Це ж велика дурість — хотіти говорити, а не хотіти бути зрозумілим.
Феофан (Єлеазар) Прокопович, український богослов, письменник, поет, математик, філософ

Мрії про безконфліктний світ

27 травня, 2005 - 00:00
ФОТОІНСТАЛЯЦІЯ ОЛЕНИ ГОЛУБ «ПЕРЕМОЖЕЦЬ»

Міжнародний місяць фотографії у Києві, що проходить під патронатом відомих вітчизняних та зарубіжних організацій (Головного управління культури й мистецтв Київської держадміністрації, Фонду сприяння розвитку мистецтв, Мистецькою організацією «Терра», галереями «Ра-фото», «Ірена», Французького, Німецького, Чеського й Польського центрів у Києві та інших) вражає своєю масштабністю, яка значно зросла порівняно з першим бієнале. Більш як на 22-х виставкових майданчиках у різних місцях столиці проходила й зараз відбувається демонстрація персональних та групових проектів відомих і не дуже майстрів фотографії, як традиційної, так і за новітніми технологіями.

Девіз другого фотобієнале «Світ і війна», на жаль, залишається актуальним у нашому насиченому конфліктами світі. Діапазон напруження, відтворений на фотоплівці, значний не тільки у хронометричних межах, а й у культурологічних інтерпретаціях.

Першим зафіксованим на плівці відображенням війни починалася ретроспекція теми. Надані Французьким культурним центром старовинні фоторепортажі Кримської війни 1854—1856 років виявилися тією точкою відліку, по відношенню до якої можна було знаходити схожість та розбіжності не тільки у технічному, а й у світоглядному планах подальшого розвитку фотомистецтва. Класична умиротвореність пожовклих фотокомпозицій, їхній «натюрмортний» спокій перегукуються з офіційно-парадним «піаром» війни у деяких подачах Першої та Другої світових війн.

Тим цікавішим стає аналіз фотодокументів у пошуках правди про реальні події. Тут і ненадруковані знімки нашого відомого військового фотокора Я. Давідзона (експонуються у Будинку художника), і мультимедійний проект з використанням фотодокументів, зібраних чи не по всьому світу, Євгена, Марини, Олексія Матвєєвих, Юрія Новикова та Патріції Токав- Седх (галерея «Лавра»), і погляд на події минулого у роботах сучасних художників (галерея Києво-Могилянської академії).

Конфліктність у широкому розумінні, революційні, нонконформістські настрої як далека (чи близька) луна війни стали об’єктами уваги в різних проектах. Серед них такі зарубіжні експозиції: французька Бенуа Жіземберг (галерея «Совіарт»), чеська Ярослава Кучера (галерея «Майстерня»), чеська Дани Кіндрової, грузинська Вахо Беселія, Бесо Гулашвілі (галерея «Дім Миколи»), німецька Франка Тіля (Національний художній музей Украіни), польська «Солідарність — 25 років» (галерея «Ра-фото»).

У творах українських фотохудожників напруження сьогодення нерідко переплітається із зображеннями недавніх подій революції. Інші знаходили прообраз війни навіть у «мирних» темах: це й стосунки між чоловіком і жінкою, і конфлікт між людиною та предметами.

Олена ВЛАДОВА
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ