Люди рідко користуються свободою, яка у них є, наприклад свободою думки, а замість цього вони вимагають свободи слова.
Серен К'єркегор, данський філософ, теолог і письменник

Щастя, замри!

У Музеї Ханенків осінній сезон розпочали з «Тіней зимового саду»

Радісні, іронічні, меланхолійні, роботи графіка Костянтина Калиновича різні за настроєм, але усі казкові. Ці твори просякнуті алюзіями на картини давніх майстрів — Яна Вермеєра, Гендріка Аверкампа, Ієронімуса Босха. А ключовий символ — час. Це і «Колесо часу», яке примарою проступає перед парою на засніженому березі річки, і всесильний «Великий годинникар». Час просипається сніжинками і тане, змінюються традиції, одяг, побут, але спільного між людьми 400 років тому і сьогодні не так мало, як може здатися. Зараз гравюри, гуаші й акварелі Костянтина Калиновича можна побачити на виставці «Тіні зимового саду», якою Національний музей мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків відкрив новий сезон.

Костянтин Калинович працює у Києві, постійно бере участь у виставках в Україні і за кордоном, є володарем мистецьких премій Південної Кореї, США, Великобританії, Франції, Туреччини, Бельгії, Китаю тощо. Одним з ініціаторів його виставки у Музеї Ханенків став колекціонер і знавець графіки Андрій Соломенко.

«Серед ініціатив нашого музею є виставки художників, наших сучасників, які працюють з темами або образами класичного мистецтва, — говорить Олена Шостак, куратор виставки і завідувачка наукового відділу графіки Музею Ханенків. — Так Костянтин Калинович звертається до образів митців Середньовіччя, до готичного мистецтва, до майстрів XVII століття. Людина, яка не знає цього, побачить гармонійні твори, що цікаво роздивлятися. Якщо людина розуміється на класичному мистецтві, то побачить у цих роботах додатковий зміст. І що більше людина знає про такі символи, то цікавіше їй роздивлятися ці твори. Тому під цю виставку ми будемо влаштовувати й авторські екскурсії, і кілька освітніх заходів».


У СВОЇХ РОБОТАХ КОСТЯНТИН КАЛИНОВИЧ НЕРІДКО ПЕРЕОСМИСЛЮЄ ОБРАЗИ З КАРТИН ГОЛЛАНДСЬКОГО МИТЦЯ ГЕНДРІКА АВЕРКАМПА. НАПРИКЛАД, НА ЦІЙ АКВАРЕЛІ, ЩО ТАК І НАЗИВАЄТЬСЯ — «ПРОЩАВАЙ, АВЕРКАМП ІІІ»

Зима — улюблена пора року Костянтина Калиновича, події на багатьох його роботах розгортаються притихлого засніженого дня або, навпаки, серед заметілі. «На мою думку, образ зими поєднує багато різних почуттів, і вагома складова тут — ліричний настрій. Мене більше приваблює саме це: лірика, спогади, щось приємне на душі. Сум теж присутній, але його не дуже багато», — каже Костянтин Калинович.

Головним натхненником Калиновича є Гендрік Аверкамп, голландський художник XVII століття. Певно, ви бачили зимові пейзажі цього митця, принаймні на фото чи репродукціях — наприклад, багатофігурні сценки на ковзанці. Можна прочитати, що цей сюжет полюбився голландцю, бо в дитинстві він часто проводив так дозвілля. «Коли я вперше побачив роботи Аверкампа, пригадав, як у дитинстві ми каталися на ковзанах. Восени заливало ліс, рощу, а взимку це замерзало, і можна було кататися, грати в хокей тощо. І мене так здивував цей збіг у тому, що було 400 років тому, із сьогоденням! Це я намагався виразити в творчості, — ділиться Костянтин Калинович. — Ще спільне у житті 400 років тому і сьогодні є, напевно, в якихось простих почуттях. Залишились кохання, спогади, якісь відчуття з дитинства. У нас трохи додалось різної техніки, електроніки, а душа людини залишилася».


НОВА ВИСТАВКА У МУЗЕЇ ХАНЕНКІВ ДОЗВОЛЯЄ ПІЗНАТИ ДЕЩО З ДАЛЕКОГО МИНУЛОГО У СЬОГОДЕННІ. НА ЗНІМКУ — ОФОРТ «ЗАБУТА МЕЛОДІЯ»

Серед експонатів виставки «Тіні зимового саду» також можна побачити інструменти, якими працює майстер, мідні дошки, «порожні» і вже гравіровані. «Наших відвідувачів часто цікавить, як зроблена та чи інша робота. Ви пишете, що це, наприклад, гравюра на міді, але ж ми бачимо гравюру вже на папері. Всі діти малювали аквареллю, якимись фарбами, всі ліпили, наприклад, з пластиліну. А як зробити гравюру — знають і добре розуміють не всі. Ми розповіли про це художнику, і він надав для експонування свої інструменти», — пояснює Олена Шостак.

На першому місці для Костянтина Калиновича — те, які почуття викликають його роботи. Художник намагається передати певну «стиглість» моменту, наповненого емоціями. Калинович говорить: «Що мені сподобалось у роботах Аверкампа — наприклад, люди катаються на ковзанах, і практично нічого там не відбувається. Це так добре! Ось вони катаються, і в цьому є якась магія. Головні теми для мене — Аверкамп, сніг, лід і люди, які розважаються і ні про що не думають. Так класно!»

Виставка «Тіні зимового саду» триває у Музеї Ханенків у Києві по 8 жовтня.

Марія ПРОКОПЕНКО, фото Миколи ТИМЧЕНКА, «День»

«День» у Facebook, , Google+

Новини партнерів
comments powered by HyperComments