Я — грузин, але, якщо потрібно, я віддам життя за Україну.
Георгій Гонгадзе, український журналіст

«Золото» і «срібло» — в українців!

XІІ Міжнародний конкурс молодих піаністів пам’яті Володимира Горовиця (середня група) назвав переможців

У Києві з 16 по 24 квітня змагалися 24 учасники, які представляли такі країни, як Австралія, Велика Британія, Вірменія, Ізраїль, Італія, Канада, Китай, Литва й Україна. Це були музиканти віком від 14 до 19 років. Свою виконавську майстерність продемонстрували у трьох турах (прослуховування першого і другого турів відбувались у Великому залі Київського будинку вчених НАН України, а третій тур, до якого дійшли шість піаністів, виступаючи разом із Симфонічним оркестром під орудою диригента Віталія Протасова, — у Національній філармонії). Журі очолив Олександр Злотник — композитор, професор, ректор Київської муніципальної академії музики ім. Р. М. Глієра.

НА ТРЕТЬОМУ ТУРІ КОНКУРСАНТИ ВИСТУПАЛИ РАЗОМ ІЗ СИМФОНІЧНИМ ОРКЕСТРОМ  НАЦІОНАЛЬНОЇ ФІЛАРМОНІЇ ПІД ОРУДОЮ ДИРИГЕНТА ВІТАЛІЯ ПРОТАСОВА

 

Цьогоріч до фіналу дійшли три представники України — кияни Марія Мацієвська (учениця Школи-інтернату ім. Лисенка) й Ілля Овчаренко (він випускник спеціалізованої музичної школи ім. Лисенка, а нині продовжує навчання у Школі музики Бухмана-Мети у Тель-Авіві, Ізраїль) та сумчанин Дмитро Семикрас (навчається у Вищому музичному училищі мистецтв і культури ім. Бортнянського). Конкуренцію нашим піаністам склали — Ріналді Кейтлен (Австралія), яка навчається в австрійському Університеті Моцартеум у Зальцбурзі, Сюй Шанцзюнь із Китаю (навчається у середній школі при Центральній консерваторії музики у Пекіні) та Чжоу Ноа з Великобританії — зараз вивчає музикознавство в школі Св. Павла у Лондоні. Саме між цією шісткою велася боротьба за нагороди.

РАЗ І... ЩЕ РАЗ — ШОПЕН, РАЗ І... ЩЕ РАЗ — РАХМАНІНОВ

Так вийшло, що у першому вечорі третього туру двічі пролунав Концерт №1 Ф. Шопена. Спочатку його виконала киянка Марія Мацієвська, а потім конкурсантка з Австралії Ріналді Кейтлен. Обидві прекрасно грали, отримавши схвальні відгуки від публіки, проте журі у цьому музичному двобої надало перевагу Р. Кейтлен. А героєм вечора став Ілля Овчаренко, який з першої хвилини захопив слухачів віртуозним виконанням суперпопулярного у світі твору — Першого Концерту П. Чайковського. Талановитому українцю аплодували всі — музиканти, судді й публіка, навіть тричі вигукували «браво!».

СЮЙ ШАНЦЗЮНЬ (КНР) — ЛАУРЕАТ, П’ЯТЕ МІСЦЕ, А ТАКОЖ ВІН ОТРИМАВ СПЕЦІАЛЬНИЙ ПРИЗ ЖУРІ «ЗА ВИКОНАННЯ ТВОРУ ІЗ РЕПЕРТУАРУ ВОЛОДИМИРА ГОРОВИЦЯ

 

У вівторок своє «прочитання» легендарного Концерту №2 С. Рахманінова продемонстрували Сюй Шанцзюнь (КНР), а слідом за колегою інший учасник — харизматичний піаніст з Великої Британії Чжоу Ноа. Закривав конкурсні змагання сумчанин Дмитро Семикрас Концертом ля мінор, тв.16 Едварда Гріга (один із найпопулярніших творів класика). Овації, овації, овації!

Після виступів, чекаючи на вердикт суддів, «День», поспілкувався з Марією Мацієвською та її педагогом Борисом Федоровим, з Іллею Овчаренком та його мамою Світланою, а також із Дмитром Семикрасом та його вчителькою Світланою Морозовою. Наші молоді музиканти переконали, що українська фортепіанна школа — одна з провідних у світі, а ще Конкурс В. Горовиця запалює нові зірки! До речі, як зазначила Ірина ПОЛСТЯНКІНА, президент Міжнародного благодійного фонду конкурсу Володимира Горовиця: «Практично всі конкурсанти вже мають досвід не тільки участі, а й перемог на престижних музичних змаганнях. Мене радує те, що наші «горовиценята» теж творчо ростуть.

Так, четверо нинішніх лауреатів брали участь у наших змаганнях: Марія Мацієвська отримала четверту премію у «Горовиць-Дебюті» (2013) та шосту в «молодшій групі (2016); Ілля Овчаренко — шосту премію у «середній групі»(2016); Дмитро Семикрас був шостим на «Горовиць-Дебюті» (2011) і трете місце завоював у «молодшій групі» (2016). Всі вони впевнено виступили і цьогоріч. Ілля став переможцем  («золота» медаль і перше місце), а Дмитро став «срібним» призером, Марія — лауреат, і отримала шосте місце. Знаєте, у 2016 році австралійка Рінальді Кейтлін не дуже вдало виступила, а от тепер — четверте місце. До речі, ті, хто не міг побувати на прослуховуваннях, мали можливість побачити онлайн-трансляцію, зайшовши на сайт конкурсу horowitzv.org або на нашу офіційну сторінку у Facebook».

«ВІДЧУТИ «СМАК» ТВОРЧОГО ЗМАГАННЯ»

— Я дуже люблю Конкурс Горовиця, бо саме тут мала можливість показати себе, відчути «смак» творчого змагання. Тут дуже творча атмосфера, — зізналася М. МАЦІЄВСЬКА. — Знаєте, у 2016 році я виконувала Другий концерт Ф. Шопена, а нині Перший концерт класика. Мені подобається творчість цього композитора, я отримую насолоду від виконання його творів. Він сам був прекрасним музикантом, і його твори потребують віртуозного володіння інструментом. Треба в кожну ноту вкладати частину своєї душі. Багато музикантів грають шопенівські твори — це базовий композитор для піаністів. Я планую продовжити навчання у Національній музичній академії України. Хотілось би проявити себе і як соліст, і камерні твори мені подобається виконувати. А можливо, з часом, продовжу музичну династію і, як моя мама, стану педагогом.

«БРАВО!» — УСІМ ПЕРЕМОЖЦЯМ ХІІ МІЖНАРОДНОГО КОНКУРСУ МОЛОДИХ ПІАНІСТІВ ПАМ’ЯТІ ВОЛОДИМИРА ГОРОВИЦЯ У СЕРЕДНІЙ ГРУПІ!

— Мацієвська у мене займається 2,5 року. Вона дуже добре відчуває фортепіано. Її цікавить внутрішній світ творів. Вона, з одного боку, цілеспрямована особистість, а з іншого — романтична дівчина. В ній перевалює лірика й емоціональність. Марія тонко відчуває твори, які виконує, — каже Борис ФЕДОРОВ, професор КССМШ ім. М.В. Лисенка. — Впевнений, що попереду у цієї піаністки буде чимало перемог і творчих відкриттів.

«ВДЯЧНИЙ УСІМ СВОЇМ ВЧИТЕЛЯМ ЗА НАУКУ!»

— Всі учасники третього туру вже переможці! І повинні грати так, щоб отримала насолоду публіка, саме тому, виходячи на сцену, треба забути про хвилювання і продемонструвати все найкраще, що ти можеш як музикант, — вважає І. ОВЧАРЕНКО. — Перший концерт Чайковського — це твір на всі часи, його люблять усі — і виконавці, і слухачі. Саме через це я вибрав цей шедевр, який написав Петро Ілліч. І мені здається, що через цей концерт можна донести публіці свої емоції, сподівання...

Я вдячний усім своїм вчителям за науку! У Школі ім. Лисенка навчався у класі професора Наталії Гриднєвої, а нині мій педагог — професор Ар’є Варді у Школі музики Бухмана-Мети у Тель-Авіві, Ізраїль. Відмінність цих шкіл — у фінансуванні, але рівень української фортепіанної школи був і досі лишається дуже високим і цінується у світі. Думаю, що у майбутньому я міг би стати непоганим педагогом, але попереду бачу себе як сольний виконавець.

Те, що музика — моє життя, відчув ще у дитинстві. У нас вдома було піаніно (мама не професійний музикант, але закінчила музшколу). В 7 років я сам попросив батьків віддати мене вчитися на фортепіано. Зараз мені ближчі твори Ліста, Рахманінова, Шумана і Чайковського. Знаєте, на цьому конкурсі шість піаністів заявляли, що планують виконати саме Перший концерт П. Чайковського, але їм не пощастило, і журі їх відсіяло. І так вийшло, що у третьому турі тільки мені випав шанс грати цей музичний шедевр. Я отримую насолоду, коли граю на фортепіано, щоденно стараюся займатися три-чотири години.

— Ілля з малку був різносторонню дитиною, — розказала його мати Світлана ОВЧАРЕНКО. — Він із п’яти років займався художньою гімнастикою і мав у спорті гарні результати, непогано співав. Ходив, немов зачарований, біля піаніно, задивляючись на інструмент, навіть намагаючись щось зіграти і підспівував. У дитсадку вчителька музики і співу порадила віддати Іллю до музшколи. Я сину сказала: щоб грати треба вивчити сольфеджіо, але його це не зупинило. З другої чверті пішов навчатися, сподобалось. Очі горять! Десь півроку поспівав, а потів сказав, що хоче навчитися грати на фортепіано... Ілля також зацікавився орігамі, але музика все одно залишалася на першому плані. Знаєте, бабусі з нашої родини (по батьківській і по моїй лінії) гарно співали у церковних хорах, а от музикантів у нас досі не було. Іллі добре вдаються мови (німецька, англійська), точні науки — математика, фізика. І мені здавалося, що музика буде для нього хобі, а професію він обере технічну, наприклад, стане, як я, програмістом. Бачачи, як натхненно Ілля грає, навіть застерігала його, що треба бути найкращим піаністом, а не просто вчителем музики... Він має ціль і впевнено до неї йде! У його активі вже кілька престижних нагород у національних і міжнародних конкурсах.

КЛАСИКА ЧИ ДЖАЗ?

— Я вже утретє брав участь у Конкурсі Горовиця, — каже Д. СЕМИКРАС. — Музикою займаюся з п’яти років. Батько закінчив музичну школу, мама гарно співає, а бабуся — професійний музикант і педагог. Програму до цього змагання ми обирали разом із моїм чудовим педагогом Училища ім. Д. Бортнянського — Світланою Павлівною Морозовою, в якої займаюсь уже восьмий рік. Мої творчі успіхи, техніка виконання — це все завдяки їй. Під час навчання репетирую по три-чотири години, а перед підготовкою до конкурсу — інколи буває і по шість годин... У першому турі я виконував твори Баха, Бетховена, Скрябіна і Сасько. У другому — Скарлатті, Шопена і Рахманінова, а у третьому турі — Концерт ля мінор Гріга.

18-РІЧНИЙ СУМЧАНИН ДМИТРО СЕМИКРАС ЗАЧАРУВАВ СВОЄЮ ВІРТУОЗНІСТЮ І ОТРИМАВ «СРІБНУ» МЕДАЛЬ КОНКУРСУ

— Дмитро — це «діамант»! Такі музиканти, як він, народжуються рідко. Він має унікальний дар. Займатися з ним — насолода, — підкреслила Світлана МОРОЗОВА, професор Сумського вищого музичного училища мистецтв і культури ім. Бортнянського. — Це чудо-хлопець! За мою багаторічну педагогічну практику, бачу талант, який має Дмитро, вперше. У нас було кілька варіантів програми для виконання на конкурсі. Він обожнює творчість Сергія Рахманінова, тонко відчуває твори цього класика і грає не як дитина, я як зрілий музикант. Діма — романтик, а ще він чудово грає джаз. До останнього я не маю відношення, і джазом він займається в іншого вчителя. Але треба зазначити, що і у джазових імпровізаціях він, немов «риба у воді». Я трохи його сварю, що розпилюється... Життя покаже — стане він класичним виконавцем чи джаз-меном. Зараз він повинен накопичити базу. Я вважаю, що класика — це фундамент, а далі музикант може будь-що виконувати. Діма — лише не другому курсі Училища, і ще два роки треба навчатися. Нині йому необхідно добре здати ЗНО, а готуватися немає часу. Хоча впевнена, що все буде добре, бо він навчався в математичній школі з поглибленим знанням англійської мови і, взагалі, дитина талановита.

«ГОРОВИЦЕНЯТА» ТВОРЧО ЗРОСТАЮТЬ

— Конкурс показав, що у нашій країні творчо зростають талановиті музиканти. Із 24 учасників 12 були представниками київської фортепіанної школи, а також змагалися молоді піаністи з Харкова, Дніпра, Сум та Мукачева. «Золоту медаль» і перше місце отримав киянин Ілля Овчаренко, а «срібло» — у сумчанина Дмитра Семикраса. Обидва — піаністи високого рівня! Трете місце — у Чжоу Ноа (Велика Британія), який потужно грав у всіх турах. Впевнено виступила Ріналді Кейтлен (Австралія) — четверте місце. В її виконанні Перший концерт Шопена пролунав чітко, було «повітря», передані нюанси твору. Сюй Шанцзюнь із Китаю обрав складний твір для третього туру — Другий концерт С. Рахманінова, демонструючи не лише техніку, він був дуже емоційним на сцені, причому грав із європейською емоцією — яскраво, темпераментно. У нього п’яте місце, а киянка Марія Мацієвська виявилася не такою переконливою, тому у неї шосте місце. Те, що троє українців стали цьогоріч лауреатами — чудово! Бажаю нашим лауреатам із честю нести славу національної фортепіанної школи світом! А у наступному році чекаємо на амбітних і віртуозних дорослих піаністів, які змагатимуться вже у «старшій групі».

ВІД МІЖНАРОДНОГО БЛАГОДІЙНОГО ФОНДУ КОНКУРСУ ВОЛОДИМИРА ГОРОВИЦЯ ЙОГО ПРЕЗИДЕНТ ІРИНА ПОЛСТЯНКІНА ВРУЧИЛА СПЕЦПРИЗИ: СТИПЕНДІЇ НА НАВЧАННЯ У МІЖНАРОДНІЙ ЛІТНІЙ МУЗИЧНІЙ АКАДЕМІЇ ТА ВИСТУП З ОРКЕСТРОМ У РАМКАХ ФЕСТУ «КИЇВСЬКІ ЛІТНІ МУЗИЧНІ ВЕЧОРИ» ОЛЕКСАНДРУ ЛУЧКОВУ (УКРАЇНА) І РАНАЛЬДО ДАВІДЕ (ІТАЛІЯ)

 

Переможці ХІІ Міжнародного конкурсу молодих піаністів пам’яті Володимира Горовиця у середній групі

• Ілля Овчаренко (Україна) — І премія, «золота» медаль і 5 тис. доларів;

• Дмитро Семикрас (Україна) — ІІ премія, «срібна» медаль і 2,5 тис. доларів;

• Ноа Чжоу (Велика Британія) — ІІІ премія, «бронзова» медаль і 1,5 тис. доларів;

• Кейтлен Рінальді (Австралія) — ІV премія і 1000 доларів;

• Сюй Шанцзюнь (КНР) — V премія і 700 доларів;

• Марія Мацієвська (Україна) — VI премія і 500 доларів

• Спеціальний приз журі «За виконання твору українського композитора» — Чжоу Ноа (Велика Британія);

• Спеціальний приз журі «За виконання твору із репертуару Володимира Горовиця» — Сюй Шанцзюнь (КНР);

• Європецської спілки молодіжних музичних конкурсів — Ілля Овчаренко (Україна);

• Від почесного гостя Маріана Рибіцкі (Франція) — виступ в залі Альфреда Корто (Париж ) — Ілля Овчаренко, Сюй Шанцзюнь;

• Від почесної гості Наталії Пасічник (Швеція) — участь у концертах Українського інституту у Швеції в сезоні 2020—2021 рр. — Дмитро Семикрас, Марія Мацієвська;

• Від міжнародного благодійного фонду конкурсу Володимира Горовиця: стипендія на навчання у Міжнародній літній музичній академії та виступ з оркестром в рамках Міжнародного фестивалю «Київські літні музичні вечори»-2019 — Олександр Лучков (Україна), Ранальді Давіде (Італія); 

• стипендія на навчання у Міжнародній літній музичній академії-2019 — Ноа Капелюшник (Ізраїль);

• Спеціальна відзнака Українського радіо — Студійний запис до художнього фонду Українського радіо — Ілля Овчаренко;

• Від благодійного фонду «Відкрита музика міста» — участь у концертній програмі фестивалю — Марія Мацієвська, Дмитро Семикрас, Ілля Овчаренко;

• Відзнака конкурсу наймолодшому учаснику — 14-річному Сюй Цзисун (Китай).

Тетяна ПОЛІЩУК, фото Миколи ТИМЧЕНКА, «День»

«День» у Facebook, , Google+

Новини партнерів
comments powered by HyperComments