Найглибші протиріччя між людьми обумовлені їх розумінням свободи.
Карл Ясперс, німецький філософ, психолог

«Суспільна угода» з пам’яттю

Митці переосмислюють буття монументів у рамках нового проекту на території фонду ІЗОЛЯЦІЯ
6 липня, 2016 - 10:16
ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

Автори робіт відправляють пам’ятники у відпустку та піднімають їх «з колін». Кумедні, на перший погляд, речі можуть підштовхнути людей до дискусій щодо суспільної пам’яті й меморіалізації різних подій. Проект «Суспільна угода» має три складові: виставка, на якій представлено роботи одинадцяти авторів із десяти країн світу, публічна програма та тимчасова художня інтервенція художниці з Мексики Синтії Ґутьєррес «Населяючи Тіні» на місці поваленого пам’ятника Леніну в центрі Києва.

Те, чого не можуть домогтися можновладці, роблять митці. Наприклад, Пілар Мата Дюпон з Австралії у своєму відео «Обійми» припинила ворожнечу між Південною та Північною Кореєю. Дві дівчини, які уособлюють фігури з пам’ятника «Трьох хартій національного возз’єднання», повільно тягнуться одна до одної і врешті обіймаються — прірва образ і ненависті зникає.

А німецький митець Кристіан Янковський спробував зважити історію. У цьому йому допомогли кращі важкоатлети Польщі, які піднімали різні монументи (за цим процесом спостерігаємо на відео Кристіана «Важка історія»). Кам’яні постаті, об які ламають списи прибічники різних ідеологій, стають звичайними тягарями.

Болгарський художник Лучезар Бояджиєв відправив у відпустку... пам’ятники. Митець фотографує монументи з вершниками, а потім на знімку прибирає монарха, полководця тощо з коня. Тварина, за словами автора, звільняється від історико-героїчного навантаження, а громадський простір стає демократичнішим. Серію світлин Лучезар Бояджиєв так і назвав: «На відпочинку».

Організатори «Суспільної угоди» прагнуть об’єднати у розмовах про роль пам’ятних об’єктів владу, громаду та художників — останніх, на думку кураторки проекту Катерини Філюк, в Україні часто забувають долучити до таких обговорень. «Можливо, нам варто припинити все руйнувати і запропонувати художникам переосмислити кілька пам’ятників, — каже Катерина Філюк. — Можливо, у результаті ми отримаємо цікавий витвір мистецтва замість радянського пам’ятника, від якого хочемо позбавитися. А може, й ні. Поки не спробуємо — не дізнаємося».

Виставка у рамках проекту «Суспільна угода» триватиме на території фонду ІЗОЛЯЦІЯ у Києві до 24 серпня.

Марія ПРОКОПЕНКО, «День»
Рубрика: 
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments