Борітеся – поборете, Вам бог помагає! За вас правда, за вас сила І воля святая!
Тарас Шевченко, український поет, письменник, художник, громадський та політичний діяч

Подорож потойбіччям

Кілька підказок для «прочитання» виставки «Однаково різні. Частини мови»

Видавництво ArtHuss продовжує популяризувати сучасне мистецтво, цього разу — через виставку «Однаково різні. Частини мови». Проект можна побачити в Інституті проблем сучасного мистецтва в Києві. Однаково різні — це художники Сергій Радкевич, Костянтин Зоркін, Петро Бевза та Віталій Кохан.

Віталій Кохан поділився секретом, що хоча в нього із Костянтином Зоркіним майстерні «зиркають» одна на одну, але проекти ніяк не зійдуться у щось спільне: «Ми наче і схожі в чомусь, але тривалий час нічого спільного не клеїлося. Лише ось ця виставка на диво вдалася. Ми всі тут начебто і разом під одним дахом, а начебто кожен у своєму світі. Тому назва така — й однакові й різні водночас».

У баченні художника Петра Бевзи виставка схожа на есей чи новелу, де кожна картина, інсталяція — наче окреме висловлювання. Представлені його роботи із серії «Інний», що в перекладі зі староукраїнської означає «інший». Кольори полотен пластично конструюють реальність, ускладнено, «по-інному» звучать жовтогарячий і малиново-рожевий. «Інні» кольори розповзаються пульсуючими плямами, торкаючись подекуди рішучого контуру. Глядач, безумовно, помітить вигадливу конфігурацію та розмивання меж, кордонів.

Полотна, графіка та інсталяції Сергія Радкевича об’єднані назвою «В межах свідомого/ Персональний міф». Мистець говорить про цю серію робіт так: «Персональний міф — приватна територія, де художник може бути «творцем». Головною точкою відліку є суб’єктивне «Я» і створення умовного простору в межах чотирьох кутів полотна. Моя територія виростає з космічно чорного хаосу, де відсутні поняття болю, суперництва, соціальних перегонів, переможців і переможених. Це простір нової приватної історії, яку я можу контролювати, вигадувати нові міфи, що можуть бути реальністю у майбутньому. Створити територію любові, що прориває чорний...».


СЕРГІЙ РАДКЕВИЧ. У МЕЖАХ СВІДОМОГО / ПЕРСОНАЛЬНИЙ МІФ. 2015—2018 РОКИ

Для інсталяції було використано... землю з різних куточків України, яка доповнює загальну домінанту чорного. Однак чорне — це те, з чого все починається. З чорного завжди очікується постання світла. Частково йдеться і про війну: в графіці з військовою викрійкою проглядаються людські обличчя. Авторська квінтесенція — питання, чому ми вдаємося до насилля і стаємо подібними до тварин.

Серія робіт Костянтина Зоркіна — своєрідний магічний реалізм із пластичними знаками, які зібрані у формі коміксу. Робоча назва представлених витворів — «Підземний політ». Йдеться про потойбіччя, нижній світ, який збурює у людській уяві незбориму загадку.

«У серії моїх робіт представлене міфологічне уявлення смерті, яке пов’язане із подорожжю шамана. Змія як важливий елемент візуалізованої розповіді є вказівником: якщо вона зверху, то все відбувається внизу, або ж навпаки. Мій світ — це підземний пейзаж і його смислові коди», — витлумачив художник.


ПЕТРО БЕВЗА. ТАНЕЦЬ. 2018 РІК

У цій історії є люди без рук, чиї тіла пронизані списами. В окремій частині видніє вирва, дно водоймища, де немає течії, тобто те, що нікуди не веде. Усі ці елементи є ключиками для віднайдення смислів.

Назва ще однієї інсталяції К. Зоркіна — Spell, що з англійської означає «заклинання». Бо що ж потрібно шаману, аби рухатися потойбіччям і долати перешкоди? Інша композиція а Зоркіна — «Мітоза», у світі сучасної ігроманії — забавка. У тебе є безліч варіантів розвитку подій, одначе кожен крок кардинально змінює хід усього. Чийсь крок буде епохальний, а когось заведе у підворіття. Імператив інсталяції художника — змусити задатися питанням, скільки у людській сутності крилатості?

Виставка відомих сучасних художників не насаджує, не нав’язує, а лише дає підказки. Те, що було першопочатковою ідеєю видавництва ArtHuss та Інституту проблем сучасного мистецтва, — привнести творчість у відкритий світ, спонукати мислити кожного, і робити це вільно.

Проект «Однаково різні. Частини мови» можна побачити в Інституті проблем сучасного мистецтва до 17 вересня.

Андріана БІЛА. Фото Миколи ТИМЧЕНКА, «День»

«День» у Facebook, , Google+

Новини партнерів
comments powered by HyperComments