Минуле й теперішнє — наші засоби, лиш майбутнє — наша мета.
Гюстав Флобер, французький прозаїк-реаліст, один з найбільших європейських письменників XIX ст.

Російські чиновники свідомо перетворюють Крим на пустелю

Винищення лісосмуг, вирубку дерев уздовж доріг і в містах окупанти мотивують «антитерористичними правилами». Так робили німецько-фашистські загарбники під час Другої світової війни
22 березня, 2021 - 18:50
ФОТО «COPYRIGHT © 2021 RFE/RL, INC. ПЕРЕДРУКОВУЄТЬСЯ З ДОЗВОЛУ РАДІО ВІЛЬНА ЄВРОПА / РАДІО СВОБОДА»

Росія закінчує будівництво автомобільної траси на чотири смуги руху Керч — Севастополь, яку вже назвали трасою «Таврида», або ж «дорогою смерті» через велику кількість аварій на ній зі смертельними випадками. Головне призначення траси, хоч це чиновниками Криму та Росії приховується, — військове. Вона перетинає увесь півострів зі сходу на захід і сполучає на відстані понад 400 кілометрів усі стратегічні пункти Криму, забезпечує термінове пересування військових контингентів і вантажів на площині від моря в Керчі до моря в Севастополі, має відгалуження до стратегічних пунктів у правому й лівому напрямках із основної магістралі. Траса, яка побудована паралельно з колишніми дорогами Керч — Сімферополь та Сімферополь — Севастополь, займає величезну кількість колись орної землі, яка виведена із використання, адже вона складається не лише із самої траси, а також великої кількості шляхопроводів і транспортних розв’язок, поворотів, об’їздів тощо, які займають великі площі й порушили дорогоцінну кримську землю на великій площі.

УСЕ ДОРОЖНЄ БУДІВНИЦТВО В КРИМУ В УМОВАХ ОКУПАЦІЇ МАЄ ОДНУ ТРАГІЧНУ ОСОБЛИВІСТЬ

У планах окупантів, які вже неодноразово анонсувалися, — побудувати також пряму залізницю Керч — Севастополь, оскільки сьогодні залізничне сполученні досить незручне. Від Керчі залізниця побудована до Джанкоя, і на більшій частині вона одноколійна і не електрифікована. І тільки в Джанкої залізниця із Керчі сполучена із залізницею Новоолексіївка — Сімферополь, по якій зараз в Україну не ходять поїзди, а вже звідти повертає на Євпаторію та Севастополь. Але й на відрізку Сімферополь — Севастополь залізниця не зручна — вона проходить через велику кількість тунелів, що висуває обмеження до транспортування вантажів. Ніхто не приховує, що не тільки траса «Таврида», а й планована залізниця має військове призначення. І може слугувати пересуванню військ та озброєння по Криму.

Проте все дорожнє будівництво в Криму в умовах окупації має одну трагічну особливість. Окупанти нещадно винищують всю рослинність, яка існує біля трас і залізничних колій, як наслідок, траса «Таврида» — це дорога, яка пролягає не по зеленому та квітучому колись Криму, а фактично по пустелі — обабіч її, скільки бачить око, нема жодної деревини чи навіть кущика. Чому?

Сімферопольці 2014 року дивувалися. Щойно влада перейшла до окупантів, вони почали вздовж залізниці, яка перетинає все місто, входить у міську забудову з півночі й повертає на захід, до Севастополя, винищувати практично всю рослинність — не лише бур’яни, а й кущі та невеликі дерева. Вздовж усієї траси дерева ніде не підступали до колії.

Тепер газета «Крымская правда» пише: «Околиці траси «Таврида» зараз нагадують інопланетні пейзажі — куди сягає око, скрізь відкритий, пустельний простір. Жодного дерева або чагарника — всю рослинність довелося знищити під час будівництва дороги...»

Газеті вдалося дізнатися причину цього явища. Повідомив її журналістам «міністр екології та природних ресурсів Криму» Геннадій НАРАЄВ. Виявляється, що зберігати наявні або висаджувати нові дерева й кущі вздовж автомобільних і залізничних трас, ба навіть інших важливих об’єктів у Росії заборонено з міркувань антитерористичної безпеки. Вся траса має проглядатися на обидва боки не менше ніж на 70 метрів від залізничного полотна, але насправді вздовж «Тавриди» рослинність винищена на 100 метрів, а здебільшого — й до самого горизонту. Вирубавши дерева, будівельні організації за законом були зобов’язані висадити так звані компенсаційні посадки, однак вони цього не роблять, тому що, як пояснює міністр Геннадій Нараєв: «Уздовж «Тавриди» розташована щільна зона господарювання і практично немає вільної землі. А власники ділянок не бажають захаращувати свої наділи зайвими, на їхню думку, деревами. «Так що можна сказати, що територія навколо траси майже не змінить свого вигляду». Тому-то й у самому проєкті будівництва дороги не було пункту про озеленення.

СТАВЛЕННЯ ДО ЗАХОДІВ АНТИТЕРОРИСТИЧНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ ТА ОКУПАНТІВ

Є велика різниця в тому, як ставилися до заходів антитерористичної безпеки за української влади і тепер. За української влади в Криму не було ніякого тероризму, а тому й до заходів проти неіснуючого явища ставились відповідно. Тероризм у Крим принесла Росія. І він поділяється на дві частини. Перша — це реальний тероризм: розстріли лікарів «Швидкої допомоги» в Сімферополі, розстріл студентом Росляковим вчителів і своїх колег студентів у Керченському політехнікумі. Друга частина — це уявний та міфічний тероризм, про який кричать російські та кримські чиновники, але якого насправді немає. Щоб показати видимість роботи і боротьби з тероризмом, російські спецслужби хапають українських громадян й оголошують їх «терористами». Також по статтях за тероризм заарештовують і судять представників релігійної громади «Хізб ут-Тахрір» та «Свідків Єгови», хоч у них немає ні засобів тероризму, ні намірів, ні спроб терористичних актів.

Для того щоб буцімто боротися з уявним тероризмом, чиновники в Криму створили спеціальну комісію, а також розробили довгострокові заходи з боротьби проти неіснуючого тероризму. Відповідно до цих заходів усі заклади освіти мають бути огородженими, і через те навколо шкіл з’явилися потворні паркани із сіток. Такі ж зовсім непотрібні й нефункціональні паркани огороджують автостанції, і тепер пасажири вимушені товпитися у вузьких проходах і заважати одне одному чи запізнюватись на автобуси.


ТРАСА «ТАВРИДА» — НАВКОЛО ПУСТЕЛЯ / «COPYRIGHT © 2021 RFE/RL, INC. ПЕРЕДРУКОВУЄТЬСЯ З ДОЗВОЛУ РАДІО ВІЛЬНА ЄВРОПА / РАДІО СВОБОДА»

Більше того, після «теракту» в Керчі, як припускають аналітики, який саме для цього й було інсценовано, влада зобов’язала всі заклади освіти запровадити охорону службовцями Росгвардії, чим забезпечила додатково роботою і зарплатою за рахунок шкіл ще кілька сотень стройових бійців, які проходять регулярні військові навчання і за потреби можуть бути мобілізовані для проведення військових операцій. З іншого боку, вони ж наглядають над учителями та учнями навчальних закладів на предмет лояльності й поведінки.

Що ж до вирубування лісопосадок уздовж автотрас і залізниць, то це звична практика всіх окупантських режимів — для захисту від патріотів. Так робили, наприклад, німецькі фашисти під час Другої світової війни, щоб захистись від нападів партизан, які висаджували в повітря мости і залізничні колії, нападали на транспортні колони з живою силою і зброєю ворога. Це засвідчує лише, що ті, хто прийшов на кримську землю із Росії, добре усвідомлюють, що вони окупанти і що місцеве населення, якого вони бояться, ставиться до них саме як до окупантів і може в будь-який момент повстати проти них, — відтак вони суворо охороняють свої дороги і залізниці.

Більше того, вирубування дерев не має жодного сенсу, адже воно захищає від методів партизанської війни, яка широко застосовувалася в минулому столітті, а у ХХІ столітті, коли воюють переважно новітньою зброєю, саме відсутність дерев і є умовою для того, щоб вцілити в транспорт керованою ракетою будь-якої системи або ж гарматним снарядом. Виходить, окупанти самі проти себе розчищають умови для свого противника і сучасних ракетних систем. Самі не розуміють, що роблять.

КРИМ — ЦЕ ПІВОСТРІВ ВІТРІВ

Однак винищення рослинності навколо шляхів сполучення містить ще один істотний чинник, яким російські чиновники нехтують. Крим — це півострів вітрів. В умовах посухи, як зараз, вітри здіймають пилові бурі й переносять великі маси висушеного чорнозему, який осідає товстим шаром на полотні автомобільних доріг, а на такому покритті машини можуть втратити керування і потрапити в аварію, інколи, на жаль, зі смертельними наслідками. Крім того, трасу доведеться постійно чистити, а родючий чорнозем на полях постійно відновлювати. Але, як уже було згадано, траса призначена для військових, а родючість ґрунту окупантів не турбує...

Взимку ж відсутність дерев уздовж траси призводить до снігових заносів та снігових переметів поперек траси, що надовго зупиняє рух по магістралі. Так, уже минулої зими під час таких заносів рух транспорту по трасі було перекрито практично на добу, а прочищання дороги спеціальною технікою призвело до значних витрат.

Так, відомий кримський еколог Віктор Тарасенко констатував, що посадки вздовж дороги вкрай важливі, бо минулої зими  це приводило до зупинки руху і тяжких аварій.

Як відомо, ще за радянських часів висадка лісосмуг була правилом. Тільки в Криму існувало до 30 тисяч гектарів лісосмуг. Вони пом’якшували клімат, зберігали поля від вивітрювання, служили для накопичення снігу і вологозарядки полів за зиму. Тепер же, особливо на сході Криму, повітря вздовж траси наповнюється хмарами пилу, який осідає на дорозі і зноситься в море. Відбувається вітрова ерозія, яка становить серйозну загрозу для всієї території півострова. Адже шар гумусу завтовшки в один сантиметр формується упродовж десятків років, а виноситься буквально одним потужним суховієм.

Таким чином, російські чиновники свідомо перетворюють Крим на пустелю. Та й, власне, хіба може бути інакше ставлення до військової бази, до «неприступної фортеці», як казав про свою вотчину міністр оборони Шойгу? Тому Крим потрібно рятувати, доки він остаточно не став суцільною пустелею.

Микола СЕМЕНА
Газета: 
Рубрика: