Мир, прогрес, права людини – ці три цілі нерозривно пов’язані. Неможливо досягнути якоїсь із них, нехтуючи іншими.
Андрій Сахаров, фізик, правозахисник, дисидент, громадський та політичний діяч, лауреат Нобелівської премії миру

Подружіться з велосипедистами!

Образи ділові і звірині: як у Києві пройшов традиційний флешмоб поціновувачів «зеленого» транспорту

Кияни вже звикли до людей у костюмах панд та іншої живності, що на Майдані Незалежності хапають перехожих для спільних фото. Зранку 21 вересня на цьому місці з’явились інші «звірі» - деякі учасники флешмобу «Велосипедом на роботу» вбрались у костюми акули, леопарда, хтось почепив на голову маску коня. Усе це, щоб звернути увагу мера Києва Віталія Кличка на те, що його ідея віддати майже 50 мільйонів гривень, призначених на розвиток велоінфраструктури, на ремонт зоопарку, виглядає щонайменше дивно. 

ПРОБЛЕМИ МАРШРУТУ З ТРОЄЩИНИ 

«Віталій Володимирович Кличко вже тиждень не може мене прийняти, щоб обговорити цю тему, - каже Яна БРИК, координаторка роботи по Києву Асоціації велосипедистів Києва, що влаштовує флешмоб. - Ми отримали відповідь на свій запит від КМДА з прикріпленим листом від комунального підприємства «Житлобудінвест-УКБ», яке повинно було витрачати ці 50 мільйонів гривень на веломаршрут «Троєщина - Європейська площа». Проект мали скорегувати, бо ціни ростуть, впливають певні інші фактори, на маршруті потрібні реконструкція і будівництво. Але у згаданому листі зазначили, що за дорученням Кличка планується спрямувати ці кошти на зоопарк, оскільки треба провести перший етап його реконструкції, а у бюджеті немає на це грошей. І буцімто краще взяти їх у велосипедистів, оскільки проект з веломаршрутом ще не скорегований. На нашу думку, проект досі не скорегований, бо йде затягування процесу. У нас були випадки, коли корегування відбувалося значно швидше. І ми розуміємо, що якщо ці кошти не будуть витрачені до кінця цього року, вони у буквальному сенсі згорять. А ці гроші призначались лише саме на цей веломаршрут».

Цього тижня на засіданні транспортної комісії Київради піднімали це питання.  За словами Яни Брик, комісія вирішила підготувати звернення до Віталія Кличка щодо даної ситуації і зібрати нараду з усіма зацікавленими сторонами, щоб ще раз детально обговорити проблему. «Час іде, рік спливає, і треба терміново вирішити це питання, залишити кошти на велоінфраструктуру - на те, для чого вони були призначені», - підкреслює Яна.

ВЕЛОСИПЕДИСТ З 45-РІЧНИМ СТАЖЕМ

Загалом акція «Велосипедом на роботу» пройшла весело: колони велосипедистів з усього Києва зібрались біля Лядських воріт, пили каву з круасанами, обирали найкращий діловий лук і найчисленнішу корпоративну команду.

Флешмоб відбувся у рамках Європейського тижня мобільності, а також напередодні Всесвітнього дня без авто, коли автомобілістам пропонується хоча б на день надати перевагу велосипеду, громадському транспорту або власним ногам. Також акція «Велосипедом на роботу» пройшла в рамках проекту Cycling Matters за підтримки програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується USAID.

Сергій ЛЕВЧЕНКО, інженер за фахом, сьогодні - працюючий пенсіонер, їздить велосипедом на роботу майже 45 років і робить це цілий рік. Зараз долає так близько 14 кілометрів на день. «За всі ці роки Київ не став зручнішим для велосипедистів. Стало більше автомобілів, а велоінфраструктури як не було, так і зараз її майже немає», - каже пан Сергій. 

Чоловік має один зимній і два літніх велосипеди, ще два - у його дружини, й усі вони складані. На думку пана Сергія, це найкращий варіант для міста: з таким велосипедом зручно їздити у транспорті, а ще його не треба лишати на парковці. «Я просто складаю велосипед і воджу за собою, як кравчучку, мені так зручніше», - пояснює Сергій Левченко.

НА ВЕЛОСИПЕДІ - З МАЛЮКОМ

Ганна НІКОЛЕНКО, аспірантка Інституту філософії НАН України, приїхала на флешмоб з чоловіком і двома синами, п’яти і трьох років. «Ми добирались сюди з Петропавлівської Борщагівки, одну годину і 45 хвилин. Громадським транспортом це зайняло б дві години, але це три пересадки і близько чотирьох кілометрів пішки між зупинками. Тому у принципі, якщо мама відважується на такі спортивні навантаження, то веліком може бути і зручніше, аби не безпека. Бо не всі наші водії розуміють, як треба їздити, не на всіх дорогах можна об’їхати ями», - ділиться Ганна.

За словами Ганни, подорожуючи з дитиною на велосипеді, треба враховувати, що дитина переміщається з місця на місце, відтак тримати рівновагу складніше. «Може хитнути в якийсь бік, якщо хтось гарцює позаду, - усміхається учасниця акції. - Також треба брати воду і всі «мамські» речі: серветки, поїсти, попити тощо. У будь-який момент може виникнути необхідність зупинитися, бо дитині щось терміново треба».

Ганна та її чоловік сіли на велосипеди цього травня. «Дітки підросли, і ми шукали якогось спільного дозвілля, щоб можна було разом проводити час, щоб діти мовчали, бо вони дуже балакучі. У перші рази це було дві-три години мовчки - такий емоційний відпочинок, - каже Ганна. - Сама я до цього каталась ще колись у дитинстві, чоловік взагалі спробував уперше. І бачите, якого ми вже досягли рівня! Адже їздити з дитиною набагато важче. Втім, швидко вчишся».

НОВІ МАРШРУТИ

Нагадаємо, у лютому цього року Київрада нарешті ухвалила велоконцепцію Києва, у липні її підписав Віталій Кличко. «Зараз комунальна корпорація «Київавтодор» виписує технічне завдання на проектування трьох головних, так би мовити, веломаршрутів: «Оболонь - Центр», «Виноградар - Центр», «Солом’янка - Центр». Наша задача - допомогти консультаціями та експертною допомогою, щоб ці технічні завдання були якісно виписані», - ділиться Яна Брик. Треба, щоб технічні завдання були готові у лютому, потім мають оголосити тендер на розробку проектів, орієнтовно у березні-квітні вони проходитимуть експертизу.

Є домовленості між Київським інвестиційним агентством та Європейським інвестиційним банком, що велоінфраструктуру і дороги модернізують коштом ЄІБ, але ж перед тим місцева влада повинна розробити проектну документацію. В АВК сподіваються, що у червні усі три проекти будуть готові, пройдуть експертизу, а тоді оголосять тендер на будівництво і незабаром почнуть прокладати три повноцінних веломагістралі.

«Проходили виїзні комісії у складі департаменту транспортної інфраструктури, АВК і «Київавтодору» за веломаршрутом «Виноградар - Центр», щоб наочно подивитись, які можуть бути внесені зміни у технічне завдання, - продовжує Яна Брик. - Часто будівлі заходять на тротуар, і треба зробити так, щоб велосипедна доріжка не переривалась, десь її вигнути, десь - випрямити. Щоб не було «телепортації» велосипедиста: він їде, тут - бац! - все закінчується, і треба виїжджати на дорогу, оминати міст, який, наприклад, є на вулиці Кирилівський. Тому ми дивимось, як краще прописати технічне завдання, щоб велосипедист не надто часто спішувався. У Києві є така проблема, що інфраструктура існує відрізками. Наприклад, шматок доріжки на проспекті Перемоги, ще десь велодоріжка, ще шматок дороги - і велосипедисту доволі часто треба спішуватися або виїжджати на тротуар».

Ну а поки ці проблеми не вирішені, можете відвідати Велошколу з безпеки руху - 23 вересня у трьох районах Києва (на Подолі, Позняках і у Голосієві) відбудеться останнє заняття цього року.

Марія ПРОКОПЕНКО, фото Миколи ТИМЧЕНКА, «День»

«День» у Facebook, , Google+

Новини партнерів
comments powered by HyperComments