Дозвілля з Василем Кричевським у Києві (фото)
«Три виміри Василя Кричевського» - так називається проект, що переосмислює уявлення про музей, поширене в Україні. Перший вимір – давня орнаментальна традиція, яка надихала Василя Кричевського. Щоб розкрити цей аспект, в експозиції представили килими XVIII-XIX століть, вишукані дукачі, гончарні вироби, рушники тощо. Другий вимір – творчість самого Василя Кричевського, його потрактування народних традицій в ескізах орнаментів, писанок, килимів. Третій вимір – доробок Кричевського у сучасному мистецтві. Це – дизайн одягу, автівок і літаків, скульптури, врешті, блокноти, створені за мотивами орнаментів митця. Виставку підготували у рамках проекту «Актуальний Музей» за підтримки фонду «Розвиток України», благодійного фонду «ДАР» та посольства США в Україні.
«Кричевського більше знають як живописця, архітектора, графіка, творця українського державного герба, а орнаменти його не показують. Ми доповнили цю лінію і з маленьких робіт створили цікаву та актуальну виставку», - каже куратор проекту Ігор Пошивайло. Для проекту взяли твори з колекцій Національного центру народної культури «Музей Івана Гончара», Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, Музею книги і друкарства України тощо. З Опішного привезли витвори сучасних митців: скульптури, вітражі, страусині писанки.
Революційний для музею крок – залучення до проекту волонтерів, яких знайшли в інтернеті. Відібрали дуже різних людей: є історик, бухгалтер, студент, танцюристка. «Ця виставка – ризик для музею, - підкреслює художниця і арт-куратор проекту Дар’я Цимбалюк. – З волонтерами ми обговорювали всі деталі виставки: як планувати простір, які заходи влаштувати, як залучити різні аудиторії. Потім втілювали наші ідеї на практиці. Всі, хто хотів побачити створення виставки, міг це зробити. Це важливо, адже музей існує для людей».
Волонтер проекту Катерина Перната – студентка, вивчає фольклористику. Під час підготовки виставки Катерина вперше взяла участь у створенні вітражів – вони прикрашають майданчик «Небосхил» на подвір’ї Музею Івана Гончара. «Орнаменти Кричевського збільшували на папері і за допомогою маркера переносили на клейонки. Потім розмальовували ці копії акриловими фарбами», - ділиться Катерина Перната.
Новий проект Музею Івана Гончара залучає людей до творчості. Відвідувачі просто у залах можуть викладати щось з конструктору, розмальовувати листівки, грати у твістер, зроблений у стилі орнаментів Василя Кричевського. Щотижня музейники планують проводити майстер-класи з вибійки, витинанки, малювання на склі тощо. А Дар’я Цимбалюк мріє розписати набережні, підземні переходи і гаражі Києва орнаментами у стилі Василя Кричевського. Сподівається, що отримає дозвіл на це у міської влади, і обіцяє долучити до ініціативи усіх охочих.
Враженнями від «Трьох вимірів Василя Кричевського» поділилася редактор інтернет-порталу «Музейний простір» Леся Гасиджак: «Я родом з Полтавщини, і краєзнавчий музей у Полтаві, проектований і оздоблений Василем Кричевським, змалечку був у моєму житті. Щаслива, що ця виставка відбулася. Василь Кричевський – один зі стовпів української культури, і прикро, що раніше його постать так не досліджували. Поєднання модернізму і української традиції – основа творчості Василя Кричевського. Сьогодні ми закликаємо пам’ятати наше коріння, але часто це зводиться до шароварів, вишиванок і дешевих віночків. Насправді українська культура глибша й сучасніша. Орнаментам Василя Кричевського багато років, але вони не перестають зачаровувати і спонукають до творчості».
Виставка «Три виміри Василя Кричевського» триває у Музеї Івана Гончара у Києві до 30 серпня.