У тебе є вороги? Добре. Значить, у своєму житті ти щось колись відстоював
Вінстон Черчілль, британський політик та державний діяч, письменник, лауреат Нобелівської премії з літератури

Царство світла у PinchukArtCentre

24 травня, 2011 - 00:00
ДЕЯКІ РОБОТИ ЕЛІАССОНА, ТАК САМО ПОБУДОВАНІ НА ГРІ СВІТЛА Й ТІНІ, МАЮТЬ ІНТЕРАКТИВНИЙ ХАРАКТЕР / «КОЛЕКЦІЙНА ПЛАТФОРМА: ЦИРКУЛЯЦІЯ 2» АРСЕНА САВАДОВА ВКЛЮЧАЄ ВИБРАНІ РОБОТИ З ЙОГО ПОПЕРЕДНІХ ВИСТАВОК У ЦЕНТРІ

Минулого тижня в київському PinchukArtCentre відкрилися три паралельні експозиції: «Твоє емоційне майбутнє» — перша персональна виставка дансько-ісландського художника Олафура Еліассона в Східній Європі, «Blow-Up» — персональний проект українця Арсена Савадова в рамках художнього простору РАС-UA 2 та «Колекційна платформа: Циркуляція 2», що включає вибрані роботи з попередніх виставок у центрі.

Безумовно, саме виставка Еліассона — одного з провідних світових художників — є центральною подією нового сезону. На трьох поверхах арт-центру представлено 16 робіт. За винятком одиниць, таких як «Краса» (Beauty, 1993) та «Кімната для одного кольору» (The Room for one colour, 1997), більшість композицій датовані 2010—2011 роками, включаючи ті, що створені спеціально для PinchukArtCentre.

Еліассон надає своїм роботам особливої ефемерності. Вони часто існують лише тут і зараз, як, наприклад, «Кімната для одного кольору», залита одноманітнім світлом галогенових ламп, через які всі глядачі здаються наче зануреними у чорно-білий фільм: поворот вимикача, і картина просто зникне; чи «Щастя» — вузька синя смуга у наглухо темному приміщенні: через ту шпарину можна спостерігати за життям колонії ультрафіолетових мильних бульбашок — дійсно щасливе небуття образу, котрий не має сталої форми і водночас абсолютно обмежений нею.

Відчуття химерності притаманне і більш матеріальним інсталяціям. Так, «Твій зникаючий сад» — абсолютно біла велика кімната, викладена блискуче-чорними, гострими, мов бритва, уламками обсидіану, здається об’ємним зліпком небезпечного сновидіння. «Твоє відчутне майбутнє» — інший порожній простір з металевою стелею, схожою на велетенське викривляюче дзеркало, — викликає в пам’яті психоделічний образ «рідкого неба». Поглинає глядача анфілада кімнат, оповита легким туманом, котрий через різнокольорову підсвітку набуває якості особливої щільної субстанції («Твій сліпий рух»). Заворожує «Водяний маятник» — шланг, що танцює, розбризкуючи воду, підвішений до стелі, у спалахах дискотечного стробоскопу.

Загалом, «Твоє емоційне майбутнє» — еталонний зразок оп-арту: оптичного мистецтва, котре в свою основу кладе роботу з електричним освітленням і трансформаціями простору, що виникають завдяки грі світла і тіні.

Говорячи про свою виставку, Олафур Еліассон зауважив: «Коли я працюю над такими проектами, як цей, я ретельно обмірковую те, як відвідувачі ходитимуть галереєю, як враження від однієї роботи вплине на емоції, викликані наступною. Будівля має свою особливу мову — колись це був готель, і цим пояснюється її приємний «домашній» масштаб. Я намагався вибудувати діалог з цим особливим, по-домашньому затишним відчуттям, фокусуючися на тому, наскільки відвідувачі зможуть побачити свої власні переживання в контексті виставки. Мова йде про оцінку суті пережитого нами досвіду... Ця виставка забирає вас у подорож, майже як на прогулянку садом, у мікрокосмос. Вона пропонує різноманітні просторові ідеї, але в підсумку — ніби прочитана розділ за розділом книга — виходить одна повноцінна розповідь: розповідь про навколишнє середовище і про наші відверті взаємини з ним».

Коментуючи назву експозиції, митець наголошує на тому, що «недостатньо покладатися на системи, догми, маніфести і політичні ідеології як засоби співіснування в цьому світі. У майбутньому ми також повинні покладатися й на інші речі — співчуття, чуттєвість, співпереживання та фундаментальні ідеї взаємодії людей».

Розгорнуте інтерв’ю з Олафуром Елліасоном читайте у найближчих номерах «Дня».

Дмитро ДЕСЯТЕРИК, фото Миколи ТИМЧЕНКА, «День»
Газета: 
Рубрика: