Два крила, якими підноситься людський дух в безкраї простори, — це віра і наука.
Йосип Сліпий, український церковний діяч, предстоятель Української греко-католицької церкви, кардинал римо-католицької церкви

Мистецтво Тибету

У Національному музеї «Київська картинна галерея» відкрилася виставка Хань Юйченя. Востаннє твори художника експонувалися в Україні понад 100 років тому

Всесвітньовідомий художник Хань Юйчень — каліграф, фотограф, заслужений професор і засновник музею європейського живопису XIX століття в місті Ханьдань (Хебей, Китай), картини якого входять до державних і приватних колекцій в усіх куточках світу: від Національного музею Китаю в Пекіні до колекції колишнього президента Франції Ніколя Саркозі. На першій виставці художника в Україні представлено 49 робіт, присвячених суворому і високодуховному тибетському краю. Це картини з життя сучасного Тибету, який, вочевидь, любить майстер за його фантастичну природу і виразність побутових сцен.

За останні десять років художник неодноразово перетинав гірську місцевість та долини у підніжжя найвищих гір світу, зупиняючись у тибетських родинах і відвідуючи пасовища. Митець називає цей сніжний та містичний регіон втіленням царства «чистоти». «Тібетці — скромні та чіпкі люди, їхні очі сповнені доброти... Краса Тибету полягає в його людях, які живуть щасливо та мирно, інтенсивно та пристрасно. Їхнє щастя рухає мною, тому я намагаюся приносити радість іншим людям», — говорить Хань Юйчень.

До речі, сам художник має доволі непросту й цікаву біографію: походить із репресованої в роки «культурної революції» сім’ї, через що не мав  змоги вчитися малярству професійно. Щоб прогодувати себе, він важко і багато працював: у 16 років — вантажником на металургійному заводі. Але пристрасно любив малювати і лише пізніше став брати уроки у професійного художника — випускника інституту імені Рєпіна Академії мистецтв, що в Петербурзі, щоби опанувати європейську та вітчизняну академічні школи. Таким чином, цю виставку можна назвати подвійно унікальною і сенсаційною для українського поціновувача не тільки тому, що востаннє подібне відбувалося 100 років тому, а ще й через те, що вона представляє нам китайське реалістичне мистецтво... китайського ж походження. Адже виставка «Мистецтво Тибету» — майстра олійного живопису — техніки, невідомої в Стародавньому Китаї.

Світ, який Хань Юйчень створює у своїх творах, здається майже безтурботним, незважаючи на буквально відчутну суворість клімату і побуту. Будучи представником основного в Китаї народу хань, художник з великим інтересом і ретельністю виписує деталі яскравого, декоративного тибетського одягу, несхожі типи облич, буран та вітер, безмежні простори і старі нетрі, закутані обличчя, які змінюються сяючим гірським сонцем. Гра світлотіні, відблиски сонця привертають увагу Хань Юйченя, як майстрів раннього Ренесансу — перспектива. Відчувається, що він — крутий фотограф, навіть фотохудожник. Всі його картини майже фотографічно точні, але це не дратує, а лише більше захоплює, оскільки ти розумієш, що ця естетика не є  у крові китайців.

Хань Юйчень малює великі сюжетні картини, хоча справжня великоформатна тематична картина, жанр, який далеко не завжди привертає художників через його складність, оповідальність, наявність навички «розповісти історію» в особах і типажах. Ми бачимо обличчя простих жителів Тибету, чоловіків та жінок, дітей і монахів, зайнятих повсякденною працею: вони пасуть худобу на тлі засніжених гірських вершин, варять їжу, бредуть під вітром у паломництво до святих місць, моляться. З особливою любов’ю китайський художник пише дітей, їхні ніжні обличчя на тлі суворих гір або різьблених дверей будинків.   

Майстерне володіння формальними і технічними засобами дає змогу художнику відобразити силу світла, яскравість фарб та атмосферну пишність висот, а також з потужним реалізмом задокументувати буденне життя в природних умовах зі збереженням кочових, пастирських, чернечих та соціальних традицій регіону. Результатом є багате зібрання індивідуальних та групових портретів, які з яскравими та дуже природними акцентами говорять нам про екзистенційну та духовну долю людей «даху світу», про дивовижну стійкість до екстремальних кліматичних умов, але, перш за все, про їхню духовну силу, про містичні здібності та колективну душу, пронизану яскравістю неба та чистотою землі й повітря. На цих полотнах — Тибет народів великих етнічних груп, у центрі яких завжди лежить глибока буддійська релігійність.

Організатором першої персональної виставки Хань Юйченя в Києві стала компанія Ukraine International Media Culture спільно з Національним музеєм «Київська картинна галерея». «Це перша персональна виставка всесвітньовідомого китайського художника Ханя Юйченя у Києві. Я впевнений, що ця подія стане ще одним кроком на шляху до масштабування культурного обміну між Україною та світовими митцями та надасть можливості для реалізації спільних культурних проєктів у майбутньому. Всі кошти, отримані від продажу вхідних квитків, ми плануємо передати на благодійність», — зазначив директор UIMC Лю Юйдань.

Пан Хан Юйчень виявився величною і розумною людиною, тому  відмінив свій особистий візит через епідемію коронавірусу і спілкувався з українською публікою, яка прийшла на урочисте відкриття, через телеміст. Художник привітав українців і передав у дар «Київській картинній галереї» одну зі своїх робіт.

Великий друг і партнер проєкту, засновник міжнародного конкурсу «Кращий художник», народний художник України Володимир Козюк нагородив Хань Юйченя відзнакою «За спеціальний внесок у розвиток світового мистецтва» І ступеня. Пан Козюк разом зі своїм постійним партнером — «Фондом Володимира Продивуса»  підготував до відкриття цілу низку сюрпризів, серед яких був і справжній витвір кондитерського мистецтва — арт-торт та авторські цукерки ручної роботи в коробці з роботами і фото Хань Юйченя.

Отже, виставка 49-ти вельми атмосферних картин дає гідну відсіч вірусній фобії й ніби нагадує усім нам, що не коронавірусом єдиним живе Китай. Адже відомо, що люди, які сильно захоплені якоюсь ідеєю або глибоко занурені в якусь важливу справу, мають більш сильний імунітет і менш схильні до вірусних захворювань.

Виставка триватиме до 16 лютого.

Ольга СТЕЛЬМАШЕВСЬКА. Фото Миколи ТИМЧЕНКА, «День»

«День» у Facebook, , Google+

Новини партнерів