омеляна Ковпака та інших заможних гончарів. Її наставницями були талановиті малювальниці Марія Пругло, Марія Кришталь, Варвара Матвієнко (Каленич), Марія Городнича. Про них вона завжди згадувала з теплотою. В 19-річному віці вийшла заміж за спадкового гончара Гаврила Пошивайла (1909—1991) — представника однієї з найдавніших гончарських династій України, відомої з середини XVIII століття. Це був один із найвідоміших творчих тандемів української народної кераміки другої половини ХХ століття.

Більша частина творчого життя майстрині була пов’язана з артіллю (із 1960 року — заводом) «Художній керамік» і заводом «Керамік», продукцію яких починаючи із середини 1930-х років вона прикрашала мальовкою. У мотиви мальовки додавала власні елементи — зображення конвалії. Головною рисою творчості Явдохи Пошивайло є майже повністю заповнене тло виробу й великі мотиви.

Явдоха Пошивайло завжди працювала в парі зі своїм чоловіком. Не забарилося й творче визнання: починаючи з 1948 року гончарні вироби подружжя стали перлами художніх виставок у багатьох країнах. Їхні спільні роботи прикрашають збірки найбільших музеїв світу, передусім українських, та численні приватні колекції.

На початку 1970-х років Явдоха та Гаврило Пошивайли створили перший в Україні приватний музей гончарства. «Оце ж моя хата, оце ж наше багатство, до нас люди ходять, і ми їх приймаємо. Скільки, думаєте, за літо до нас прийде людей, скільки прийде людей, а нам же хороше, що нас не забувають, бо ми любимо глину, свою кераміку любимо, свої горшки любимо...» — говорила Явдоха Пошивайло. Можна впевнено сказати, що Музей зародився з великої любові — любові до світу прекрасного, до свого ремесла, до історії свого народу, рідного краю. Він був завжди відчинений для громадськості, а його експозиція відкритою для дослідників. Той музей пам’ятає багатьох українців і гостей з-за кордону.

ЯВДОХА ПОШИВАЙЛО. МАЛЬОВКА НА ПАПЕРІ. ОПІШНЕ, ПОЛТАВЩИНА. 1993—1994 / ФОТОРЕПРОДУКЦІЯ НАЦІОНАЛЬНОГО МУЗЕЮ-ЗАПОВІДНИКА УКРАЇНСЬКОГО ГОНЧАРСТВА

 

Явдоха Пошивайло заповіла продовжувати справу збереження: «Історія вам ніколи не простить, якщо ви не зробите в Опішні музею... Ніколи! Ніколи! Ви сьогодні живете, будуть ще жити ваші діти, будуть ходити в музей. За двадцять років стільки вже людей переходило до нашого домашнього музею! І всім я стараюся розказати... Кожній дитині я хочу подарувати іграшку. І люди приходять до нас щодня... А ви старайтеся, до людей ідіть! І щоб музей в Опішні був. Бо інакше історія не простить!»

Поради й настанови майстрині були почуті: у гончарній столиці країни — Опішному постали Національний музей-заповідник українського гончарства, Державна спеціалізована художня школа-інтернат «Колегіум мистецтв у Опішному», Інститут керамології — відділення Інституту народознавства НАН України. Усе, що було зроблено цією простою, мудрою жінкою, котра не закінчувала інститутів, але розуміла важливість збереження всього прекрасного для нащадків, — залишилося у спадок прийдешнім поколінням.

24 липня 1999 року на основі колекції домашнього музею було відкрито Меморіальний музей-садибу гончарської родини Пошивайлів. Він представляє творчу спадщину трьох поколінь гончарської родини, гончарні вироби інших майстрів Опішного наприкінці ХІХ — початку ХХ століття, полтавську традиційну вишивку (рушники, скатертини), ткані кролевецькі рушники, народне малювання (живопис на полотні, фанері, склі) і старовинні ікони. Збережено інтер’єр будинку, дворище, господарські й гончарні будівлі, всі особисті речі майстрів. А родинні світлини розкажуть про життєвий і творчий шлях народних мистців.

Усе життя Явдохи Пошивайло було тісно пов’язане з гончарством. Навіть в останні місяці, тяжко хвора, вона продовжувала малювати на папері. 27 квітня 1994 року, на 85 році, земний шлях майстрині завершився. Але рід невтомних майстрів-гончарів Пошивайлів продовжується. Нині продовжує гончарну справу свого роду онук Юрко Пошивайло. Деякі роботи майстра розмальовує його дружина Світлана Пошивайло.

Творчому доробку Гаврила та Явдохи Пошивайлів присвячено чимало публікацій у науковій і популярній літературі. Про майстрів знято кілька документальних фільмів. Але їхній творчий спадок настільки самобутній та унікальний, що дедалі більше дослідників прагнуть осмислити цей неповторний світ гончарного мистецтва.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати