Перший-ліпший брехун і ошуканець може розвалити цілу державу, тоді як упорядкування речей навіть в одному домі неможливе без ласки Божої.
Іван Мазепа, український військовий, політичний і державний діяч, Гетьман Війська Запорозького

Вічне відображення

15 грудня, 2017 - 22:01
Фото надане автором

Французький режисер Франсуа Озон — не з лідерів авторського кіно: він для цього занадто легкий, якщо не легковажний. Його спроби робити драматичні фільми не назвеш вдалими, з другого боку, і чистим розважальником він не був.

Можна сказати так: Озон вміє розважати, але робить це з допустимою дозою смутку або мізантропії. Його повнометражний дебют, чорна комедія «Ситком» («Щурятник») — ефектна пародія на сімейні серіали, а найвідоміша робота — мюзикл «8 жінок» з Катрін Деньов, Ізабель Юппер, Фанні Ардан, Еммануель Беар — яскраве, блискуче видовище, яке, проте, закінчується досить сумно.

Тим не менш, «Молода і прекрасна» дійсно близька до високої драми.

Зміст відповідає назві. Від головної героїні, 17-річної Ізабель, очей не відвести. Вона — із забезпеченої сім’ї. Навчається в Сорбонні, на філології. Читає гарні книжки. У стандартній зав’язці, на морському курорті, переступає поріг невинності з малознайомим німецьким юнаком. А повернувшись до Парижа, реєструється на сайті знайомств і починає зустрічатися з чоловіками похилого віку за гроші.

Перша асоціація — звичайно ж, класична «Денна красуня» Луїса Бунюеля. Втім, таємне життя Ізабель розкривається вже в середині фільму, і в цілому обидві картини занадто різні. Єдина важлива спільна риса — видима відсутність мотивів, закритість обох героїнь.

Виконавиця ролі Ізабель — колишня модель Марина Вакт — не просто красива, а й має безсумнівний акторський дар. Створений нею характер мерехтить різними, іноді взаємовиключними, відтінками. В один момент Ізабель-Вакт поводиться відсторонено, майже жорстоко, в другий — дуже вразлива. Хтось заворожений меланхолією в її очах, але коли вона вдається до відвертостей з вітчимом (Фредерік П’єро), то перетворюється в дорослу спокусницю, що надає всьому епізоду досить тривожний відтінок. Вона абсолютно по-підлітковому на вечірці закохує в себе однокурсника і без найменшого зусилля пориває з ним. Єдиний раз вона по-справжньому виявляє почуття тільки після смерті одного з її постійних клієнтів прямо в ліжку. І навіть тоді Озон тримає дистанцію, залишає простір для здогадів: об’єкт бажання повинен бути неясним і від того постійно привабливим.

Лінія таємниці набирає силу і згущується до приголомшливого і несподіваного фіналу, коли на зустріч з Ізабель приходить дружина одного з клієнтів — сива й строга Аліса у виконанні Шарлотти Ремплінг (вона вже грала в Озона у «Басейні», 2003). Це — одночасно і розв’язка, і кульмінація. Дві жінки дивляться одна на одну з різних сторін досвіду — і кожна знаходить свою відповідь.

Ізабель прокидається в порожньому готельному номері, там, де вона дізналася, наскільки близькі бажання і смерть, прокидається відображенням у дзеркалі — і бачить тільки себе. Себе й нікого більше. Молоду й прекрасну. Вічне відображення, що милосердно зійшло в життя.

***

Молода і прекрасна / Jeune et Jolie (2013, Франція, 93`), режисура, сценарій: Франсуа Озон, оператор: Паскаль Марті, актори: Марина Вакт, Жеральдін Пайя, Фредерік П'єро, Фантен Рава, Йохан Лейзен, Шарлотта Ремплінг; виробництво: Mandarin Films, Mars Distribution, France 2 Cinéma, FOZ.

Новини партнерів

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments