(Не)Загубити екологію
Чому процес оптимізації структурних підрозділів Вінницької ОДА викликав шквал критики з боку активістів та правозахисників«Економія чи репресії Борзова з Вінницької ОДА?», — під такою назвою 12 лютого цього року правозахисна організація «Екологія — Право — Людина» опублікувала допис у Фейсбук. У ньому йшлося про те, що відповідно до розпорядження голови Вінницької ОДА Сергія Борзова відбувається ліквідація департаменту агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів без правонаступництва. Такі дії голови Вінницької ОДА правозахисники назвали незаконними та такими, що ставлять під загрозу екологічну безпеку у Вінницькій області, роблять неможливими виконання основних законів України у сфері охорони та раціонального використання природних ресурсів. Адже за відсутності відповідного структурного підрозділу в обласній державній адміністрації буде неможливо здійснювати дозвільну діяльність у сфері використання природних ресурсів, а саме: видачу дозволів на викиди забруднювальних речовин в атмосферне повітря, видачу висновку з оцінки впливу на довкілля тощо.
«У кожній обласній державній адміністрації має бути передбачений структурний підрозділ із забезпечення взаємодії та здійснення окремих повноважень органів місцевого самоврядування з питань екології та природних ресурсів, — йдеться у дописі. — Вид структурних підрозділів (департамент, управління, відділ, сектор) та їхній статус як юридичних осіб публічного права визначається головою обласної, Київської та Севастопольської міської держадміністрації залежно від ступеня складності завдань. У всіх обласних державних адміністраціях створені департаменти (чи управління) екології та природних ресурсів. Проте для Вінницької ОДА скорочення цього департаменту дозволить ефективно, раціонально та економно використовувати державні кошти. Втім нам невідомо, чи робився обрахунок шкоди, яка може бути завдана довкіллю, і, відповідно, життю та здоров’ю мешканцям Вінницької області. Тому, така ситуація — це привід для Міндовкілля та прем’єр-міністра втрутитися і допомогти голові Вінницької ОДА забезпечити виконання повноважень ОДА в сфері використання та охорони земель, природних ресурсів і охорони довкілля, скасувати розпорядження про ліквідацію департаменту».
НЕ ЛІКВІДАЦІЯ, А РЕОРГАНІЗАЦІЯ
Рішення про ліквідацію департаменту агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів у Вінницькій ОДА таки підтвердили. На сайті підрозділу від 12 лютого з’явилася інформація про те, що у зв’язку із припиненням функції департаменту, Центр надання адміністративних послуг «Прозорий офіс» Вінницької міської ради не прийматиме документи щодо надання адміністративних послуг, які відносяться до повноважень структурного підрозділу Вінницької ОДА. Також припиняється прийом документів для проведення стратегічної екологічної оцінки. На який термін — не вказується. Але, як уточнив директор вище згаданого департаменту і водночас голова його ліквідаційної комісії Микола ТКАЧУК, усі функції будуть відновлені, щойно підрозділи перейдуть до інших правонаступників. Тобто наразі мова йде про переформатування його підрозділів до інших департаментів.
«Минулого тижня департамент отримав лист, у якому йшлося про те, що відповідно до оптимізаційних процесів ОДА відбуватимуться зміни у структурі органу влади. Але це не означає, що якийсь з підрозділів департаменту буде ліквідований, вони просто перейдуть у підпорядкування іншого департаменту, — пояснює Микола Ткачук. — Наприклад, у департамент міжнародного співробітництва та регіонального розвитку перейде напрямок управління агропромислового розвитку, у департамент правового забезпечення, який формується, перейдуть працівники юридичних підрозділів, працівники кадрових служб, а також наш відділ водних об’єктів. Такі напрямки як СЕО (стратегічна екологічна оцінка) та ОВД (оцінка впливу на довкілля), за попередньою інформацію, перейдуть в управління містобудування та архітектури, що цілком логічно, оскільки його фахівці часто зверталися до нас щодо дозвільних документів для початку роботи на об’єктах. Що стосується дозвільної діяльності, зокрема на викиди забруднювальних речовин в атмосферне повітря, декларацію про відходи, розрахунки індивідуальних поточних норм питної води, використання підземних та поверхневих вод, формування екологічної мережі та створення нових об’єктів природо-заповідного фонду — все це передається на управління розвитку територій та інфраструктури. Це нове управління, яке також буде створено і тісно співпрацювати з громадами. Тобто усі напрямки, функції та обов’язки залишаються, як того і вимагає законодавство. Мова йде про переформатування підрозділів для зручної і злагодженої роботи в подальшому».
УНИКНУТИ ДУБЛЮВАННЯ ФУНКЦІЙ І «РОЗДУТИХ» ШТАТІВ
Сам голова Вінницької ОДА Сергій Борзов на ситуацію відреагував досить спокійно. Він нагадав, що одразу після свого призначення на посаду голови Вінницької ОДА презентував перші десять кроків. Першим його завданням, як писав «День» від 19 червня 2020 року https://day.kyiv.ua/uk/ news/190620-na-vinnychchyni-pryznachyly-novogo-golovu-oda, був перерозподіл обов’язків та оптимізація штатної чисельності Вінницької ОДА, яка на сьогодні займає друге місце в Україні за кількістю штату та розміром витрат на нього, поступаючись лише Харківській ОДА. Тому відзначив, що рішення про оптимізацію структури облдержадміністрації стосується не лише департаменту агропромислового розвитку, екології та природніх ресурсів, але й департаменту освіти і науки, управління культури і мистецтв, а також управління фізичної культури і спорту. Вони увійдуть до нового структурного підрозділу — департаменту гуманітарної політики. Такі переформатування, на думку голови ОДА, потрібні, щоб уникнути дублювання функцій і «роздутих» штатів.
Зважаючи на завершення реформ (формування громад, які мають у своєму складі як міські, так і сільські території), недоцільно розділяти напрямок розвитку сільських територій та напрямок регіонального розвитку — тому відбудеться включення відповідного відділу в структуру Управління регіонального розвитку, — каже Сергій Борзов. — В цілому зважаючи на важливість сектору АПК для економіки області та необхідності забезпечення цілісного розвитку регіону включаємо основні напрямки роботи департаменту АПК у форматі окремого управління АПК до структури департаменту міжнародного співробітництва і регіонального розвитку. Нова структура ОДА дозволить викорінити практику необхідності тривалих погоджень дозвільних документів та відповідно — унеможливить корупційні дії при вирішенні цих питань
«Усіх налякало слово «ліквідація». Хочу одразу сказати, що це лише назва процедури, яка стосується юридичної особи, а не тих функцій, які вона виконувала, — пояснює Сергій БОРЗОВ. — Чому була обрана саме така процедура? Необхідність оперативного переналаштування процесів для ефективного виконання передбачених законодавством завдань. Усі інші види — такі як реорганізація, злиття тощо — мають значно довшу тривалість реалізації, від 3 місяців і більше. Звісно, це рішення непросте і викликало певне незадоволення — передусім через нерозуміння запланованого процесу. На жаль, деякі активісти та засоби масової інформації поспішили запустити інформаційну хвилю про те, що в Вінницькій ОДА будуть ліквідовані важливі структурні підрозділи і це нібито ставить під загрозу виконання частини завдань, покладених на адміністрацію. Для того, щоб припинити будь-які непорозуміння і дати чітку відповідь всім противникам реорганізації — ми прийняли рішення внести зміни до розпорядження. Відтепер у розпорядженні прописано, що відбудеться не ліквідація, а злиття відповідних структурних підрозділів. Але ці зміни — лише технічного характеру, адже на саму суть запланованої реорганізації ОДА вони не вплинуть. Реорганізація дозволить оптимізувати видатки ОДА і підвищити ефективність її роботи. Наш пріоритет — формування максимально ефективної структури управління, яка дозволить оперативно вирішувати всі поточні та стратегічні питання».
Сергій Борзов додав, що всі головні зміни у структурі ОДА торкаються трьох ключових моментів: перше — утворення двох нових департаментів в облдержадміністрації: департаменту гуманітарної політики та департаменту правового забезпечення, а також перерозподілу функцій департаменту АПК. Реорганізація останнього, за його словами, проводиться з метою усунення дублювання функцій окремих відділів департаменту та підвищення ефективності роботи напрямку в цілому.
«Зважаючи на завершення реформ (формування громад, які мають у своєму складі як міські, так і сільські території), недоцільно розділяти напрямок розвитку сільських територій та напрямок регіонального розвитку — тому відбудеться включення відповідного відділу в структуру Управління регіонального розвитку, — каже Сергій Борзов. — В цілому зважаючи на важливість сектору АПК для економіки області та необхідності забезпечення цілісного розвитку регіону включаємо основні напрямки роботи департаменту АПК у форматі окремого управління АПК до структури департаменту міжнародного співробітництва і регіонального розвитку. Нова структура ОДА дозволить викорінити практику необхідності тривалих погоджень дозвільних документів та відповідно — унеможливить корупційні дії при вирішенні цих питань».
До слова, ущільнення штатів активно відбувається і на рівні новостворених РДА, де функції АПК здебільшого вже розподілені між іншими підрозділами. Це робиться передусім з метою заощадження коштів та ресурсів. Але тут слід бути обережними, бо у процесі швидкої оптимізації можна «загубити» окремі обов’язки і функції, які покладені на органи влади за законом. І якщо законодавство з питань охорони навколишнього природного середовища та з питань охорони здоров’я чітко прописує відповідальну юридичну особу, то вона має бути створена на виконання закону. Більше того, СЕО (тобто стратегічна екологічна оцінка) та ОВД (оцінка впливу довкілля) — це безперервні процеси, їх зупиняти не можна навіть на період ліквідації, оптимізації чи переформатування.