Найстрашніші в житті ті люди, які прочитали одну книжку. З людиною ж, яка багато читає, завжди матимеш про що поговорити, і тобі поруч з нею нічого не загрожуватиме.
Іван Малкович, український поет і видавець, власник і директор видавництва «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА»

Льотчик, випробувач, космонавт

Георгій Береговий став першим, хто почав епоху в освоєнні навколоземного космічного простору
15 квітня, 2021 - 16:30

15 квітня нинішнього року виповнюється 100 років з дня народження найстарішого за віком космонавта Землі, народженого на Полтавщині, заслуженого льотчика-випробувача, льотчика-космонавта Георгія Тимофійовича Берегового (ще й двічі Героя Радянського Союзу).

З ранніх років Георгія тягло до себе небо. У тридцяті роки минулого століття чимало молодих людей намагалися оволодіти азами авіаційних професій. А будинок Берегових стояв недалеко від льотного поля, на якому тренувалися місцеві планеристи.

Вісім класів середньої школи Георгій Береговий закінчив в 1937 році. Мрія – мрією, але сидіти на шиї у батьків він не збирався. Тому відразу після закінчення школи Георгій спочатку пішов працювати учнем слюсаря на агломераційну фабрику, а з червня 1938 року перейшов на роботу електрослюсарем на металургійний комбінат. Його розпорядок дня в ті роки був більше, ніж напруженим: о п'ятій ранку – підйом, з шостої до восьмої – заняття в аероклубі, польоти на літаках, з опів на дев'ятої – робота на комбінаті, а ввечері – чотири години теоретичних занять і підготовка матеріальної частини до завтрашніх польотів. Вдома його майже не бачили. Після робочої зміни Георгій забігав додому, нашвидку перекушував і до пізнього вечора пропадав в аероклубі.

12 грудня 1938 року Георгій Береговий став курсантом Військової авіаційної школи, яку закінчив через два з половиною роки за фахом «Льотчик бомбардувальної авіації». На початку червня 1941 року йому було вручено свідоцтво про завершення льотної освіти і присвоєно військове звання «сержант».

З 13 червня 1941 року Георгій Береговий служив пілотом 314-го розвідувального авіаційного полку 28-ї авіаційної дивізії. Після початку війни 22 червня 1941 року ця авіадивізія виявилася в складі Центрального фронту. Льотчик, командир ланки, командир ескадрильї – ось ступені фронтовий «кар'єри» Георгія Берегового.

За героїзм, мужність і відвагу, проявлені в повітряних боях, 26 жовтня 1944 року капітан Георгій Береговий був удостоєний звання Герой Радянського Союзу. Звичайно, в ті воєнні роки ніхто і припустити не міг, що рівно через 24 роки, 26 жовтня 1968 року, Георгій Береговий стартує в космос на кораблі «Союз-3»...

Війна є війною, і військова стезя складається не тільки з перемог... Тричі за час бойових дій літак Георгія Берегового збивали. У рідному авіаційному полку Берегового вже вважали загиблим, але проходило кілька днів після «похорону» і льотчик Береговий – на радість товаришів по зброї – повертався «з того світу» живим і здоровим. Під час одного з бойових вильотів він отримав легке кульове поранення в гомілку лівої ноги.

За період Великої Вітчизняної війни Георгій Береговий освоїв і успішно воював на таких літаках, як По-2, Р-5, СБ, Р-6, Як-4, Іл-2.

Настав мирний час, попереду була масова демобілізація і кожному, хто перебував на військовій службі, довелося визначати свою долю.

«Я був льотчиком і хотів літати, - напише Георгій Береговий через багато років в книзі своїх спогадів «Три висоти». – А ще я пройшов крізь страшне горнило війни і не хотів, щоб вона коли-небудь повторилася. Все це і визначило мій вибір – залишитися в армії».

Тому з 9 липня 1947 року по 23 серпня 1948 року Георгій Береговий стає слухачем денного відділення командного факультету Військово-повітряної академії, а потім переводиться на заочне відділення. У тому ж 1948 році він завершує навчання на курсах льотчиків-випробувачів.

Чим конкретно займався Георгій Береговий в ті роки? Путівку в небо отримували випробувані ним нові покоління реактивних літаків. Саме Георгій Береговий 9 вересня 1949 року підняв в перший політ (як другий пілот) і виконав випробування літака Р-2 (І-320). Він брав активну участь у випробуваннях таких крилатих машин, як МіГ-19П, СМ-12, СМ-30 (МіГ-19), Як-27К, Су-9, Ту-128, був провідним льотчиком-випробувачем на державних випробуваннях літака Як-25.

У його льотній книжці випробувача записані 63 типи випробуваних в небі літаків. Сумарний наліт льотчика-випробувача Георгія Берегового на кінець 1963 року склав майже 2,5 тисячі годин. Це понад 100 діб, проведених над землею, в небесній висі!

Георгій Береговий стає заступником начальника випробувального управління з льотної частини. А 14 квітня 1961 року, що через два дні після тріумфального польоту Юрія Олексійовича Гагаріна на космічному кораблі «Восток», полковник Береговий був удостоєний звання заслужений льотчик-випробувач. Цей збіг був, звичайно, випадковим, але виявився з тих, які круто змінюють життя людини. Георгій Береговий вперше подумки «приміряв себе» до космонавтики.

Потім, уже через багато років, після космічного польоту Георгія Берегового, автори деяких книг про космонавтів почали стверджувати, що стати космонавтом Береговому допомогла активна «допомога його колишнього фронтового командира Н.П.Каманіна, який тоді керував підготовкою першого загону космонавтів». Це неправда. Події розгорталися зовсім інакше.

«Я дуже добре тебе розумію, Георгію Тимофійовичу, - сказав Каманін, уважно вислухавши прохання свого колишнього товариша по службі. – Але за затвердженими нормативами до медичного обстеження для зарахування в загін космонавтів допускаються льотчики у віці не старше за 25-35 років. А тобі скільки? Уже 40 стукнуло? Вибач, але допомогти тобі нічим не зможу…».

Але щоб Береговий поступився і здався? Ніколи! Він у буквальному сенсі бомбардує військове керівництво своїми рапортами з проханням дозволити пройти медичну комісію для зарахування в загін космонавтів. Нарешті, хтось нагорі зрозумів: а дійсно, чому б не мати серед героїв космосу льотчика-фронтовика й аса-випробувача? І позитивна віза з'явилася на черговому рапорті Георгія Берегового.

У 1964 році Георгій Береговий був зарахований до загону космонавтів – додатковим набором в групу ВПС № 2. Протягом наступних чотирьох років він пройшов повний курс підготовки до польотів на космічних кораблях типу «Восток», «Восход» і «Союз».

26-30 жовтня 1968 року полковник Береговий здійснив політ на космічному кораблі «Союз-3». У польоті було зроблено першу в історії освоєння космосу спробу стиковки з безпілотним кораблем «Союз-2» в тіні Землі. Спроба виявилася невдалою: ті, хто планував цей політ, не врахували, що через пів години після старту космонавту буде дуже складно зорієнтуватися в стані невагомості, майже в повній темряві і за відсутності зв'язку з центром управління польотом на Землі. Космічний політ Георгія Берегового тривав 3 доби 22 години 50 хвилин 45 секунд.

З 1969 року генерал-майор авіації Георгій Тимофійович Береговий працював заступником начальника, а з 1972 року – начальником Центру підготовки космонавтів імені Ю.О. Гагаріна.

Старожили Зоряного містечка згадують, що особливо містечко розцвіло і покращало саме в роки, коли начальником ЦПК був Георгій Береговий. У Георгія Тимофійовича вистачало часу, щоб займатися і безпосередньою підготовкою космонавтів в ЦПК, і комунально-побутовими проблемами Зоряного містечка. На території самого Центру підготовки космонавтів багато з того, що тут сьогодні є, було створено в ті роки, коли Центр очолював Георгій Береговий.

У роки роботи Берегового остаточно було облаштовано тренажерні зали Центру підготовки космонавтів – зал тренажерів космічного корабля і зал тренажерів орбітальних станцій. У тренажерному залі «Союзів» за минулі роки вже неодноразово змінювалося обладнання: спочатку воно було адаптовано для роботи з космічним кораблем «Союз», а потім з його модернізованими версіями - «СоюзТ», «СоюзТМ», «СоюзТМА».

Зал орбітальних станцій бачив тренажери станцій «Салют» першого і другого покоління, орбітального комплексу «Мир». Сьогодні тут теж готуються космічні екіпажі – для кількамісячної вахти на Міжнародній космічній станції.

Після звільнення зі Збройних Сил у 1987 році в званні генерал-лейтенанта Георгій Береговий працював в обчислювально-інформаційному центрі «Лідар», а потім у спільному підприємстві.

Помер Георгій Тимофійович Береговий 30 червня 1995 року після операції з шунтування коронарних судин.

«У людини – доля, у людства – історія», - написав в одній зі своїх книг Георгій Тимофійович Береговий. Він увійшов в історію людства всією своєю долею: льотчик-фронтовик, заслужений льотчик-випробувач реактивних літаків, космонавт, з польоту якого почалася ціла епоха в освоєнні навколоземного космічного простору, талановитий керівник десятків і сотень людей, які продовжили славну справу вивчення та освоєння космосу. Але найголовніше – як справжня Людина.

Сергій ЧЕБАНЕНКО, фото надано автором
Рубрика: