Без патронів
Про неприємності у відомого українського оркестру New Era Orchestra я дізналася випадково 26 жовтня, отримавши у месенджер на Фейсбуці коротенький, повний розпачу лист від менеджера колективу.
На українсько-білоруському кордоні, в пункті пропуску Нова Гута, шість годин тримали цілий автобус з українськими музикантами і не пропускали на територію Білорусі. 23 музиканти New Era Orchestra транзитом їхали через Білорусь у Вільнюс, де 27 жовтня вони мали виступ на музичному фестивалі Gaida. Музикантів зупинили та не пропускали в Білорусь, нічого толком не пояснюючи. Колективу світила сумна перспектива заночувати в полі.
Музиканти просили про допомогу. Вони шукали нашого консула в Білорусі, тим часом самотужки намагаючись розв’язати проблему.
Я звернулася до журналіста Павла Шеремета. Він без зайвих запитань зробив повідомлення для українських та білоруських ЗМІ. І все закрутилося. Знайшовся наш український консул, забігали білоруські митники. Проблему було розв’язано. New Era Orchestra далі без пригод дістався до Вільнюса, де успішно виступив.
Заснований Тетяною Калініченко 2007 року оркестр за всю історію свого існування так і не зміг стати потрібним своїй країні. Хоча оркестранти дуже старалися.
Вже багато років New Era Orchestra перед кожним концертом піднімає у світі прапор України без підтримки України.
«Ми культурна зброя без патронів», — жартують оркестранти.
Ось і цього разу, отримавши запрошення від Литви взяти участь у міжнародному фестивалі Gaida, музиканти зробили чергову спробу знайти підтримку в української влади. Пішли в Міністерство культури України, звернулися до представників українського бізнесу в Литві. Всюди отримали одкоша.
От і виходить, що українська культура – це доходяга, якій кожен може сказати: «Стоянку скоротили. Сама-сама, Віруню». Цитата з відомого радянського фільму «Вокзал для двох».
Ну а допомога прийшла, саме від Євросоюзу. Міністерство закордонних справ Литви надало безкоштовно візову підтримку, фестиваль Gaida забезпечив оркестрантам гонорари та помешкання, а дорогу колективу сплатило Посольство Швейцарії та особисто Посол Крістіан Шьоненбергер.
Буквально з миру по нитці – зшили українську культурну сорочку.
А здавалося б, мізерні витрати для офіційної України, яка щодня через своїх речників – чи то МЗС, чи Мінстець, чи Адміністрації Президента – говорить про інформаційні загрози та культурні виклики з боку «русского мира» та про важливість підтримки української ідентичності.
19 листопада в Україну приїде виступати всесвітньовідомий американський скрипаль, скрипка номер один у світі, віртуоз – Джошуа Белл. Переважна більшість знає про нього завдяки соціальному експерименту, який проводили журналісти Washington Post і отримали за нього Пулітцерівську премію. Тоді Джошуа Белл грав у метро на скрипці Страдиварі і зібрав всього 32 долари, бо ніхто його не впізнав. В той час як за квиток на його концерт люди платять тисячі доларів.
Скрипаль їде до України завдяки New Era Orchestra.
Зараз в Україну через війну західних зірок ні за які гонорари не затягнеш. А Джошуа Белла вмовили приїхати буквально на волонтерських засадах.
Допомагає Посольство США в Україні та Посол Джеффрі Пайєтт, і небайдужі українські громадяни.
А українській владі нецікаво. Очевидно, в поняття «культурна дипломатія» наші офіційники вкладають не поширення українського мистецтва у світі, а щось інше.
Книжковий форум у Львові, всесвітньовідомий кінофестиваль «Молодість», New Era Orchestra з Джошуа Беллом на сцені Київської філармонії, українські співаки, які працюють у великих міжнародних проектах, – все це великі, самостійні бренди, які здатні світу пояснити, що таке Україна.
Щоразу зусилля культурної спільноти пояснити свою необхідність та важливість в Україні натикаються на байдужість та вічне: «Грошей не було, нема і не буде»
Ентузіазм українських дипломатів від культури згасає.
І одного дня ми можемо дуже здивуватися, коли «Молодість» переїде з Києва в умовний «Берлін», українські музиканти осядуть у світових оркестрах, а українське книговидавництво, запресоване черговими «податковими канікулами», задушить російський книжковий мас-маркет.