Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Глобалісти по-японськи

16 липня, 00:00
З японської назва релігійно-суспільної асоціації Сока Гаккай дослівно перекладається, як «Товариство створення цінностей». Тільки в Японії у цю організацію входить 12 мільйонів чоловiк (біля 10% населення). Асоціація також працює у 181 країні світу, її членами є такі відомі люди, як, наприклад, співачка Тіна Тернер. «Тi, що створюють цінності» проголошують метою своєї роботи досягнення миру в усіх кінцях земної кулі. Сока Гаккай має свої дитячі садки, школи, університети. Концертна асоціація «Мін- Он» — дітище Сока Гаккай — організовує гастролі, концерти як японських, так і закордонних артистів. Щоденна газета асоціації «Сейкіо сімбун» виходить тиражем 5,5 млн. екземплярів. Сока Гаккай має в Токіо свій музей образотворчих мистецтв. Президент міжнародної асоціації Сока Гаккай Інтернешнл — знаменитий японський мислитель, поет і громадський діяч Дайсаку Ікеда, інтерв’ю з яким «День» опублікував у номері за 22 травня цього року. Співпраця асоціації з Україною почала розвиватися з 1999 року, коли концертна асоціація «Мін-Он» запросила до Японії Національний ансамбль танцю імені Павла Вірського. Нещодавно газету «День» відвідали віце-президент європейського відділення Сока Гаккай Інтернешнл Масару Учияма і віце-президент японської організації Сока Гаккай Косаку Ето. Пан Ето відповів на запитання наших журналістів.

— Яка роль громадських організацій у житті Японії? Є досить поширеною думка про те, що японське суспільство дуже корпоративне. Чи є шанс на життєвий успіх у громадянина Японії, який не входить у жодну організацію? Який вплив Сока Гаккай на державу?

— У нас забезпечена повна свобода приналежності до тієї або іншої організації. У сучасному японському суспільстві права й обов’язки громадянина залишаються тими самими, незалежно від того, чи належить він до тієї або іншої організації. Кожний громадянин на власний розсуд входить у будь- яку громадську організацію або виходить iз неї, зважаючи лише на свої інтереси. Членам тієї або іншої організації надаються певні пільги, скажімо, на отримання медичних послуг.

Асоціація Сока Гаккай створена 70 років тому, в 1930 році, але найбурхливішого розвитку вона набула після Другої світової війни. У довоєнний період Сока Гаккай мала приблизно три тисячі членів, але під час війни, оскільки асоціація виступала проти японського мілітаризму, її керівники були арештовані, і товариство опинилося на межi руйнування. Перший президент Сока Гаккай помер у в’язниці. Відтоді асоціація наполегливо працює у рамках руху за мир, щоб досягти загального вічного миру. Ми дотримуємося ідеї, що особисте благо і загальне благо можуть збiгатися — тільки роблячи внесок у розвиток суспільства, ми можемо досягти справжнього особистого блага. Ми вважаємо, що особисте благо, побудоване за рахунок блага інших людей, не може бути міцним. У своєму особистому житті ми намагаємося досягнути гармонії особистого і суспільного блага. Говорячи про суспільство, ми маємо на увазі людей усього світу.

Потрібно відмітити специфіку японського менталітету, який розвинувся значною мірою під впливом географічного положення країни — нас оточують моря — ми завжди жили в єдиному суспільстві й схильні думати, що всі люди повинні бути однаковими. Це погана звичка японців. Коли хтось починає виділятися, інші йому заважають. Тому, коли Сока Гаккай дуже інтенсивно розвивалася, деякі політики заздрісно до цього поставилися, і держава переслідувала асоціацію, її лідерів і членів. Але зараз товариство Сока Гаккай настільки зросло, що держава не може придушувати його вплив на суспільство. Навпаки, держава прислухається до того, що думає пан Ікеда, яку пораду він може дати для вирішення проблем японського суспільства.

Товариство Сока Гаккай має свою політичну партію Комейто. Члени цієї партії працюють на ідею: політика повинна служити благу людини, а не людина політиці чи державі. Таке політичне кредо засноване на буддистській гуманістичній філософії, яка проповідує, що у кожної людини є, нехай навіть прихована, вища духовна гідність. І за це ми повинні поважати, любити один одного.

— Чи входять члени партії Комейто до парламенту, уряду, чи причетні вони до прийняття державних рішень?

— Наша партія завжди залишалася в опозиції. У нижній палаті парламенту вона традиційно займає 10% депутатських місць, у верхній — 15%. У 2000 році наша партія увійшла до урядової коаліції. Від неї призначено кілька міністрів, вони займаються охороною здоров’я, соціальним забезпеченням тощо.

— Чим відрізняється освіта за системою Сока Гаккай?

— Ми дотримуємося закону Японії про освіту і виховання, і в його рамках намагаємося дати дітям кращу освіту, приділяючи увагу як надбанню знань, так і духовному вихованню. Під духовним розвитком мається на увазі не релігійна освіта, а загальногуманістичне виховання. Ми намагаємося дати дітям освіту, яка виходить не тільки з японських традицій, але й із кращої практики всього світу.

— Чи можна говорити, що завдяки діяльності вашого товариства вдається уникнути конфлікту між східними і західними цінностями?

— Ми намагаємося досягнути саме синтезу, а не протистояння західних і східних цінностей і творити нові загальнолюдські цінності.

— Тобто ви глобалісти?

— Ми вважаємо, що головне для досягнення миру — більше знати один про одного. Дуже важливо знати різні думки, тому ми надаємо великого значення відкритому обміну думками. Духовну культуру треба прищеплювати з юних років. Освіта за системою Сока здійснюється у дусі миру та злагоди. Головною цінністю є любов і дружба між людьми.

— Міністри і депутати від вашої партії завжди чинять відповідно до її принципів?

— Принаймні, ми, прості люди, які допомогли їм стати депутатами, контролюємо їх, щоб вони не ухилялися від цих ідеалів. Звичайно, чесно кажучи, є деякі депутати, які забули про первинні ідеали і опинилися у полоні грошей. Але такі депутати на наступних виборах не пройдуть.

У процесі розвитку держави бувають різні періоди. Коли вона тільки починає ставати на ноги, ніколи стежити за тим, чи займається хтось корупцією чи ні. Але оскільки Японія знаходиться на високому етапі політичного розвитку, ми виходимо з дуже суворих вимог відносно політиків — вони в жодному разі не повинні заробляти, використовуючи своє службове становище, вони повинні служити народу.

— Якщо говорити про синтез західних і східних цiнностей, можна пригадати письменника Акутагаву Рюноске, який говорив про Японію початку минулого столiття, що її мораль — це отруєна капіталізмом мораль феодалізму. А яка сучасна мораль японського суспільства?

— Якщо об’єктивно оцінити становище японського суспільства, доведеться визнати, що воно ще більше отруєне капіталізмом. Здавна і донині японському народу властиво залишатися мовчазним стосовно влади. Цим викликана моральна деградація народу. Одним із своїх важливих завдань Сока Гаккай бачить запобігання подальшій моральній деградації японського суспільства.

— Після 11 вересня у світі говорять і діють не громадські організації, а політики, військові корпорації. Яка може бути роль громадських організацій у пом’якшенні і подоланні конфліктів, які мають забарвлення конфлікту цивілізацій? Що зможе зробити Сока Гаккай, якщо США почнуть бомбити Ірак?

— Події 11 вересня — спільна трагедія всього людства. Суть нашої ідеї полягає у тому, щоб категорично заперечувати насильство. Можливо, прихильники ненасильства часом виглядають безпорадними перед будь-якою могутньою зброєю, але це аж ніяк не означає поразки ідеї ненасильства перед насильством. Тим паче, ми вважаємо зараз дуже важливим розповсюдити по всьому світу ідею недоторканості життя кожної людини і усього живого. Духовна гідність є у всіх — американців, євреїв, іракців — і цю ідею ми намагаємось розповсюдити по всьому світу. Тому ми прагнемо активізувати обміни молоддю, студентами. Звичайно, ми розуміємо, що до досягнення ідеалу ще дуже далекий шлях.

У США число наших членів приблизно становить 200 тисяч осіб. Вони, особливо молодь, почали кампанію ненасильства, тому що в американському суспільстві багато насильства. Ми з великою надією на успіх стежимо за рухом наших американських колег. Ми вважаємо, що треба зробити так, щоб розвивалася глобалізація у кращому значенні слова, хороша духовна глобалізація. Часом у нас глобалізація ототожнюється з американізацією. Але ми маємо на увазі інше. Ми, японці, цілком могли б розвивати духовну глобалізацію загальнолюдських цінностей.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати